Ładna pogoda sprzyja wycieczkom rowerowym. Jednak czy znasz szlaki rowerowe w województwie świętokrzyskim? Taka wiedza może się przydać zanim wyruszysz w trasę.
ŚWIĘTOKRZYSKIE – PRZEWODNIKI DLA ROWERZYSTÓW
BIKE-OWE ŚWIĘTOKRZYSKIE – TRASY ROWEROWE PO REGIONIE
ROWEROWE ŚWIĘTOKRZYSKIE – PROPOZYCJE TRAS I WYCIECZEK ROWEROWYCH
ŚWIĘTOKRZYSKIE – TRASY ROWEROWE PO REGIONIE
WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE – INFORMATOR TURYSTYCZNY
ŚWIĘTOKRZYSKIE – MIEJSCA PRZYJAZNE ROWERZYSTOM
AKTYWNE ŚWIĘTOKRZYSKIE – PRZEWODNIK
KOŃSKIE – SZLAKI TURYSTYCZNE GMINY
POWIAT STARACHOWICKI – PRZEWODNIK TURYSTYCZNY
W KRAINIE MOCNYCH WRAŻEŃ – TURYSTYKA ROWEROWA
POWIAT SKARŻYSKI – PRZEWODNIK PIESZO I ROWEREM
INFORMATOR TURYSTYCZNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO – PRZEWODNIK
SZLAK GREEN VELO – INFORMATOR TURYSTYCZNY
POWIAT BUSKI
Ma około 18 km długości i wiedzie przez malownicze tereny należące do Szanieckiego Parku Krajobrazowego. Mowa o trasie rowerowej, która prowadzi od Buska przez Wełecz do miejscowości Kameduły.
Ścieżka ta rozpoczyna się i kończy u zbiegu ul. Langiewicza i ul. Szanieckiej w Busku-Zdroju. Prowadzi po malowniczych zakątkach gminy Busko-Zdrój.
– Na północy ścieżka biegnie równolegle do drogi łączącej miejscowości Mikułowice, Nowy Folwark, Kameduły. Z zachodu biegnie w pobliżu torów kolejowych we wsi Grochowiska, 500 metrów od miejsca upamiętniającego bitwę stoczoną w latach Powstania Styczniowego. Od południa nie przekracza drogi wojewódzkiej Pińczów – Busko-Zdrój. Na wschodzie ścieżka biegnie po terenach należących administracyjnie do miasta – czytamy na stronie urzędu miejskiego w Busku-Zdroju.
Trasa to swego rodzaju zachęta do aktywnego, ale i rodzinnego spędzania, bo jak wiadomo ruch to zdrowie. Ścieżka nie jest wymagająca, a na strudzonych wędrówką cyklistów czekają cztery odpoczynkowe miejsca ze stolikami i ławkami. Dodatkowym atutem są atrakcje w postaci dwóch pomników przyrody – sosny wiszącej w Wełczu oraz Dęby Szypułkowe w Kamedułach. Ponadto ścieżka usytuowana jest w cichej i spokojnej okolicy z dala od ruchliwej trasy wśród lasów, łąk i pół.
Trakt rowerowy posiada nawierzchnie asfaltową o szerokości dwóch metrów.
Ścieżka rowerowa łączy również Busko z pobliskim Radzanowem. Jest to ścieżka asfaltowa, która na długości 1269 m biegnie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 973 Busko-Zdrój – Nowy Korczyn. Docelowo prowadzi do zbiornika retencyjno-rekreacyjnego o powierzchni 11 ha.
Aktualnie w mieście uzdrowiskowym trwa budowa nowej trasy rowerowej. Inwestycja ta związana jest z budową kładki, która będzie przebiegać nad ulicą Starkiewicza. Kładka ma pomóc pieszym i cyklistom w przedostaniu się nad ruchliwą drogą z parku zdrojowego do usytuowanego na wzniesieniu szpitala dziecięcego „Górka”. I odwrotnie.
Kładka o długości około 250 metrów składać się będzie z dwóch części – pieszej i rowerowej. Rozpoczynać się będzie na płaskim terenie na wysokości Sanatorium „Rafał”. Będzie się wznosić pod małym kątem, aż osiągnie maksymalną wysokość pięciu metrów nad jezdnią. Zostaną także wykonane schody. Tuż nad jezdnią część piesza i rowerowa będzie się rozdzielać. Piesza w stronę szpitala, część rowerowa będzie łagodnie zakręcać i opadać wzdłuż stawu, aż do momentu, gdy osiągnie poziom ścieżki parkowej.
POWIAT JĘDRZEJOWSKI
W powiecie jędrzejowskim znajduje się kilka szlaków rowerowych, najpopularniejsze i najbardziej atrakcyjne są trzy trasy o długości od 11 do 20 kilometrów.
Jak informuje Mateusz Kwieciński z „Rowerowy Jędrzejów” jedną z najpopularniejszych tras rowerowych jest ścieżka wzdłuż torów kolejki wąskotorowej, która jest trasą typowo rodzinną. Swój początek ma na obrzeżach miasta Jędrzejów – na ul. Spacerowej, a następnie przez dziewięć kilometrów wiedzie wzdłuż torów przez tereny Ponidzia.
Po drodze mijamy Imielno, gdzie znajdują się staw rybne i baza noclegowa. Ścieżka kończy się w miejscowości Wygoda. W sumie trasa wynosi 11 kilometrów.
Jak dodaje inną ciekawą ścieżką rowerową jest Północny Szlak Rowerowy. Trasa biegnie od miejscowości Jędrzejów, poprzez Sudół, rezerwat przyrody Gaj, Lasków, a następnie wraca do Jędrzejowa, w sumie to około 20 kilometrów. Szlak biegnie drogami gminnymi, polnymi i leśnymi.
– Trasa jest bardziej wymagająca, ale niezwykle malownicza. Zwłaszcza teraz kiedy wszystko zaczyna kwitnąć jest naprawdę pięknie – mówi Mateusz Kwieciński.
Trzecią drogą, którą chętnie wybierają rowerzyści jest trasa wzdłuż rzeki Nidy w gminie Sobków.
– Trasa przyjemna zwłaszcza w upalne dni, bo można się skryć w cieniu. Posiada też historyczne przystanki jak Krzyże Pokutne w Żarnikach, Stary Młyn – dodaje.
Na tej trasie poruszamy się głównie drogami gminnymi i leśnymi.
KIELCE
W Kielcach jest kilkanaście ścieżek rowerowych o łącznej długości około 70. kilometrów. W planach są także kolejne inwestycje, które usprawnią infrastrukturę rowerową.
Jak mówi Tomasz Zboch, pełnomocnik prezydenta Kielc do spraw infrastruktury rowerowej z dziewięciu planowanych w ostatnich latach inwestycji udało się zrealizować pięć. To ścieżki rowerowe w ciągu Alei Solidarności, ulicy Orkana, Klonowej do zalewu, odcinek od Wrzosowej do Pileckiego. Powstał również łącznik ulic Piekoszowska-Bernardyńska – mówi.
Trwają także prace nad realizacją kolejnych.
– Ogłosiliśmy już przetarg na budowę ścieżki wzdłuż ulicy Krakowskiej, od Wojewódzkiego Domu Kultury do ulicy Pakosz oraz od ulicy Górników Staszicowskich do granicy miasta, by połączyć infrastrukturę rowerową z gminą Sitkówka-Nowiny – informuje Tomasz Zboch.
W ramach obecnej perspektywy unijnej powstał również program Kielecki Rower Miejski, do którego dobudowane będą nowe, krótsze odcinki.
