Starostwo Powiatowe w Kazimierzy Wielkiej wydało mapę, która poprowadzi rowerzystów nową ścieżką łączącą gminy z południowej części regionu, z województwem małopolskim. Jej budowa jest już na ukończeniu.
Trasa przebiega śladem kolejki wąskotorowej, przez Kazimierzę Wielką, Czarnocin i Opatowiec do Wiślicy i wiedzie przez najbardziej urokliwe zakątki Ponidzia bogate w walory przyrodnicze, krajobrazowe i historyczne. Jak informuje Marek Krupa, sekretarz powiatu, dzięki wydawnictwu można dokładnie zaplanować podróż 36-kilometrową trasą. Mapa przedstawia zarys powiatu oraz najciekawsze miejsca ze zdjęciami i wiele zabytków – w tym historyczne dwory, miejsca pamięci, punkty widokowe, rzadkie gatunki ptaków, płazów, owadów, czy roślin.
– Szczególnym miejscem jest kapliczka z 1550 roku w Chruszczynie Wielkiej. Ciekawa jest też stadnina koni huculskich. To prawdopodobnie najszersza linia genetyczna hucułów w Europie. Przy odrobinie szczęścia można będzie spotkać np. czarnego bociana, czy kumaka - wymienia.
Jak informuje Jan Nowak, starosta kazimierski, ścieżka ma być promocją sportu i rekreacji. Dołączy też do licznych szlaków turystycznych. Starosta już snuje palny na przyszłość.
– Można by ją jeszcze rozbudować kierunku Buska-Zdroju i Pińczowa i dalej w głąb województwa świętokrzyskiego, aż do szlaku Green Vello, który łączy pięć województw – mówi.
Mapa ścieżki rowerowej w wersji elektronicznej jest dostępna na stronie powiatu kazimierskiego. Papierową można otrzymać w punkcie informacji Turystycznej, przy ulicy Tadeusza Kościuszki w Kazimierzy Wielkiej.
Trasa ma zostać oddana do użytku w tym roku. Dla rowerzystów przygotowane zostaną miejsca do odpoczynku z wiatami oraz tablicami informującymi o walorach przyrodniczych i turystycznych Ponidzia. Powstanie także wypożyczalnia rowerów.
Ścieżka rowerowa ma swoją bogatą historię. Pomysł jej utworzenia zrodził się na przełomie lat 1993 – 1994 roku, po likwidacji kolejki wąskotorowej. Był to żmudny proces, poprzedzony wieloletnimi przygotowywaniami rozmaitej dokumentacji oraz nabycia od Polskich Kolei Państwowych S.A. gruntu po dawnej „wąskotorówce”.