Prawie połowa (45 proc.) Polaków zamierza korzystać z roweru podczas wakacyjnego urlopu. 41 proc. wybiera jednoślad zamiast innych środków transportu, a co piąty rowerzysta jeździ obecnie więcej niż przed rokiem – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR).
Jak wyjaśniło stowarzyszenie, badanie jest częścią prowadzonej kampanii pt. „Rowerowa Rewolucja”. Jej celem to popularyzacja tego środka transportu, nie tylko w trakcie wypoczynku.
Jak wynika z przeprowadzonego na zlecenie PSR badania, 41 proc. Polaków korzysta z jednośladów, ograniczając podróżowanie innymi środkami transportu.
„Rezygnujemy głównie z komunikacji miejskiej, taksówek oraz samochodów. Ponadto Polacy częściej wsiadają na rowery – aż 24 proc. deklaruje, że jeździ więcej niż w poprzednim roku” – dodano.
Badanie wykazało też, że blisko powoła respondentów (45 proc.) zamierza spędzić wakacje z rowerem.
Stowarzyszenie dodało, że to, iż nasi rodacy wybierają coraz częściej rower, potwierdzają decyzje zakupowe.
„4 proc. respondentów nabyło rower w czasie pandemii, a 18 proc. rozważa zakup w najbliższym czasie” – podkreślono.
Organizacja przywołuje zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która wskazuje, że rower to bezpieczny środek transportu i umożliwia utrzymanie odpowiedniego dystansu, a tym samym wpływa na ograniczanie rozprzestrzeniania się koronawirusa.
Stowarzyszenie dodaje, że rower to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu – nie wiąże się z jakimikolwiek zanieczyszczeniami powietrza, nie generuje dwutlenku węgla. Rower to też alternatywa dla zakorkowanych miast.
– Przemieszczając się samochodem, coraz więcej czasu spędzamy stojąc w korkach. W godzinach szczytu w dużym mieście przejechanie 15 km autem może zająć nawet półtorej godziny. Problem ten nie dotyczy rowerów. Przy dobrej infrastrukturze tę samą odległość rowerzysta, jadąc równomiernym, spokojnym tempem jest w stanie przemierzyć w 45 minut – zwrócił uwagę prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego Krzysztof Dylewski.
Organizacja dodała, że wartość roweru coraz częściej zauważają władze samorządowe, które inwestują w infrastrukturę przeznaczoną dla tych jednośladów.
W ramach kampanii „Rowerowa Rewolucja” w ciągu najbliższych trzech miesięcy w Internecie ma się pojawić seria krótkich spotów podkreślających walory transportu rowerowego, a w mediach publikowane będą informacje opisujące realizowane przez Stowarzyszenie inicjatywy. Akcja obejmie również media społecznościowe.
Polskie Stowarzyszenie Rowerowe to organizacja, która zrzesza przedstawicieli polskich producentów oraz importerów rowerów i części rowerowych, przedstawicieli hurtowni i sklepów rowerowych, a także mediów branżowych. Polska jest na czwartym miejscu w UE w produkcji rowerów. Rocznie produkowanych jest ponad 1,5 mln rowerów.