Tesco sprzedaje swój polski biznes: sklepy, centra dystrybucji i główną siedzibę – poinformowało Tesco w czwartkowym komunikacie. Nabywcą jest firma Salling Group, do której należy sieć sklepów Netto. Wpływy netto z transakcji mają wynieść 819 mln zł.
Zgodnie z komunikatem transakcja, która podlega zatwierdzeniu przez organy antymonopolowe, obejmuje 301 sklepów, centra dystrybucji i główną siedzibę.
– Widzieliśmy znaczącą poprawę wyników naszej działalności w Europie Środkowej, ale nadal dostrzegamy wyzwania rynkowe w Polsce. Ta transakcja pozwoli nam skoncentrować się w regionie na działalności w Czechach, na Węgrzech i Słowacji, gdzie mamy silniejszą pozycję rynkową i możliwości wzrostu oraz osiągamy marże i wyniki finansowe, które stanowią wartość dla grupy – komentuje cytowany w komunikacie prezes Grupy Tesco Dave Lewis.
– Uważamy, że ta transakcja to najlepszy sposób zabezpieczenia przyszłości firmy dla naszych pracowników i klientów w Polsce – dodał.
Jak podano, całkowita wartość przedsiębiorstwa ustalona w ramach transakcji wynosi 900 mln zł (równowartość 181 mln funtów), a łączne wpływy netto mają wynieść około 819 mln zł (równowartość 165 mln funtów), w gotówce. Sfinalizowanie transakcji spodziewane jest w bieżącym roku finansowym. Wpływy ze sprzedaży zostaną przeznaczone na ogólne cele korporacyjne.
Dodano, że Grupa Tesco poczyniła znaczne postępy w sprzedaży pozostałych nieruchomości w Polsce, nieuwzględnionych w transakcji. W ciągu ostatnich 18 miesięcy zostały sprzedane lub uzgodniono sprzedaż 22 sklepów, co daje wpływy netto w wysokości około 200 mln GBP.
– Grupa Tesco będzie prowadzić dalsze działania w celu sprzedaży pozostałych nieruchomości, w tym 19 działających sklepów, nie objętych tą transakcją sprzedaży – zapewniono.
W komunikacie poinformowano, że Salling Group A/S jest w 100 proc. własnością Salling Foundations z Danii i obsługuje 11 mln klientów tygodniowo w Niemczech, Polsce i Danii; ma 50 tys. pracowników i roczne obroty w wysokości około 7 mld funtów. Tesco Polska osiągnęło w roku finansowym 2019/20 przychody (bez VAT i paliw) w wysokości 1,368 mld funtów i stratę operacyjną przed uwzględnieniem kosztów nadzwyczajnych w wysokości 24 mln funtów.
Salling Group jest właścicielem sieci sklepów Netto. Pierwszy sklep Netto w Polsce powstał w 1995 r. w Szczecinie. Firma ma obecnie ponad 383 sklepów i trzy magazyny dystrybucyjne, zatrudnia ponad 5 tys. osób.