Gospodarka w 2020 roku, naznaczonym pandemią COVID-19, niestety nie rozwijała się w tempie, jakie zakładały prognozy. Mimo to należy ocenić, że pesymistyczne prognozy na szczęście się nie sprawdziły.
INWESTYCJE DROGOWE
W połowie grudnia w Nowym Korczynie otwarto nowy most na Wiśle, który połączył województwa świętokrzyskie i małopolskie. Kierowcy, ale nie tylko, czekali na niego od wielu dekad – pierwsza decyzja o budowie mostu w Nowym Korczynie zapadła tuż przed wybuchem II wojny światowej.
Ostatecznie o budowie mostu zdecydowano w marcu 2019 roku. Otwarta 14 grudnia przeprawa ma ponad 670 metrów długości, składa się z 13 przęseł – najdłuższe, nad nurtem rzeki, ma 130 metrów. Inwestycja kosztowała prawie 54 mln zł.
To dobrze, że mamy nowy, piękny most. Cieniem kładzie się tylko pytanie, czy była to najbardziej potrzebna inwestycja w regionie świętokrzyskim. I czy na pewno będzie to most, który przyczyni się do rozwoju gospodarczego województwa świętokrzyskiego, czy tylko – co również bardzo ważne – wygodzie mieszkańców pobliskich gmin.
Od maja natomiast kierowcy mogą korzystać z węzła Skarżysko-Kamienna Północ. Był to ostatni fragment świętokrzyskiego odcinka drogi ekspresowej S7. Blisko 8-kilometrowy fragment od granicy województwa świętokrzyskiego do Skarżyska-Kamiennej został otwarty kilka miesięcy wcześniej, bo w grudniu ubiegłego roku.
Jeśli chodzi o drogi w regionie to w 2020 roku zapadło jeszcze kilka ważnych decyzji. W przyszłym roku mają zostać ogłoszone pierwsze przetargi na budowę trasy ekspresowej S74, która ma połączyć województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Drogowcy prowadzą już prace przygotowawcze.
Można powiedzieć wreszcie, ale lepiej późno niż wcale. Plan drogowców jest następujący – w 2021 roku, w pierwszej kolejności, planowane jest ogłoszenie przetargów na realizację w trybie projektuj i buduj odcinków Przełom/ Mniów – węzeł Kielce Zachód oraz S74 przez Kielce.
W lutym natomiast mamy się dowiedzieć kto zaprojektuje i wybuduje obwodnicę Opatowa. Przetarg ogłoszono w poniedziałek (28 grudnia).
Podpisana została natomiast umowa na budowę obwodnicy Wąchocka. Nowy fragment trasy krajowej nr 42 będzie miał ponad 11 i będzie omijać Parszów i Wąchock.
GŁÓWNY URZĄD MIAR
2020 rok to nie tylko czas podpisywania umów dotyczących inwestycji drogowych. Podpisano umowę dotyczącą budowy kampusu laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar. Inwestycja kosztująca 189 mln zł ma zakończyć się w 2023 roku. Warto dodać, że konkurs na stanowisko prezesa Głównego Urzędu Miar wygrał profesor Jacek Semaniak, były rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
DWORZEC AUTOBUSOWY
Pod koniec sierpnia w Kielcach otwarty został natomiast dworzec autobusowy. Obiekt przed generalnym remontem, w czasach swojej świetności, był miarę na XX wieku. Zmodernizowany kosztem 70 mln zł jest dworcem na miarę XXI wieku. I znów stał się wizytówką Kielc. Niestety w stolicy regionu nadal panuje lekki chaos komunikacyjny, bo wciąż funkcjonują prywatny dworzec busów przy ulicy Żelaznej oraz – tego miejsca nie można nazwać dworcem – „punkt odjazdów” przy ulicy Mielczarskiego. Podróżni spoza Kielc wciąż są więc zdezorientowani, z którego dworca są realizowane niektóre połączenia prywatnych przewoźników. Centrum komunikacyjne przy Czarnowskiej jest więc tylko w części centrum komunikacyjnym.
Poza tym w stolicy województwa świętokrzyskiego otwarto ulicę i wiadukt łączący ulice Zagnańską i Witosa z Olszewskiego.
KIELCE SIĘ NIE ROZWIJAJĄ
I to tyle jeśli chodzi o rozwój miasta. Nowych inwestycji w Kielcach bowiem jak na lekarstwo. Większość trwających – np. rozbudowa Witosa i Zagnańskiej – to inwestycje rozpoczęte w tym lub w minionym roku. O kolejnych na razie nie wiadomo prawie lub wręcz zupełnie nic. Przykładem jest chociażby remont dworca PKP. Porozumienia miasta z kolejarzami nadal nie ma. Nie wiadomo także co z przebudową placu Wolności, rewitalizacją Parku Miejskiego czy też Doliny Silnicy. Nadal nie do końca jasna jest kwestia utworzenia strefy inwestycyjnej w Obicach, w miejscu, w którym miało powstać lotnisko. Pewne jest, że portu lotniczego nie będzie. Ale co będzie z terenem o powierzchni blisko 600 hektarów? To pytanie bez odpowiedzi.
PROBLEMY SPOWODOWANE EPIDEMIĄ KORONAWIRUSA
W gospodarce 2020 rok minął pod znakiem problemów spowodowanych pandemią koronawirusa. Kłopoty – mniejsze lub większe – ma większość firm. W Targach Kielce odwołano w tym roku wiele imprez wystawienniczych. Niektóre – jak np. Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego oraz Sacroexpo – jednak się odbyły, ale były mniej okazałe niż zazwyczaj. Kilka tygodni temu w Targach Kielce utworzono szpital tymczasowy.
Epidemia koronawirusa spowodowała także trudną sytuację ekonomiczną w spółce MAN w Starachowicach. Na szczęście obyło się bez zwolnień pracowników, bo wprowadzono elastyczny czas pracy i obniżono premie.
Mówiąc o spółce MAN warto odnotować, że od października w Starachowicach seryjnie produkowane są autobusy elektryczne.
GOSPODARKA I RYNEK PRACY
Mimo ogromnego wpływu pandemii koronawirusa na gospodarkę spadek bezrobocia należy ocenić jako stosunkowo niewielki, a już z pewnością mniejszy niż zakładały pesymistyczne prognozy. W grudniu 2019 roku stopa bezrobocia w województwie świętokrzyskim wynosiła 7,9 proc. Na koniec listopada tego roku wzrosła do 8,3 proc. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto było w listopadzie wyższe o 4,9 proc. rok do roku i wyniosło 5 tys. 484 zł. Na tej podstawie można ocenić, że kolejne rządowe i samorządowe Tarcze Antykryzysowe okazały się skuteczne.
Na rynku pracy, w gospodarce oraz w inwestycjach w 2020 roku mamy jednak do czynienia ze spowolnieniem. Dla większości firm minione 12 miesięcy to okres stagnacji, wyczekiwania co dalej.