– Powstanie 9 nowych odcinków o łącznej długości 4,1 km. Niedługo ogłosimy przetarg na ulicę Warszawską, by połączyć tamtejsze ścieżki. Będzie także nowy fragment od ulicy Orkana do Witosa, łącznik od Sikorskiego do ulicy Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Również aleja Solidarności od parku Dygasińskiego do stacji paliw Orlen w rejonie węzła Świętokrzyska zyska nowy fragment drogi. Wybudujemy także krótki odcinek na długości od Politechniki Świętokrzyskiej, odcinek na Sandomierskiej, od ulicy Ściegiennego do Łanowej, Szajnowicza Iwanowna od ronda z Grunwaldzkiej do Puscha, fragment Karskiego i Wojska Polskiego od ulicy Daleszyckiej do Pileckiego oraz Aleja Solidarności od sklepu ALDI na ulicy Tysiąclecia Państwa Polskiego do Jarońskich – dodaje.
Do dyspozycji mamy także szereg rowerowych szlaków, które są dostosowane do naszych preferencji i poziomu trudności. Wśród nich są między innymi:
– 16-kilometrowy szlak niebieski po Paśmie Posłowickim, który zaczyna się przy skrzyżowaniu Alei Legionów z ulicą Marmurową, a kończy w pobliżu rezerwatu Biesak – Białogon.
– Kielce – Stadion Leśny (Góra Pierścienica). Na tej trasie mamy do wyboru dwa szlaki: łatwiejszy niebieski, który liczy około 11,5 km, a jego część prowadzi przez asfaltową drogę przeciwpożarową należącą do Lasów Państwowych lub szlak czerwony, który posiada strome zjazdy i podjazdy, a jego długość wynosi 3,5 km.
– 6-kilometrowy odcinek od ulicy Łódzkiej do Zbigniewa Kruszelnickiego, gdzie możemy połączyć się ze szlakiem Green Velo w Górkach Szczukowskich i ruszać w dalszą trasę.
– Kielce-Góra Telegraf, prowadzona po grzbiecie i zboczach najwyższego wzniesienia w granicach miasta (406 m n.p.m.) o długości 5 km. Na tej trasie prowadzone są liczne imprezy rowerowe, w tym Mistrzostwa Polski w Kolarstwie Górskim.
W Kielcach znajdują się wyznaczone ścieżki rowerowe przeznaczone dla początkujących rowerzystów, jak i dla miłośników kolarstwa górskiego.
Oznakowane szlaki wyczynowe
Są to trasy bardzo trudne, przeznaczone dla wytrawnych i doświadczonych osób uprawiających kolarstwo górskie i terenowe. Warto nadmienić, że szlaki te wykorzystywane są przez uczestników imprez rangi ogólnopolskiej w kolarstwie górskim. Na tych trasach, mimo że są stosunkowo krótkie, doskonale możemy sprawdzić swoje umiejętności w opanowaniu jazdy rowerem, a także szlifować kondycję. Prowadzą one po naturalnej nawierzchni, gdzie jazdę utrudniać będą nam wystające korzenie i kamienie, naniesiony przez spływające wody opadowe piach oraz miejscami nisko zwisające gałęzie. Musimy wziąć pod uwagę, że szlaki prowadzą po terenach spacerowych, stąd też często na nich spotkamy wędrujące osoby. Pamiętajmy jeszcze o tym, aby pierwszy przejazd w danym dniu, choćby znaną nam już trasą, pokonać bardzo spokojnie. Nawet po krótkim czasie mogą tarasować drogę złamane drzewa, oderwane konary itp.
Dla kolarzy górskich wytyczono trasy na Górze Telegraf i wokół Góry Pierścienica.
Kielce – Stadion Leśny (Góra Pierścienica)
Wyznakowano tu dwie trasy: czerwoną i niebieską. Oznaczenie szlaku to sylwetka rowerzysty w kolorze czerwonym lub niebieskim umieszczona na białym tle oraz w takich samych kolorach strzałki na dole (tylko w miejscach, gdzie szlak skręca). Jeśli będziemy uważać na znaki nie powinniśmy mieć problemu z orientacją. Początek obydwu tras znajduje się poniżej dolnej stacji wyciągu narciarskiego. Najdogodniejszy dojazd przy transporcie rowerów samochodem ul. Aleja na Stadion, gdzie na jej końcu, za pętlą autobusową skręcamy w prawo w las. Po kilkuset metrach zatrzymujemy się na poboczu drogi w miejscu, gdzie z lewej strony znajduje się wyciąg narciarski. Oznakowanie „narzuca” nam kierunek jazdy. Obydwie trasy prowadzą początkowo w kierunku zachodnim. Trasa czerwona ma ok. 3,5 km długości i jest trudniejsza technicznie (strome zjazdy i podjazdy). Trasa niebieska, także trudna, liczy ok. 11,5 km, ma nieco łatwiejsze zjazdy i podjazdy, a część jej prowadzi asfaltową drogą przeciwpożarową Lasów Państwowych.
Kielce – Góra Telegraf
Wyznaczono tu trasę oznaczoną kolorem niebieskim.
Poprowadzona po grzbiecie i zboczach najwyższego wzniesienia w granicach miasta (406 m n.p.m.), jest bardzo trudna technicznie. Oznakowanie jak na Stadionie. Trasa ma około 5,0 km długości. Miejscem startu jest parking przy dolnej stacji wyciągu narciarskiego. Kierunek jazdy narzucają kładzione znaki. W całości szlak prowadzi po naturalnej nawierzchni. Stąd też powinniśmy być przygotowani na niespodzianki: wystające korzenie i kamienie, naniesiony przez opadowe wody piasek i wyrzeźbione przez nie koleiny, miejscami podmokły teren. Utrudnieniem będą liczni spacerowicze i to nie tylko na oznaczonych szlakach pieszych: niebieskim i spacerowym żółtym. Możemy spotkać także jeżdżących konno, gdyż przez Telegraf prowadzi szlak konny. Jego oznaczenie – pomarańczowa kula w białym prostokącie – może wprowadzić w błąd szybko mknącego rowerzystę. Są tam organizowane imprezy rowerowe, m.in. Mistrzostwa Polski w Kolarstwie Górskim.
Dla zwolenników kolarstwa rekreacyjnego, również nie będzie problemem ze znalezieniem odpowiednich, łagodniejszych tras. Można z powodzeniem jeździć zarówno w okolicach Karczówki, Bruszni, Grabiny po leśnych, nieoznakowanych ścieżkach (w zachodniej części Kielc), jak i w okolicach Wietrzni. Dla takiego „łagodnego” kolarstwa nadaje się również praktycznie żółty szlak spacerowy wokół Kielc, jak też szlaki turystyczne przechodzące przez miasto.
Szlak niebieski po Paśmie Posłowickim – ok. 16 km
Początek szlaku na skwerze przy skrzyżowaniu Alei Legionów z ul. Marmurową (łącznik głównej trasy Green Velo z dworcem PKP). Od tablicy z siecią szlaków jedziemy w prawo do widocznej Hali Legionów przy ul. Leszka Drogosza 2 i hotelu przy stadionie lekkoatletycznym. Wjeżdżamy za nimi w las. Mijamy hotele i dojeżdżamy do ul. Aleja na Stadion. Mijamy z prawej strony cmentarz żydowski – kirkut i na skrzyżowaniu jedziemy w lewo ulicą Biesak do skrzyżowania z główną trasą Green Velo. Skręcamy w nią w lewo. Opuszczamy ją, gdy skręca w lewo i jedziemy prosto do dużej polany, przed którą w prawo spotkanym tu szlakiem spacerowym jedziemy wspólnie w pobliże rezerwatu Biesak-Białogon.
