Młodzi ludzie działający w Centrum Edukacji Lokalnej w Łopusznie stworzyli grę planszową „wyGRAJMY Łopuszno”, promującą atrakcje turystyczne i legendy gminy oraz innych miejsc regionu.
To efekt wyjątkowego projektu, na którego realizację Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Lokalnych „Skała” otrzymało dofinansowanie z Programu „Równać Szanse”. Pierwszy egzemplarz gry został zaprezentowany w siedzibie łopuszańskiego centrum.
– Młodzież, która pracowała nad grą została wchłonięta w świat legend łopuszańskich, odległej i bliskiej historii pałaców, bitew, czarownic, wróżek i…włóczykijów – powiedział koordynator projektu Mariusz Brelski.
Dodał, że najważniejszym celem była współpraca, integracja, twórcza aktywizacja młodych ludzi. Projekt, którego osią było stworzenie gry planszowej opartej o podania, geografię i historię gminy Łopuszno stanowił ścieżkę zdobywania przez jego uczestników nowych umiejętności – teoretycznych oraz praktycznych.
– Myślę, że stworzyliśmy młodzieży przestrzeń, w której może pokazywać swoje fantazje, ale też może działać razem, w realnej rzeczywistości, poza światem wirtualnym smartfonów, sms-ów, komputerów – stwierdził Mariusz Brelski.
Jak zaznaczył – zaoferowano młodym ludziom przygodę, by miała wyjątkową szansę pokazać, w jaki sposób zorganizować i przeprowadzić strategię promocji swojej miejscowości.
– Gra, to był ich pomysł. Wcześniej wyruszali na wspólne spacery, wycieczki rowerowe, poznawali historię swoich dziadków, miejscowe legendy. Projekt, którego efektem jest gra, ma trwać 15 miesięcy i nie jest to czas nudy, ale zaangażowania, pracy, zabawy. Rozmawialiśmy z młodzieżą o tym, co mogłoby ją zainteresować, by sprostać wyzwaniu i to ona właśnie podjęła decyzję, co chciałaby robić. Okazało się, że grupa 16 osób może znaleźć wspólny cel, wspólne zainteresowania i zintegrować się wokół zadania, które jest twórcze – podkreślił Mariusz Brelski.
Uczestnikami gry może być maksymalnie 8 osób. Polami planszy są miejscowości w gminach Łopuszno i Słupia Konecka, natomiast pionkami – postacie realistyczne i fantastyczne: Duch, Wróżka, Włóczykij, Strażak i Żołnierz. Celem gry jest zdobycie trzech Legend: o Lasocinie, Mninie i Czartoszowach. Zwycięzca musi również pokonać liczne przeszkody, np. spotkanie ze Smokiem, Wężem, Czartem czy…Morsem. Ta ostatnia postać jest nawiązaniem do cyklicznej imprezy „Gody Morsów” w Lasocinie – wyjaśniła Natalia Paszowska, członkini grupy projektowej.
Z kolei Patrycja Kałuża stwierdziła, że dla początkujących gra może wydawać się skomplikowana, ale wystarczy kilka prób, by wszystko zrozumieć.
– Ważne, że oprócz zabawy i rywalizacji można dowiedzieć się dużo o naszej historii i legendach – dodała.
Uczestnicy projektu odbyli wizyty studyjne w Suściu, Zamościu i Lublinie. Konfrontowali swoją pracę z inną grupą projektową, działającą również w ramach Programu „Równać Szanse”.
13 sierpnia odbędą się: Dzień Otwartych Drzwi oraz rajd rowerowy śladem postaci i miejsc zaprezentowanych w planszówce.
– Będzie to szansa na wyjście z grą do szerszej publiczności oraz przedstawienie jej samorządowcom, organizacjom pozarządowym i dziennikarzom – podkreśliła wiceprezes Stowarzyszenia „Skała”, Anna Młynarska.
„wyGRAJMY Łopuszno” – to jedyny, realizowany w województwie świętokrzyskim projekt, który otrzymał wsparcie ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jego zakończenie zaplanowano w listopadzie. Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Lokalnych „Skała” otrzymało na ten cel dofinansowanie w wysokości 40 tysięcy złotych z Programu „Równać Szanse”.