PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia. Inwestycja, którą zrealizować ma firma Budimex, kosztuje ponad 1,9 mld zł. Prace mają zakończyć się do 2023 roku.
W komunikacie PKP PLK zaznaczono, że podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na lipiec tego roku. Do tego czasu Urząd Zamówień Publicznych przeprowadzi wymaganą procedurę i pozyskane zostaną niezbędne do rozpoczęcia robót dokumenty. Miesiąc po podpisaniu umowy rozpoczną się pierwsze prace.
Początek przebudowy linii średnicowej
– Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia rozpoczyna przebudowę linii średnicowej. To inwestycja, która zapewni w Warszawie na linii średnicowej wygodniejsze i sprawniejsze podróże. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy rolę kolei w systemie komunikacji stolicy, aglomeracji i kraju – powiedział cytowany w komunikacie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Stacja Warszawa Zachodnia, to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około tysiąc składów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
Co się zmieni?
Na stacji powstaną nowe perony, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone.
Komunikację w obszarze stacji ułatwi pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu przy linii obwodowej.
Pod przejściem dla pieszych zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną dla niej infrastrukturą.
Ponadto nowy układ torów umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Prace na stacji mają potrwać do 2023 roku.