Chcąc go zwiedzić musimy za jego znakami zjechać kilkaset metrów w lewo i ponownie wrócić do szlaku rowerowego. Urozmaiconym terenem dojeżdżamy do strumienia, za którym w lewo czeka nas męczący podjazd, aż do niebieskiego szlaku pieszego, którym w prawo dojeżdżamy do skrzyżowania przy kapliczce. Opuszczamy szlak pieszy i jedziemy w dół asfaltową drogą przeciwpożarową, aż do wypłaszczenia przed strumieniem i widocznym brzegiem lasu. Tu opuszczamy asfalt i skręcamy w lewo wraz ze znakami pieszymi szlaków niebieskiego i spacerowego żółtego. Dojeżdżamy do ul. Obrzeżnej gdzie spotykamy główną trasę Green Velo. Jedziemy nią do hotelu 365 u podnóża stoku narciarskiego na Górze Pierścienica. Tuż za nim, na skrzyżowaniu, opuszczamy główną trasę Green Velo i skręcając w prawo jedziemy jej łącznikiem prowadzącym do dworca PKP, do punktu startu.
Szlaki rowerowe wyjazdowe z centrum Kielc do granic miasta
Wytyczając szlaki kierowano się zasadą by prowadziły one przez tereny o niskim natężeniu ruchu samochodowego, przecinały drogi główne na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
i pozwalały dojechać do szlaków rowerowych na terenach sąsiednich.
Szlak czerwony: ścieżka rowerowa ul. Łódzka – ul. Zb. Kruszelnickiego – ok. 6 km
Początek szlaku znajduje się na końcu ścieżki rowerowej prowadzącej od kieleckiego zalewu po zachodniej stronie ul. Łódzkiej, na jej skrzyżowaniu z ul. Hubalczyków. Ulicą Hubalczyków dojeżdżamy do ul. 1-go Maja. Przecinamy ją i ul. Skrajną dojeżdżamy do ul. Malików, którą w prawo dojeżdżamy do skrzyżowania przy kościele (świątynię o ciekawej architekturze pw. Matki Boskiej Częstochowskiej wzniesiono w latach 1948–54). Tu skręcamy w lewo i jadąc ul. Batalionów Chłopskich mijamy pomnikowe drzewa (przy posesji: nr 274 – dwie lipy o obwodach pni 257 cm i 244 cm w wieku ok. 110 lat; nr 313 – lipę o obw. pnia 300 cm w wieku ok. 120 lat; nr 359-361 – lipy o obw. pni 220–282 cm w wieku około 100 lat, znajdujące się ok. 50 m za skrzyżowaniem gdzie skręcamy w prawo) i odchodzącą ulicą w prawo jedziemy do ul. Zb. Kruszelnickiego. Nią w lewo do pętli autobusowej gdzie jest koniec oznaczeń. Jadąc dalej leśną drogą możemy dojechać do trasy Green Velo w Górkach Szczukowskich i szlaków rowerowych prowadzących po gminie Piekoszów.
Szlak czerwony: ścieżka rowerowa ul. Łódzka – ul. K. Smolaka – ok. 4 km
Początek szlaku na końcu ścieżki rowerowej przy skrzyżowaniu z ul. Hubalczyków po wschodniej stronie ul. Łódzkiej. Mijając z lewej siedzibę Nadleśnictwa Kielce i Zarządu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych, przy których znajdują się ścieżki przyrodniczo-edukacyjne dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Zastawie. Po prawej stronie widzimy okazały dąb – pomnik przyrody o obwodzie pnia 530 cm i wieku ok. 140 lat (dojście przez posesję przy ul. Gruchawka 3).
Uwaga: od skrzyżowania ul. Gruchawka możemy dojechać po ok. 400 m do rezerwatu „Sufraganiec”.
Kontynuując podróż wjeżdżamy w ul. Kaczową i nią kierujemy się do obwodnicy drogowej Kielc. Wzdłuż niej dojeżdżamy do przejazdu pod wiaduktem gdzie jest koniec oznakowań.
Szlak czerwony: skrzyżowanie ul. Wojska Polskiego i ul. Tarnowskiej – rezerwat „Wietrznia” – przystanek PKP Sitkówka-Nowiny – ok. 11 km
Początek szlaku przy skrzyżowaniu ulic: Tarnowskiej z Wojska Polskiego (opis rezerwatu „Wietrznia” przy szlaku spacerowym zielonym). Ulicą Wojska Polskiego dojeżdżamy do ul. J. Karskiego, którą w prawo kierujemy się do stoku narciarskiego na G. Telegraf. Wyznaczono tu trasę dla górskiego kolarstwa wyczynowego dł. ok. 5,0 km. Organizowane są na niej m.in. imprezy rangi ogólnopolskiej. Latem czynne jest tu także mini pole golfowe i plac zabaw dla dzieci.
Podjeżdżamy dróżką wzdłuż polany narciarskiej do drogi leśnej, którą w prawo wspólnie ze znakami żółtymi szlaku spacerowego dojeżdżamy do ul. ks. J. Popiełuszki, przed którą w lewo ścieżką rowerową do trasy Green Velo. Jedziemy nią mijając ośrodek jazdy konnej MAAG do ul. Łanowej, którą w dół do skrzyżowania z ul. Kalinową. Opuszczamy Green Velo kierując się w prawo, przecinamy ul. Ks. P. Ściegiennego i przez Posłowice, mijając pomnikowy grochodrzew (popularnie zwany akacją) o obwodzie pnia 258 cm i wieku około 90 lat rosnący przy szkole podstawowej i kościół pw. św. Izydora (wzniesiony w latach 1900-1910) dojeżdżamy do lasu. Przed nim w lewo ul. Grabowiecką dojeżdżamy do podziemnego przejścia przy stacji kolejowej PKP Sitkówka-Nowiny gdzie koniec jest oznaczeń.
Szlak czerwony: łącznik trasy Green Velo (ul. Jagiellońska) – Kielce Słowik – ok. 10 km
Początek szlaku przy skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej z ul. Karczówkowską. Ulicą Karczówkowską jedziemy do ul. Podklasztornej (opis widocznego klasztoru, rezerwatu Biesak – Białogon przy trasie pieszej: szlak spacerowy żółty).
Na skrzyżowaniu z ul. Bernardyńską jedziemy w lewo utrzymując kierunek, mijamy pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej i na skrzyżowaniu wspólnie ze szlakiem czerwonym skręcamy w lewo. Jadąc prosto przecinamy las i na jego brzegu jedziemy w prawo nieutwardzoną drogą. Dojeżdżamy do cmentarza w Białogonie i utrzymując kierunek ul. Kolonia dojeżdżamy do osiedla Białogon. Dalej jedziemy główną ul. Za Walcownią, następnie przekraczamy most na Bobrzy i na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, w ul. Zalesie. Dalej ul. Zalesie dojeżdżamy do odchodzącej w prawo ul. Garbarskiej i następnie pod przejazdem kolejowym, za którym w lewo skręcamy do skrzyżowania z ul. Laskową. Utrzymując kierunek dojeżdżamy do ul. Bobrzańskiej, gdzie skręcając w lewo, ponownie dojeżdżamy do ul. Zalesie. Następnie w prawo dojeżdżamy do granic miasta (ul. Krakowska).
POWIAT KAZIMIERSKI
Nowa, niemal 40-kilometrowa ścieżka łączącą gminy z południowej części regionu, z województwem małopolskim jest już na ukończeniu. Trasa przebiega śladem kolejki wąskotorowej, przez Kazimierzę Wielką, Czarnocin i Opatowiec do Wiślicy i wiedzie przez najbardziej urokliwe zakątki Ponidzia bogate w walory przyrodnicze, krajobrazowe i historyczne. Zadanie to wykonywane jest w ramach projektu partnerskiego. Liderem zaś jest powiat kazimierski.
O budowie trasy rowerowej po śladzie kolejki wąskotorowej mówiło się od ponad 10 lat. Inwestorem jest powiat kazimierski przy współudziale czterech gmin. Najdłuższy odcinek znajduje się w gminie Kazimierza Wielka. Ma on prawie 24 kilometry. I to właśnie tu utknęły prace.
