Cystersi z Wąchocka w tym roku będą świętować 70. rocznicę powrotu do opactwa po 148 latach od kasaty zakonu.
Główne uroczystości zaplanowane są na koniec listopada, w nawiązaniu do daty ponownego przybycia zakonników do Wąchocka, która przypada 21 listopada. Jednak już teraz mnisi przygotowują się do tego wydarzenia.
W planach jest wprowadzenie nowego znaku opactwa. Jego autorem jest kleryk Mateusz Kania z diecezji warszawsko-praskiej, który zajmuje się grafiką komputerową, a do Wąchocka przyjeżdża na msze trydenckie. Do zaprojektowania logo opactwa wykorzystano jeden z najbardziej charakterystycznych elementów architektonicznych klasztoru, czyli romańskie biforium – mówi ojciec Fabian Skowron.
– Jest to okno w kapitularzu, najcenniejszym architektonicznie miejscu naszego klasztoru. Trzy arkady symbolizują Trójcę Przenajświętszą, a przestrzeń rozdzielona kolumienką symbolizuje dwie natury Chrystusa – wyjaśnia zakonnik.
Biforium wykonane zostało przez anonimowego kamieniarza (lapicydę). Wykorzystane przez niego elementy łączą wpływy włoskie i burgundzkie. Zastosowane kolory: czarny i biały – odnoszą się do koloru habitu cysterskiego.
Znak będzie używany na oficjalnym papierze listowym opactwa, pojawi się też w Internecie i na plakatach promocyjnych.