26 nowych przystanków autobusowych powstanie przy przebudowywanych ulicach Zagnańskiej i Witosa w Kielcach. Nowe wiaty i zatoki będą podobne do tych, które powstały w trakcie kompleksowej wymiany przystanków w mieście.
Zbliżone są też koszty ich postawienia. Cena jednego, w zależności m.in. od wielkości, waha się od 150 tys. zł, do nawet 700 tys. zł. Przystanki budowane w 2015 roku kosztowały średnio 400 tys. zł.
Jak mówi Grzegorz Linek, kierownik budowy z firmy STRABAG, na konstrukcje przystanku składa się wiele elementów.
– Przystanek autobusowy to złożona konstrukcja. Musimy zadbać o krawężniki peronowe, nawierzchnie, infrastrukturę wodną i gazową, teletechnikę, elektrykę i dopiero wówczas stawiamy wiatę przystankową. Gdyby zliczyć wszystkie składowe, to rzeczywiście koszty są dość duże – przyznaje.
Cena każdego z przystanków zależy również od wykorzystanych materiałów, wyglądu zadaszenia i ścian bocznych.
– Jeden może kosztować 100 tys. zł, drugi 400 tys. zł, a trzeci 700 tys. zł. Wszystko zależy od warunków terenowych i określenia, co w danej lokalizacji jest niezbędne do wykonania. W przypadku ulicy Zagnańskiej przebudowujemy również sieć gazową na dłuższym odcinku i poszerzamy jezdnię, co generuje dodatkowe nakłady finansowe – mówi drogowiec.
Jak dodaje Grzegorz Linek, z kolei koszt wiat, które staną przy ulicy Zagnańskiej, będzie oscylować w granicach 18 tys. zł netto za sztukę.
– Na przestrzeni lat, wygląd wiat ewoluował, ponieważ zmieniły się preferencje użytkowników. Niektórzy wolą przystanki z zaokrąglonym dachem, inni prostokątne. Modyfikować możemy także ściany boczne. Na Zagnańskiej i Witosa wiaty są prostokątne, z wypełnionymi przestrzeniami bocznymi i tylnymi do samej góry, natomiast np. na ulicy Wapiennikowej, są półokrągłe bez tylnego zabezpieczenia – dodaje.
Wizualnie nowe przystanki będą przypominać te, które są już w mieście – informuje Jarosław Skrzydło, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.
– Będziemy budować krawężniki systemowe, płyty naprowadzające dla osób niewidomych i słabo widzących, zajmiemy się nowoczesnym oświetleniem ulicznym. Jednak technika będzie się nieco różnić od tej, na której bazowaliśmy do tej pory. Większą uwagę zwracamy bowiem na oszklenie i niwelowanie przerw, by jeszcze lepiej chroniły przed wiatrem i deszczem – dodaje.
Przebudowa ulic Zagnańskiej i Witosa to największa w ostatnich latach inwestycja drogowa w Kielcach. Koszt tej inwestycji to ponad 130 mln zł, z czego ponad 70 proc. stanowi dofinansowanie unijne.