Łukasz Maderak – zastępca burmistrza podkreśla, że prace na ok. 2 kilometrowym odcinku trasy, obok, której przebiegały prace związane z budową rurociągu, który ma dostarczyć wodę z Cudzynowic do budowanego basenu siarkowego w Kazimierzy. Obecnie jak dodaje zastępca burmistrza prace przy kazimierskim odcinku trasy zbliżają się ku końcowi.
– Planowany termin zakończenia budowy kazimierskiego odcinka trasy to koniec czerwca tego roku. Pozostały odcinek 22-kilometrowy od miejscowości Lekszyce do zbiornika wodnego w Kazimierzy Wielkiej jest już gotowy. Już latem tego roku, planujemy zrobić uroczyste oddanie kazimierskiej trasy – mówi.
Na terenie gminy Kazimierza Wielka dla rowerzystów przygotowane zostaną dwa miejsca do odpoczynku z wiatami w Wielgusie, drugie przy zbiorniku retencyjnym w Kazimierzy Wielkiej oraz tablicami informującymi o walorach przyrodniczych i turystycznych Ponidzia. Powstanie także wypożyczalnia rowerów w okolicach hali sportowej. Kolejne miejsca postojowe zostaną utworzone w Sieradzicach oraz obok lasu w Gabułtowie.
Z kolei na terenie pozostałych gmin ścieżki są już gotowe, a to oznacza, że rowerzyści mogą już z nich korzystać. I tak np. w gminie Opatowiec nowy rowerowy trakt wiedzie przez sołectwo Kamienna i ma długość 1230 m Jak informuje Sławomir Kowalczyk – burmistrz Opatowca, to najkrótszy odcinek trasy.
Burmistrz dodaje, że na trasie ścieżki powstało miejsce obsługi rowerzystów. Wybudowana została wiata z ławkami i stolikami oraz uchwytami dla rowerów.
Koszt zadania zrealizowanego na terenie gminy wyniósł blisko 350 tys. zł, z czego około 290 tys. zł to środki unijne.
Przypomnijmy, że 7,5-kilometrowy odcinek ścieżki przebiega przez gminę Czarnocin. Wiedzie przez takie miejscowości jak Sokolina, Mikołajów i Kolosy.
Ścieżka rowerowa o długości czterech kilometrów pobiegnie także przez gminę Wiślica. Część zlokalizowana jest także w pasie zlikwidowanej kolejowej linii wąskotorowej w gminie Opatowiec.
Cała trasa rowerowa ma szerokość od dwóch do trzech metrów. Ponadto, przy drodze powstały specjalne tablice informujące o walorach przyrodniczych i turystycznych Ponidzia.
Szczególnym miejscem jest kapliczka z 1550 roku w Chruszczynie Wielkiej. Ciekawa jest też stadnina koni huculskich. To prawdopodobnie najszersza linia genetyczna hucułów w Europie. Przy odrobinie szczęścia można będzie spotkać np. czarnego bociana, czy kumaka.
Najdłuższa na Ponidziu ścieżka ma łączyć w się z Krakowem. Władze Opatowca liczą, że inwestycja wpłynie na rozwój tak popularnej ostatnio turystyki rowerowej wśród mieszkańców. Pojawiają się także pomysły, by ścieżkę poprowadzić przez kolejne gminy, np. Skalbmierz i Bejsce.
Mapa ścieżki rowerowej w wersji elektronicznej jest dostępna na stronie powiatu kazimierskiego. Papierową można otrzymać w punkcie informacji Turystycznej, przy ulicy Tadeusza Kościuszki w Kazimierzy Wielkiej.
POWIAT KIELECKI
Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo powstał w 2014 roku i jest najdłuższym oraz najlepiej oznakowanym szlakiem w Polsce. Całość liczy ponad 2 tys. km specjalnie wytyczonej trasy, która wiedzie przez pięć województw wschodniej Polski (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie).
Przez świętokrzyskie przebiega 210-kilometrowy odcinek od Końskich do Sandomierza. Na całej długości są specjalne oznakowania z logo Green Velo, drogowskazy oraz tablice informujące o odległościach do kolejnego miejsca.
Do dyspozycji cyklistów przygotowane są także Miejsca Obsługi Rowerzystów, które rozlokowane są co 10 kilometrów. To zadaszone wiaty z ławami do siedzenia.
Od niedawna szlakiem i jego utrzymaniem zajmują się poszczególne samorządy miejskie lub gminne, a nie jak wcześniej Świętokrzyska Organizacja Turystyczna, która w dalszym ciągu promuje na swojej stronie szlak wskazując jego różne atrakcje.
Przez Kielce przebiega 35-kilometrowy odcinek Green Velo. Zaczyna się przy ulicy Młyńskiej koło Górek Szczukowskich, a kończy na ulicy Sukowskiej, w pobliżu Sukowa. Jego częścią jest także duża pętla biegnąca przez centrum miasta i las na Stadionie.
MOR-y to miejsca, gdzie można odpocząć lub schronić się przed deszczem. Umiejscowione są tam wiaty, siedziska, kosze na śmieci, wygodne stojaki na rowery oraz informacje turystyczne w formie tablic informacyjnych wraz z mapami i atrakcjami turystycznymi w pobliżu.
– W Kielcach znajdują się one na Białogonie, przy Alei Legionów w sąsiedztwie parkingu, a także przy granicy miasta na ulicy Sukowskiej – mówi Anna Kowalska, specjalista do spraw promocji i informacji turystycznej Regionalnej Organizacji Turystycznej w Kielcach.
W ramach Wschodniego Szlaku Rowerowego jest także przygotowana dla turystów lista miejsc noclegowych.
– Wybrane usługi noclegowe, jak i obiekty gastronomiczno-usługowe, określane są jako Miejsca Przyjazne Rowerzystom. By znalazły się w bazie muszą spełnić kilka warunków, które są kluczowe. Przede wszystkim chodzi o możliwość rezerwacji noclegu na jedną noc. Green Velo to szlak długodystansowy, więc zazwyczaj turysta potrzebuje kilku godzin snu, a rano rusza w dalszą trasę. Takie miejsce powinno posiadać przechowalnie rowerów, stojaki na rowery, możliwość wysuszenia odzieży, czy lunch boxy. Takich miejsc w Kielcach mamy 7. Wśród nich są: Binkowski Resort, Grand Hotel Kielce, Hostel Art, Hotel 365 Restauracja Siedem Pokus, Hotel Maraton, Hotel SILL (dawniej Arkadia), Ibis Kielce Centrum – wyjaśnia Anna Kowalska.
Podkreśla, że szlak cieszy się niesłabnącą popularnością.
– W związku z tym zawsze przed sezonem drukujemy nowe mapki i broszury informacyjne, ponieważ ludzie są spragnieni rowerowych wycieczek, co bardzo nas cieszy – dodaje.
W powiecie kieleckim wybudowano dotychczas około 70 kilometrów tras rowerowych. Wszystkie nowe ścieżki posiadają nawierzchnie asfaltowe lub z kostki brukowej.
Jak informuje Rafał Zajęcki z Powiatowego Zarządu Dróg jedną z najciekawszych nowych tras w powiecie kieleckim jest ścieżka rowerowa Podgórze – Święta Katarzyna – Krajno biegnąca w całości przez teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Prawie 4-kilometrowa asfaltowa trasa biegnie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 752. Na trasie wydzielono miejsce wypoczynkowe dla podróżnych. To wiata z ławkami, stołami oraz stojakiem na rowery.
Rowerzyści mogą korzystać także z 16-kilometrowej trasy wiodącej przez Świętokrzyski Park Narodowy w ramach tzw. szlaku kolejki wąskotorowej ze Świętej Katarzyny do Nowej Słupi. Szlak pieszo-rowerowy posiada utwardzoną nawierzchnię.
