Plac Niepodległości przed dworcem kolejowym w Kielcach znów będzie służył jako parking dla aut osobowych. Od dwóch lat w tym miejscu znajdował się tymczasowy dworzec autobusowy utworzony po tym, gdy rozpoczął się remont tzw. UFO. W tym tygodniu z placu Niepodległości odjechał ostatni autobus.
Jak informuje Barbara Damian, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach, wszyscy przewoźnicy, którzy do tej pory korzystali z tego miejsca przenieśli się do nowego centrum komunikacyjnego przy ulicy Czarnowskiej.
– Zgodnie z uchwałą rady miasta tymczasowy dworzec miał funkcjonować do 31 października. Ruch autobusów udało się uporządkować wcześniej, dzięki czemu od 26 października żaden z przewoźników nie realizuje odjazdów z tego miejsca – dodaje.
Jak informuje Jarosław Skrzydło, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg, parking na kilkadziesiąt miejsc postojowych zacznie funkcjonować przed dworcem kolejowym pod koniec przyszłego tygodnia.
– Związane jest to z faktem, że chcemy wykorzystać część oznakowania, które już zostało kupione i będzie wykorzystane w ramach czasowej organizacji ruchu na czas dnia Wszystkich Świętych przy ulicy Zagnańskiej. Następnie będziemy chcieli to oznakowanie wykorzystać do wyznaczenia organizacji ruchu na Placu Niepodległości – wyjaśnia.
W przyszłości z placu Niepodległości samochody się jednak wyprowadzą. Stanie się tak, gdy do skutku dojdzie wreszcie modernizacja kolejowych obiektów i budowa miejsc postojowych nad torami. Jak informuje Artur Hajdorowicz, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury kieleckiego ratusza, Plac Niepodległości będzie przestrzenią reprezentacyjną wyposażoną w zieleń i małą architekturę.
– To miejsce zdecydowanie zmieni swoje oblicze. Będzie to plac reprezentacyjny, jednak z zachowaniem funkcji użytkowych. Dwa lata temu prowadzone były konsultacje dwóch schematów funkcjonalnych placu. Finalne decyzje co do jego ostatecznego wyglądu jeszcze nie zapadały – wyjaśnia.
Dwie koncepcje na przyszłe funkcjonowanie placu Niepodległości różnią się przede wszystkim umiejscowieniem pasa dojazdowego oraz postoju dla taksówek oraz tzw. parkingu kiss&ride.
Wariant „A” zakłada, że przestrzeń reprezentacyjna placu zostanie bezpośrednio połączona z budynkiem dworca natomiast postoje dla samochodów zostaną przesunięte w pobliże przystanków autobusowych przy ulicy Żelaznej.
Z kolei wariant „B” przewiduje, że plac zostanie połączony ze strefą przystanków, a taksówki będą zatrzymywać się bezpośrednio przed dworcem. W ankiecie przeprowadzonej pod koniec 2018 roku więcej pozytywnych głosów mieszkańców uzyskał wariant B.
Przypomnijmy, w lipcu tego roku miasto podpisało z PKP PLK porozumienie dotyczące przebudowy dworca kolejowego oraz opracowania dokumentacji dla tej inwestycji razem z planowanym parkingiem nad torami, który może pomieścić 300 aut. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na I kwartał 2021 roku, zaś ich zakończenie planowane jest na IV kwartał 2022 roku.