Na Mierzei Wiślanej pojawiły się x-bloki, ogromne betonowe elementy, które będą wzmacniać falochrony na budowanej drodze wodnej w Nowym Świecie.
– W Polsce to nowość, unikalna technologia po raz pierwszy stosowana w kraju. Jesteśmy jej prekursorami – podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik NDI, wykonawcy prac.
– Ciekawostką jest to, że x-bloki powstają na miejscu budowy. Mają rozmiar od 1 do 4 metrów sześciennych. Już powstało ich tysiąc osiemset – dodaje Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Betonowe x-bloki będą układane na falochronach od strony wody. W sumie będzie ich prawie 10 tysięcy. Budowa drogi wodnej z Bałtyku na Zalew Wiślany do Portu Morskiego w Elblągu jest realizowana zgodnie z planem. Prace są intensywne zarówno od strony Zatoki Gdańskiej, jak i od Zalewu. Na budowę dojechały pierwsze elementy stalowe Mostu Południowego, który będzie oddany już w czerwcu przyszłego roku. Powiększa się też sztuczna wyspa, a budynek bosmanatu jest w stanie surowym i czeka na wykończenie.
Przypomnijmy, teraz realizowany jest I etap inwestycji, która finansowana jest z budżetu państwa.