Nowoczesna ścieżka rowerowa powstała także przy oddanej do użytku w 2019 roku obwodnicy Sukowa i Daleszyc, wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 764 Kielce – Staszów. W ramach inwestycji powstała w całości wydzielona ścieżka rowerowa o długości 22 km, przebiegająca tuż obok drogi, łącząca gminę Daleszyce z gminą Raków.
Atrakcyjna jest także ponad 2 kilometrowa trasa wzdłuż drogi powiatowej z Szewc do Zgórska w gminie Nowiny.
Przy okazji remontu trasy z Chęcin w kierunku Małogoszcza powstała także trasa rowerowa, którą dotrzemy do Bocheńca.
Nowe ścieżki powstaną niebawem
Na terenie największego powiatu w regionie cały czas trwają prace przy budowie ponad siedmiokilometrowego odcinka ścieżki pieszo-rowerowej łączącej gminy Masłów i Bodzentyn z Mąchocic przez Ciekoty po Wilków do Świętej Katarzyny. Trasa ma być wybudowana do końca października 2022 roku, koszt inwestycji to prawie 17 mln zł.
Rozpoczęły się także prace przygotowawcze przy budowie ścieżki rowerowej z Kielc do Zagnańska. Całkowita długość trasy to 11 kilometrów.
Jeszcze w tym roku na terenie gminy Piekoszów wybudowane zostaną dwa odcinki tras rowerowych. Pierwszy z nich od Piekoszowa do miejscowości Wincentów Zręby o długości 1,3 km, oraz Jaworznia – Janów. Górny o długości 1,8 km. Całość inwestycji wyniesie prawie 1,4 mln złotych. Inwestycja ma się zakończyć do końca października tego roku.
Przez powiat kielecki biegnie także ponad 71 kilometrowy odcinek szlaku rowerowego Green Velo.
POWIAT KONECKI
W powiecie koneckim jest pięć szlaków chętnie wybieranych przez rowerzystów. W Sielpi swój początek ma europejski szlak Green Velo.
W Gminie Radoszyce szlak rowerowy rozpoczyna się od ronda w Sielpi. Ma 2,5 m szerokości i przebiega po lewej stronie drogi wojewódzkiej. Od Sielpi do miejscowości Plenna, na odcinku o długości ok. 4,8 km trasa rowerowa przebiega przez las. Następnie ścieżka przebiega przez obszary zabudowane miejscowości Plenna i Radoszyce. Trasa przekracza drogę krajową nr 74, drogę gminną bez numeru, drogi leśne i zjazdy do lasu oraz rzekę Kozówkę, stanowiącą granicę Radoszyc i Plennej. Swoim zasięgiem obejmie również sołectwa: Mościska Duże, Mościska Małe, Grębosze, Wyrębów, Łysów, Jarząb oraz Kłucko. Łączna długość szlaku Green Velo w gminie to 20 km.
Czerwony szlak rowerowy dookoła Końskich to licząca 42,5 km trasa rowerowa w formie pętli, poprowadzonej dookoła tego miasta. Biegnie przez kilka ciekawych miejscowości, jak Sielpia Wielka, Stara Kuźnica, Modliszewice i Stary Kazanów, w których zobaczyć można interesujące i różnorodne zabytki. Ponad połowa trasy biegnie przez rozległe lasy, otaczające od południa i zachodu Końskie. Szlak pozbawiony jest większych podjazdów i zjazdów, biegnie głównie drogami asfaltowymi i dobrymi drogami gruntowymi, nadaje się na rekreacyjną wycieczkę rowerową.
Z kolei Szlak Rowerowymi Lasami Konecczyzny mierzy około 20 km i przebiega przez miejsca związane z dawnym przemysłem. Trasa swój początek ma przy nowym parkingu w okolicy zrewitalizowanych Browarów obok kościoła trasa wiedzie przez Starą Kuźnicę, gdzie znajdowała się jedna z pierwszych kuźnic w regionie.
Szlak rowerowy pomiędzy Maleńcem a Niekłaniem to część międzynarodowego szlaku rowerowego Berlin – Lwów. Odcinek biegnący w województwie świętokrzyskim jest oznakowany kolorem niebieskim.
POWIAT OPATOWSKI
Jednym z ciekawszych i najbardziej urokliwych tras rowerowych wokół Opatowa jest szlak zielony. Ma prawie 30 kilometrów, zaczyna się na ul. Stefanii Sempołowskiej w Opatowie, a kończy na ul. Partyzantów, przy skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej. Ale zanim wrócimy do Opatowa turystę czeka podróż nieznanymi dróżkami z niewielkimi górkami i dołkami. Na podróż musimy zarezerwować sobie ok. 3 godzin.
Rowerzysta porusza się pętlą, która prowadzi przez pagórki Wyżyny Sandomierskiej. Na szlaku znajdują się takie atrakcje jak: ruiny zamku w Międzygórzu, źródełko bł. Wincentego Kadłubka w Karwowie, czy tzw. baszta w Tudorowie. Po deszczu niektóre odcinki szlaku są trudno przejezdne z uwagi na gliniaste, lessowe drogi, którymi biegnie jego niewielka część. Pozostała trasa to drogi asfaltowe, a brak stromych podjazdów i niewielka długość trasy sprawiają, że nadaje się on na wycieczkę rekreacyjną również dla mniej doświadczonych rowerzystów. Szlak ma charakter rekreacyjny, w całości będzie przejezdny dla roweru z przyczepką, wiedzie po drogach lokalnych o małym lub znikomym natężeniu ruchu pojazdów, brak niebezpiecznych skrzyżowań.
Trasa rozpoczyna się w liczącym ponad 700 lat Opatowie, mieście, w którym znajduje się wiele interesujących zabytków. Naszą podróż zaczynamy na Rynku, przy wejściu do opatowskiej Podziemnej Trasy Turystycznej. To zabytek, który przypomina o bogatych tradycjach kupieckich tego miasta. Po sześciu kilometrach jazdy kolejnym przystankiem jest źródełko błogosławionego Wincentego Kadłubka w Karwowie. Według legend w tym miejscu płynie cudowna woda. To miejscowość w powiecie opatowskim, w której miał urodzić się błogosławiony Wincenty Kadłubek, autor „Kroniki Polski”. Z Karwowa jedziemy 2,2 kilometra do Nikisiałki Małej, gdzie znajduje się zespół dworski z II połowy XVIII w., wpisany do rejestru zabytków nieruchomych. Nic nie wiadomo o fundatorach dworu i okolicznościach budowy. Zespół dworski jest obecnie własnością prywatną. Siedem kilometrów dalej znajdują się ruiny zamku w Międzygórzu. Historia zamku zaczyna się już za czasów kazimierzowskich. Do dziś w największym fragmencie zachowała się jedna ze ścian zamku. Ruiny znajdują się w malowniczym terenie. Niemal u stóp pozostałej ściany znajduje się niewielki zalew, jest także altana do odpoczynku i parking. W czasie jazdy można obserwować liczne uprawy sadownicze. Po drodze siedem kilometrów dalej zatrzymujemy się w Leszczkowie i odwiedzamy Zygmunta Niewiadomskiego. Artystę rzeźbiarza, poetę, snycerza.
A zaledwie sześć kilometrów dalej znajduje się Tudorów ze słynną basztą. Ruiny „zamku” w Tudorowie położone są w wschodniej części wsi. Prowadzi do nich ścieżka, rozpoczynająca się w przy posesji oznaczonej numerem 9. Z Tudorowa szlak wraca do Opatowa, przecinając drogę krajową i przez pagórkowaty teren prowadzi do centrum tego zabytkowego miasta.
