Wtedy, czyli w 1972 roku, każdy kielecki pianista, mógł sobie tylko marzyć o tym, aby zagrać na takim Petrofie. Ponad wiek od założenia w czeskim Brnie fabryki produkującej fortepiany, ten największy, koncertowy przyjechał do siedziby Radia Kielce, mieszczącej się przy dawnej ulicy Karola Świerczewskiego.
Trafił tam po wielomiesięcznych staraniach ówczesnego Kierownika Redakcji Muzycznej Rozgłośni redaktora Janusza Wosia. Ważący około pół tony, o wymiarach 284 na 158 cm, instrument to koncertowy model typu PII.
Radio Kielce. Studio GRAM. Fortepian koncertowy PETROF
OBIEKT POŻĄDANIA UZNANYCH PIANISTÓW
Nadający się wyśmienicie do sal koncertowych fortepian stał się obiektem pożądania przez wybitnych i uznanych dziś, a zaczynających wtedy – ponad 50 lat temu – pracę artystyczną pianistów. Wtedy, w niewielkim studiu nagrań Polskiego Radia Kielce, cały czas trwały próby i rejestracje utworów wykonywanych przez kieleckich twórców. Dla przykładu pochodzący z Pińczowa światowej sławy pianista Artur Dutkiewicz wspomina, że jako uczeń kieleckiej Średniej Szkoły Muzycznej przygotowywał się do ogólnopolskich konkursów i pierwszych publicznych wystąpień grając na radiowym Petrofie. Kompozytor dodaje, że posiadał stałą, radiową przepustkę i kiedy miał przerwy w nauce nagrywał utwory swoich różnych muzycznych formacji. Był także zapraszany do gry przez innych muzyków. To dźwięki mistrzowskiego fortepianu Petrof słychać na pierwszej płycie „Four Colours” Włodka Pawlika, zdobywcy w 2012 roku nagrody Grammy. Zresztą podczas jednego ze spotkań, ale już w studiu „Gram” Radia Kielce, zaraz po zdobyciu najważniejszej w świecie muzycznym statuetki z gramofonem, Włodek wykonał właśnie na Petrofie kompozycje z „Night in Calisia”. Po krótkim recitalu Pawlik wspomniał instrument, przy którym spędził kilkaset godzin ćwicząc, nagrywając i komponując.
Poza tym wszystkie kompozycje prowadzonego przez Leszka Ślusarskiego Zespołu Rozrywkowego Radia Kielce były realizowane z wykorzystaniem fortepianu. Solo w kompozycji „Fejzer gejzer” wykonuje właśnie Włodek Pawlik.
01.03.2014. Studio Gram Radia Kielce. Na fortepianie Petrof PII gra Włodek Pawlik, zdobywca nagrody Grammy
– Zanim jednak największy z wyprodukowanych przez fabrykę fortepianów trafił w 1974 roku do koncertowo-nagraniowego pomieszczenia przy ulicy Radiowej 4 z wielkim trudem wniosło go ośmiu dobrze zbudowanych mężczyzn – przypomina Jerzy Szczepanek, wieloletni realizator dźwięku w Radiu Kielce.
Jerzy Szczepanek także nagrywał zespoły, które mając w instrumentarium klawiszowe, grały na radiowym fortepianie. Słychać go na nagraniach popularnych w latach 70-tych i 80-tych minionego wieku grup z Kielc, Skarżyska-Kamiennej, Ostrowca Świętokrzyskiego, czy Starachowic. Były to między innymi zespoły „Cztery i pół”, „Bezimienni”, „Arianie”, „Concord”, „Grube dudy”, „Kafar” oraz Włodek Kiniorski. Dzięki radiowemu fortepianowi swoje pierwsze kompozycje zrealizował Bronek Opałko. W drugiej połowie lat 70-tych, kiedy założył „Orkiestrę do użytku wewnętrznego”, nagrał utwory do przedstawień „Życie seksualne dzikich” i „Wnętrze pejzażu”. Bronisław wielokrotnie powtarzał, że gdyby nie Petrof i Polskie Radio Kielce nie stworzyłby przejmującej muzyki do płyty „Kwiaty Polskie” napisanej do wierszy Juliana Tuwima. Podobnie było z nagraną przy ulicy Radiowej 4 płytą „Dzieci epoki”.
LIDER BUDKI SUFLERA CHCIAŁ FORTEPIAN… ODKUPIĆ
Słynny fortepian przyciągał i wciąż przyciąga do studia wielu. Ostatni koncert wykonał na nim w 2015 roku Romuald Lipko. Lider Budki Suflera tak był zafascynowany barwą i brzmieniem fortepianu, że nawet wystąpił z nieśmiałą propozycją jego odkupienia.
17.12.2014. Studio Gram Radia Kielce. Na fortepianie Petrof PII gra Romuald Lipko, lider Budki Suflera
– Na początku, żeby nastroić „Mistrza”, potrzebowałem trzech dni. Dziś około dwóch godzin – mówi zachwycony jakością wykonania i barwą dźwięku Zbigniew Kozera, stroiciel koncertowy.
Dzisiaj fabryka rodzinna Petrof znajduje się w Hradec Kralove. Produkuje fortepiany i organy. Jej założyciel, Anton Petrof, w 1857 roku przeprowadził się do Wiednia, gdzie podjął naukę w dziedzinie konstrukcji, naprawy i strojenia fortepianów. W 1864 roku zbudował pierwszy fortepian koncertowy. Nadal jest wizytówką firmy i wciąż ceniony jest za swój niesamowity bas i dyszkant. Może podobny do prototypu znajduje się w Radiu Kielce?
Radio Kielce. Studio GRAM. Fortepian koncertowy PETROF