Szykują się kolejne podwyżki opłat za śmieci w gminie Busko-Zdrój. Na jutrzejszej sesji radni zadecydują, ile mieszkańcy będą płacić za odbiór odpadów od 1 października tego roku. Zaniepokojeni planowanymi zmianami są buscy działacze i społecznicy.
– Dla proponowanej dużej podwyżki nie znajdujemy uzasadnienia, ponieważ problem śmieciowy w gminie wciąż nie został rozwiązany – podkreśla Maciej Gawin, radny sejmiku województwa.
– Zarówno władzom gminy, jak i zakładowi komunalnemu brakuje wizji dotyczącej wywożenia i zagospodarowania śmieci. Śmieci się u nas nie sprzedaje, wcześniej nie segreguje i nie wykorzystuje w prawidłowy sposób. Jeżeli tego nie będzie, podwyżki będą nas dotykały co roku i co roku będzie to samo, nie do końca zasadne – zwraca uwagę.
Z kolei Magdalena Konieczna-Różycka, radna miejska podkreśla, że tzw. koncepcja systemu odbierania odpadów została przyjęta przez wszystkie kraje UE. Zaznacza, że przede wszystkim kładziony jest w niej nacisk na zmniejszenie ilości śmieci, które są generowane. Odpady powinny być segregowane, poddawane recyklingowi i odzyskowi. Resztę, których nie da się powtórnie przetworzyć powinno się składować na wysypiskach. Radna podkreśla, że w gminie Busko-Zdrój ta sytuacja jest odwrócona, przede wszystkim składuje się odpady, które w efekcie wywożone są na wysypisko do Rzędowa.
– Jeśli gmina zacznie sprzedawać makulaturę bądź inne produkty do recyklingu, to może nie tylko zarobić, ale też ochronić środowisko i nie będzie potrzeby wywożenia tych śmieci na wysypiska. Najważniejsze, by gmina zastanowiła się nad swoim sposobem gospodarowania i ewentualnie w przyszłości zmniejszyła opłaty, które ponosi każdy mieszkaniec i to bezzasadnie – dodaje.
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – podwyżka jest spowodowana dużym wzrostem ilości odpadów, a co za tym idzie – zwiększeniem kosztów związanych z ich odbiorem i zagospodarowaniem.
Ponadto, dochody gminy w oparciu o obowiązujące stawki, są niewystarczające do pokrycia kosztów funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Projekt uchwały zakłada opłatę w wysokości 21,50 złotych miesięcznie za odpady segregowane. Z kolei za niesegregowane 43 złote.
Dotychczasowe stawki wynoszą odpowiednio: 14,5 złotych i 29 złotych.