POWIAT OSTROWIECKI
Na terenie Ostrowca Św. istnieje ponad 30 kilometrów gminnych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Dodatkowo miłośnicy rowerów mogą korzystać z rowerowych traktów wybudowanych wzdłuż dróg wojewódzkich w kierunku Bałtowa, a także w kierunku na Ćmielów.
W mieście ścieżki rowerowe mają nawierzchnię asfaltową (prawie 13,5 kilometra) lub z kostki betonowej (prawie 17 kilometrów). Ścieżki rowerowe są głównie przy nowych drogach i okalają całe miasto więc miłośnicy rowerów mogą objechać cały Ostrowiec. Najbardziej oblegane ścieżki to te w północnej części miasta tj. wzdłuż ulic: Grzybowej, Granicznej, Kraszewskiego i Krzemiennej.
Najnowszą ścieżką jest ta przy ulicy Krzemiennej, jednak droga nie jest jeszcze oficjalnie oddana do użytku, mimo że napotkać można odpowiednie oznakowanie, a także rowerzystów. Łączy się ona z jednej strony z ulicą Milewskiego, z drugiej z ulicą Samsonowicza. Można też od razu wjechać na ścieżkę rowerową na ulicy Bałtowskiej prowadzącej na Bałtów. Po drodze mamy rezerwat Krzemionki i Muzeum Historyczno-Archeologiczne, piękne krajobrazy m.in. rezerwatu Ulów, a potem Bałtów z Bałtowskim Kompleksem Turystycznym czy pałacem Druckich-Lubeckich, Skarbkę i Pętkowice. To trasa ok. 20-kilometrowa. Z Ostrowca ścieżką rowerową można dojechać także do Ćmielowa. Trasa biegnie wzdłuż drogi wojewódzkiej aż do samego miasta.
W Ostrowcu do końca 2022 roku pojawią się kolejne cztery kilometry ścieżek rowerowych. To ul. Łącznik od ul. Denkowskiej do nowoprojektowanego połączenia ul. Furmańskiej z ul. L. Chrzanowskiego, na ulicy łączącej ul. Furmańską z ul. L. Chrzanowskiego i w okolicy nowej bazy MZK. Do 2023 roku powstaną ścieżki rowerowe na ul. Samsonowicza, Hedy „Szarego” i do trzeciej bramy huty.
POWIAT PIŃCZOWSKI
Obecnie trwają prace nad programem funkcjonalno-użytkowym odnośnie ścieżki rowerowej szlakiem dawnej wąskotorówki – podkreśla Przemysław Fatyga z urzedu miejskiego w Pińczowie. Ma wskazać dokładny przebieg trasy jeszcze w tym roku. Dzięki temu w przyszłości możliwe byłoby rowerowe połączenie Pińczowa z obecnie budowaną ścieżką przyrodniczo-edukacyjną Wiślica, przez Kazimierzę i dalej w kierunku Krakowa. W sumie ma mieć ok. 30 km.
W ramach porozumienia trzech gmin z Ponidzia, nowy trakt rowerowy byłby kontynuacją powstałej już trasy w Wiślicy. Trasa jest interesująca, biegnie wzdłuż rzeki Nidy. Odcinek łączący Wiślicę, Chroberz i Pińczów będzie ciekawy turystycznie – dodaje Fatyga.
W dalszych planach jest by ścieżka była potem prowadzona w stronę Jędrzejowa i Kielc.
Ścieżka rowerowa znajduje się wzdłuż nowo wybudowanej obwodnicy Pińczowa. Ma swój początek na ulicy Batalionów Chłopskich przy sklepie Tesco. Następnie biegnie wzdłuż tej ulicy do ronda, które znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej relacji Pińczów-Busko. Tam trakt rowerowy się rozdziela. Pierwszy biegnie obok nowej trasy przez Włochy do ronda na wlocie do Pińczowa, od strony Kielc. Druga część ścieżki wybudowana jest w kierunku Buska-Zdroju i kończy się w miejscowości Pasturka.
Długość trasy rowerowej o nawierzchni bitumicznej wynosi ok. 8 km z kolei jej szerokość ma ok. 3 metrów. Trasa ta jest oznakowana znakami pionowymi i poziomymi. Jest dwukierunkowa.
Ścieżka wiedzie przez garb pińczowski nazywany też Garbem Wójczańsko-Pińczowskim. Jest położone pomiędzy Niecką Solecką i Niecką Połaniecką. Stanowi część Niecki Nidziańskiej. Wysokość najwyżej położonych punktów dochodzi do 330 m n.p.m.
Jadąc w kierunku Brześcia z pewnością możemy zobaczyć panoramę Ponidzia, łąki, rzekę Nidę, lasy. Z kolei jadąc do miejscowości Brzeście rozciąga się widok malowniczych pól.
Turystyka rowerowa to coraz bardziej popularna forma spędzania wolnego czasu, dlatego gmina Pińczów zdecydowała o wykonaniu kolejnej inwestycji dla miłośników dwóch kółek.
Aktualnie samorząd gminy jest na etapie projektowania kolejnych ścieżek rowerowych na terenie miasta, które mają stanowić kontynuację i zostaną połączone z obecną się trasą, która powstała w ramach budowy obwodnicy Pińczowa. To ważny projekt, oczekiwany przez mieszkańców – mówi Przemysław Fatyga z urzędu miejskiego z Pińczowa.
Jak informuje, trakt zostanie wybudowany wzdłuż ulicy Batalionów Chłopskich w kierunku ulicy Spółdzielczej, następnie wzdłuż Republiki Pińczowskiej, aż do skrzyżowania z ulicą Legionistów. Jedna część będzie odbijała w lewo, a więc do mostu na rzece Nidzie, druga zaś zostanie poprowadzona dalej ulicą Republiki Pińczowskiej w kierunku ulicy 3 Maja aż do granicy miasta Pińczowa w kierunku Jędrzejowa.
W sumie do końca tego roku w Pińczowie powstanie ponad cztery kilometry nowych ścieżek rowerowych. Z kolei przy starym dworcu ma zostać utworzona miejska wypożyczalnia rowerów.
Przemysław Fatyga podkreśla, że obecnie trwają prace nad programem funkcjonalno-użytkowym odnośnie ścieżki rowerowej szlakiem dawnej wąskotorówki. Ma wskazać dokładny przebieg trasy jeszcze w tym roku. Dzięki temu w przyszłości możliwe byłoby rowerowe połączenie Pińczowa z obecnie budowaną ścieżką przyrodniczo-edukacyjną Wiślica- przez Kazimierzę i dalej w kierunku Krakowa. W sumie ma mieć ok. 30 km.
Nr 1 W ramach porozumienia trzech gmin z Ponidzia. Nowy trakt rowerowy byłby kontynuacją powstałej już trasy w Wiślicy. Trasa jest interesująca, biegnie wzdłuż rzeki Nidy. Odcinek łączący Wiślicę, Chroberz i Pińczów będzie ciekawy turystycznie – dodaje Fatyga.
W dalszych planach jest by ścieżka była potem prowadzona w stronę Jędrzejowa i Kielc.
POWIAT SANDOMIERSKI
Czarny szlak rowerowy dookoła Sandomierza o nazwie „Sandomierskie Krajobrazy”
Liczy 21,7 kilometra i ma kształt pętli, otaczającej to królewskie miasto od północy, południa i zachodu. Jest jedną z tras rowerowych, wytyczonych przez sandomierski oddział PTTK. Szlak biegnie pagórkowatym terenem, na przemian więc wznosi się i opada, biegnąc przez malownicze sady jabłoni i śliwek, otaczające miasto.
