Kolejny krok do budowy przejścia przez Kielce drogi ekspresowej S74. Chodzi o blisko pięciokilometrowy odcinek.
– Kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej oraz rekomendował wariant do realizacji inwestycji – poinformowała Małgorzata Pawelec, rzecznik instytucji.
Przypomniała, że rozpatrywano trzy możliwości przebiegu trasy przez miasto. Wszystkie po konsultacjach społecznych przewidują, że ruch tranzytowy będzie oddzielony od lokalnego. Ponadto będzie się odbywał tunelami i nie będzie odczuwalny dla mieszkańców miasta. Ostatecznie rekomendowano wariant z dwoma tunelami.
– Pierwszy pod skrzyżowaniem z ulicą Olszewskiego, a drugi wzdłuż ulicy Jesionowej, od skrzyżowania z ulicą Klonową do Warszawskiej – wymienia. Rozwiązania będą podobne do tych, jakie zastosowano przy Galerii Echo.
Rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA dodaje, że takie rozwiązanie spowoduje przeniesienie ruchu tranzytowego pod ziemię, co nie będzie powodować uciążliwości dla mieszkańców.
– Ruch lokalny natomiast będzie odbywał się bardzo podobnie, jak obecnie. Co bardzo ważne, w każdym z wariantów zostają zachowane wszystkie połączenia między północą, a południem miasta na dotychczasowych zasadach. W wielu miejscach będą to połączenia znacznie bezpieczniejsze, bo przebiegające bezkolizyjnymi wiaduktami – zaznacza.
Małgorzata Pawelec zwraca uwagę, że droga ekspresowa na całej długości ponad 170 kilometrów w województwie świętokrzyskim jest wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025.
– Trzy odcinki uwzględnione są w aktualnym limicie finansowym programu. To odcinki: Przełom – Mniów – Kielce Zachód, przejście przez Kielce oraz obwodnica Opatowa, na którą składa się odcinek S74 i drogi krajowej nr 9 – mówi Małgorzata Pawelec.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad liczy na uzyskanie decyzji środowiskowej w przyszłym roku. Wtedy też planowane jest ogłoszenie przetargu. Miejski odcinek S74 zostanie wybudowany w systemie „zaprojektuj i buduj”.