Ogólny przebieg szlaku: Sandomierz, ul. Żeromskiego, okolice seminarium, początek szlaku (0,0 km) – Chwiałki (2,8 km) – Wysiadłów (6,8 km) – Sandomierz, droga krajowa nr 77 (12,0 km) – Andruszkowice (16,4 km) – Koćmierzów (18,2 km) – Sandomierz, okolice stacji Shell, droga krajowa nr 79 (20,3 km) – Sandomierz, ul. Staromiejska, koniec szlaku (21,6 km).
Niebieski szlak rowerowy dookoła Sandomierza o nazwie „Sandomierskie Krajobrazy”
Liczy niecałe 25 kilometrów i ma kształt pętli, biegnącej na północ od miasta, przez Góry Pieprzowe do Dwikoz i z powrotem. Jest jedną z tras rowerowych, wytyczonych przez sandomierski oddział PTTK.
Trasa biegnie przez malownicze sady jabłoni i śliwek, otaczające miasto.
Ogólny przebieg szlaku: Sandomierz, ul. Żeromskiego, okolice seminarium, początek szlaku (0,0 km) – Chwałki (1,9 km) – Nowe Kichary, ruiny kaplicy (7,8 km) – Dwikozy (12,3 km) – Rezerwat „Góry Pieprzowe” (21,8 km) – Sandomierz, centrum, ul. Browarna (24,9 km).
Żółty szlak rowerowy dookoła Sandomierza „Sandomierskie Krajobrazy”
Żółty szlak rowerowy dookoła Sandomierza o nazwie „Sandomierskie Krajobrazy” liczy 17,5 kilometra i ma kształt pętli po prawobrzeżnej części miasta, położonej w dolinie Wisły.
Ogólny przebieg szlaku: Sandomierz, most na drodze krajowej nr 77 na prawym brzegu Wisły (0,0 km) – Trześń (2,5 km) – Furmany (8,2 km) – Wielowieś (12,5 km) – Sandomierz, Zawisełcze (17,5 km).
Szlak w całości biegnie po nadwiślańskiej równinie, w większości dobrymi drogami asfaltowymi. Nadaje się więc na wycieczkę rekreacyjną.
POWIAT SKARŻYSKI
Szlak niebieski
„Śladami Zabytków Techniki Doliny Kamiennej” Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski, 81,5 km (utwardzone: 53,6 km, nieutwardzone: 27,9 km)
Skarżysko-Kamienna (0,0) – Wąchock – Starachowice – Michałów – Brody – Kałków-Godów – Nietulisko – Kunów – Chmielów – Ostrowiec Świętokrzyski (81,5)
Skarżysko-Kamienna – Antoniów, 42 km (utwardzone: 42,0 km, nieutwardzone: 0,0 km)
Skarżysko-Kamienna (0,0) – Antoniów (42,0)
Szlak czerwony
„Berlin – Lwów” Majdów – rezerwat archeologiczny „Rydno”, 45 km (utwardzone: 26,8 km, nieutwardzone: 18,2 km)
Droga bita z Marcinkowa wzdłuż rzeki Kamiennej poprzez Michałów do Szczepanowa (0,0) – Skarżysko-Kamienna, ul. 3 Maja – ul. Piłsudskiego poprzez wiadukt – ul. Niepodległości – ul. Legionów – ul. Staffa do Rejowa – ul. Słoneczną poprzez trasę K7 – ul. Kilińskiego duktem leśnym do polany Kruk – droga leśna poprzez rezerwat Dalejów do wsi Jastrzębia – droga poprzez Bliżyn ul. Zafabryczna, do Ubyszowa, Majdowa i Antoniowa (45,0)
Szlak zielony
Skarżysko – Kamienna – źródła rzeki Kamiennej, 36 km (utwardzone: 12,5 km, nieutwardzone: 23,5 km)
Szlak czarny
Szlak rowerowy „Nad Wodą” Skarżysko-Zachodnie – Mostki, 20 km (utwardzone: 5,7 km, nieutwardzone: 14,3 km)
Skarżysko Zachodnie (0,0) – Suchedniów – Wierzbka – Mostki (20,0)
POWIAT STASZOWSKI
Leśne dukty, połączenia lokalne, kontakt z przyrodą – to propozycja rowerowej wycieczki po powiecie staszowskim z wykorzystaniem szlaku św. Jakuba oraz szlaku architektury obronnej. Odwiedzane miejsca przybliżają walory ziemi staszowskiej, na taką wyprawę mogą wybrać się całe rodziny. Do wyboru jest krótsza lub dłuższa wersja, czyli 32 kilometry lub prawie 50 – powiedział Rafał Glegoła, dyrektor Ośrodka Sportu i Rekreacji w Staszowie.
Szlak rozpoczyna się w Golejowie, skąd prowadzi do Wiśniowej. Po drodze mija się małe źródełko, któremu ludzie przypisują szczególne właściwości, czego nie wykazały badania wody. W Wiśniowej atrakcją jest pałac, w którym znajduje się Izba Hugona Kołłątaja, współtwórcy Konstytucji 3 Maja, a za pałacem jest plac zabaw, z którego chętnie korzystają dzieci.
Następnie trzeba udać się Poddębowca, a potem do miejscowości Czernica, gdzie jest szkółka leśna Nadleśnictwa Staszów oraz ścieżka edukacyjna. Jest tam teren piknikowy oraz miejsce na ognisko. Po odpoczynku można udać się do Kurozwęk, gdzie w tamtejszym pałacu można coś zjeść, atrakcją w zespole parkowym są m.in bizony. Stąd tą samą trasą można wrócić do Staszowa i Golejowa. Wybierając dłuższą opcję jedzie się z Poddębowca szlakiem św. Jakub do miejscowości Jasień. Rowerową wycieczkę można kontynuować nadal trzymając się szlaku św. Jakuba albo pojechać w stronę zapory Chańcza. To jest połowa większej pętli. Dalej szlak wiedzie w stronę Korytnicy, na Kotuszów do Szydłowa.
– Ten odcinek wymaga większej sprawności, ponieważ jedzie się podjazdem o 3-procentowym przewyższeniu, ale w nagrodę dla wytrwałych są piękne widoki rozciągające się z pogórza szydłowskiego. Jednocześnie można zobaczyć klasztor na Świętym Krzyżu, wieżę telewizyjną, nieckę połaniecką i fragment województwa podkarpackiego – mówi Rafał Glegoła. Wizyta w Szydłowie to okazja, aby zobaczyć tamtejsze zabytki, miasteczko nazywane jest polskim Carcassonne.
Wracając do Staszowa i Golejowa warto zatrzymać się w Parku Górników Siarkowych, gdzie są ławeczki oraz leżaki do odpoczynku oraz ciekawy plac zabaw dla dzieci.
POWIAT STARACHOWICKI
Ścieżki rowerowe w Starachowicach łącznie mają ponad 6,5 km długości. Zlokalizowane są na:
– ulicy Krańcowej
– ulicy Moniuszki (nowy odcinek ulicy między Nowowiejską a Kielecką)
– ulicy Stanisława Staszica,
– alei Świętego Jana Pawła II,
– pasażu Edwarda Pietrasińskiego na osiedlu Skałka,
– pasażu Leopolda Staffa,
– przedłużeniu Batalionów Chłopskich do ronda Górników Starachowickich,
– skwerze Majówka (pomiędzy Partyzantów, a al. Armii Krajowej).
Dodatkowo na grobli zbiornika Pasternik funkcjonuje ciąg pieszo-rowerowy z nawierzchnią ziemną o długości ok. 400 m.
W trakcie budowy są trzy odcinki ścieżek na ulicy Konstytucji 3 Maja, przy zbiorniku Lubianka i przy placu dworcowym Starachowice Wschodnie. Gmina Starachowice planuje budowę kolejnych tras rowerowych, powstanie około 10 km dróg dla rowerzystów, na które gmina opracowała już dokumentację projektową.
Szlak czerwony
Trasa wiedzie w większości przez rozległe kompleksy leśne dawnej Puszczy Świętokrzyskiej i Lasów Iłżeckich, w dużej części chronione – od form wielko-obszarowych: m. in. Sieradowicki Park Krajobrazowych, Obszary Natura 2000 „Ostoja Sieradowicka” i „Uroczyska Lasów Starachowickich”; po mniejsze: rezerwat Wykus, liczne pomniki przyrody żywej i nieożywionej.
Ogromne lasy były przed laty bazą oddziałów powstańczych i partyzanckich. W wielu miejscach znajdziemy pamiątki po ich działalności, m. in. na Polanie Langiewicza, w okolicach Lipia, na Wykusie i Barwinku.
Natkniemy się również na obiekty świadczące o wielkim bogactwie dziedzictwa kulturowego: budowle sakralne (np. średniowieczne Opactwo Cystersów w Wąchocku i piękny drewniany kościół w Radkowicach), zabytki dawnego przemysłu (zespół wielkopiecowy w Starachowicach, pozostałości fabryk w Wąchocku i Mostkach) i inne atrakcje (np. Starachowicka Kolej Wąskotorowa, nowoczesna wystawa paleontologiczna i kolekcja Starów w Muzeum Przyrody i Techniki).
Szlak czarny
Szlak o długości prawie 60 kilometrów, bardzo atrakcyjny widokowo i poznawczo, urozmaicony, bogaty w zabytki i inne atrakcje. Niemal na całej trasie wiedzie drogami asfaltowymi i utwardzonymi o niewielkim natężeniu ruchu. Rozpoczyna się w Świętomarzy, u stóp Łysogór (najwyższego pasma Gór Świętokrzyskich) i prowadzi, utrzymują w większości kierunek z południa na północ, przez Starachowice, okolice Mirca i Pakosławia, do Iłży (leżącej już na Mazowszu). Na trasie znajdziemy różnorodne krajobrazy, rozległe kompleksy leśne dawnej Puszczy Świętokrzyskiej i Lasów Iłżeckich, zabytki architektury sakralnej (romański kościółek w Tarczku, gotycki kościół w Świętomarzy, piękny drewniany kościół w Radkowicach i renesansowa fara w Iłży), budowle obronne (ruiny zamku i grodzisko w Iłży), zabytki dawnego przemysłu (zespół wielkopiecowy w Starachowicach, wyrobiska nieczynnych kopalń odkrywkowych w okolicach Tychowa, piec garncarski w Iłży), miejsca walk i męczeństwa (m. in. Pomnik Legionu Puławskiego w Pakosławiu, Cmentarz Mauzoleum w Iłży), osobliwości przyrody (odsłonięcie geologiczne w Starachowicach, torfowisko Pakosław, parki podworskie w Radkowicach i Pakosławiu) i inne (np. Starachowicka Kolej Wąskotorowa, nowoczesna wystawa paleontologiczna i kolekcja Starów w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach, Muzeum Regionalne w Iłży).
Szlak niebieski
Szlak o długości około 70 kilometrów, bogaty w zabytki i inne atrakcje. Niemal na całej trasie wiedzie drogami asfaltowymi o małym i średnim natężeniu ruchu, z niewielką ilością podjazdów. Jest częścią długodystansowego Transwojewódzkiego Szlaku Rowerowego Berlin Lwów.
Najważniejszą grupę obiektów na trasie szlaku stanowią zgodnie z jego nazwą, zabytki dawnego przemysłu i techniki. Należą do nich: zespół wielkopiecowy w Starachowicach, monumentalne ruiny walcowni w Nietulisku, ruiny fabryki tektury Witulin w Dołach Biskupich, pozostałości fabryk żelaznych w Michałowie, Brodach, Wąchocku i Rejowie, kolekcja samochodów Star w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach i Starachowicka Kolej Wąskotorowa.
Jadąc szlakiem natkniemy się również na ważne obiekty sakralne (np. romańskie Opactwo Cystersów w Wąchocku, Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Kałkowie-Godowie i Sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej), zabytki architektury (np. zespół pałacowo-parkowy w Ostrowcu Świętokrzyskim) i inne atrakcje (np. Muzeum Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej, nowoczesna wystawa paleontologiczna w starachowickim Muzeum, liczne rekreacyjne zbiorniki wodne).
Szlak żółty
Szlak tworzy pętlę o długości około 41 km. Rozpoczyna się i kończy przy wejściu do Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach.
Prowadzi w większości drogami asfaltowymi o niewielkim natężeniu ruchu oraz leśnymi duktami szutrowymi. Atrakcyjny widokowo i poznawczo, bogaty w wygodne miejsca do odpoczynku, w znacznej mierze wiedzie przez rozległe kompleksy Lasów Iłżeckich, częściowo wzdłuż brzegu Zalewu Brodzkiego.
Na trasie i w jej pobliżu znajdziemy przede wszystkim liczne osobliwości przyrodnicze: rezerwaty „Rosochacz”, „Skały w Krynkach”, „Skały pod Adamowem” i projektowany rezerwat „Zapadnie Doły” oraz pomniki przyrody – dąb „Maciek”, „Skały w Rudzie”, nieczynne kamieniołomy w Młynku i Krynkach, odsłonięcie geologiczne w Starachowicach. Wielokrotnie natkniemy się również na pamiątki po bogatej historii: liczne śródleśne mogiły, pomniki, zabytki architektury sakralnej (kościoły parafialne w Krynkach i starachowickim Wierzbniku), zabytki dawnego przemysłu (zespół wielkopiecowy w Starachowicach, pozostałości układu wodnego nieistniejącej fabryki w Brodach, wyrobiska nieczynnych kopalń) i inne (np. Starachowicka Kolej Wąskotorowa, nowoczesna wystawa paleontologiczna i kolekcja Starów w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach).
POWIAT WŁOSZCZOWSKI
W powicie włoszczowskim są 2 atrakcyjne szlaki rowerowe: Przyrodnicza Ścieżka Dydaktyczna Klubu 4 H w Krasocinie i szlak rowerowy „Dookoła Radkowa”.
Przyrodnicza Ścieżka Dydaktyczna Klubu 4 H w Krasocinie jest ścieżką rowerową (choć można ją przebyć również pieszo, dzieląc trasę na etapy). Jej długość wynosi około 16 km. Czas przejazdu rowerem – 3 godz., czas przejścia – 6 godz.
Szlak wiedzie przez najciekawsze zakątki gminy Radków oraz niewielki fragment gmin: Włoszczowa, Moskorzew, Nagłowice i Oksa. Trasa ma długość 46 km i w 60 procent biegnie drogami asfaltowymi. Po drodze mijamy ciekawe zabytki, lasy, łąki i stawy hodowlane. W sześciu miejscach zlokalizowano przystanki zaopatrzone w tablice informacyjne z mapą przedstawiającą przebieg szlaku, ławki i stojaki na rowery.
Wyruszamy sprzed Urzędu Gminy w Radkowie. Przed budynkiem stoi tablica informacyjna o szlaku, a po przeciwnej stronie drogi kierunkowskaz ze strzałką wskazującą kierunek jazdy. Jedziemy w stronę Dzierzgowa drogą powiatową nr 0237T. Już z daleka widać strzeliste wieże Kościoła p.w. Wniebowzięcia NMP w Dzierzgowie. Docieramy tam po przejechaniu około 3,4 km (od tego miejsca towarzyszy nam żółty szlak rowerowy „Miejsca Mocy”). Niecałe sto metrów dalej znajduje się pomnik upamiętniający Żołnierzy Polski Podziemnej poległych w walkach o wyzwolenie narodowe i społeczne w czasie II wojny światowej. Obok pomnika zrobiono miejsce postoju dla rowerzystów. Znajduje się tu tablica informacyjna, drewniany stół z ławkami i stojak na rowery.