Kwietna mozaika stworzona z 2,5 tys. roślin ozdobiła teren przed nowym dworcem kolejowym w Oświęcimiu, którego budowa praktycznie dobiegła już końca. Trwają odbiory; otwarcie dworca ma nastąpić jeszcze w tym półroczu – podały we wtorek służby prasowe PKP SA.
„Roślinna mozaika jest żywą reinterpretacją historycznego dzieła Kazimierza Gąsiorowskiego, czyli szklano-kamiennej mozaiki pochodzącej z lat 1964-1965, która dawniej zdobiła hol starego dworca, a obecnie została przeniesiona na elewację nowej stacji w Oświęcimiu” – podał Bartłomiej Sarna z biura komunikacji i promocji PKP.
Układ roślin nawiązuje do kompozycji pierwowzoru – są na niej poziome pasy i kształty przypominające fale lub smukłe łodzie. „Posiada ona podobne wymiary – taką samą długość 24 m i nieco większą, bo liczącą 6,5 m szerokość. Wydłużenie jednego z jej boków jest celowym zabiegiem, gdyż wiąże się z zachowaniem perspektywy w odbiorze przestrzeni” – wyjaśnił Bartłomiej Sarna.
Kwietna mozaika składa się dokładnie z 2496 roślin. Do jej wykonania użyto sadzonek rozchodnika kamczackiego, rozchodnika białego, żurawek w odmianach „Creme Brulee” i „Palace Purple” oraz goździków sinych. „Obecnie rośliny są jeszcze młode, ale kiedy osiągną pełne rozmiary, to pokryją cały kwietnik gęstą darnią z liści o zróżnicowanej kolorystyce, charakterystycznej dla danego gatunku i odmiany” – powiedział architekt Paweł Kośmicki, autor projektu przebudowy dworca.
Ciekawostką jest, że kwietna mozaika będzie „żyła”, czyli jej kolorystyka będzie ulegać zmianie wraz ze upływem pór roku, co jest związane z cyklem w życiu roślin. „Kwitnienie poszczególnych roślin potrwa kilka tygodni, zależnie od gatunku” – wyjaśniła Marzena Świtalska, autorka kompozycji roślinnej i architekt krajobrazu.
Bartłomiej Sarna zaznaczył, że oprócz zmian w wyglądzie mozaiki wraz z porami roku, istotny jest również jej wymiar funkcjonalny i symboliczny. „Żywa mozaika ma wypełniać i uatrakcyjniać przestrzeń placu dworcowego, ale jednocześnie być symbolicznymi kwiatami złożonymi w hołdzie ofiarom dawnego obozu Auschwitz-Birkenau” – podkreślił.
Dodał, że otwarcie nowego dworca ma nastąpić jeszcze w tym półroczu. „Obecnie trwają odbiory” – powiedział.
Obiekt został wybudowany przez PKP SA kosztem 16,5 mln zł w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Składa się z dwóch niezależnych kubatur połączonych wspólnym dachem. Został wzniesiony w miejscu, które zajmował stary dworzec.
W części zachodniej znajdują się m.in.: przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, posterunek Straży Ochrony Kolei i toalety. We wschodniej są lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą, pojawią się m.in. miejsca oczekiwania na pociąg i parking rowerowy. Oświęcimski dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla niewidomych zaprojektowano system oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących.
Przed dworcem powstał m.in. plac z przystankiem autobusowym oraz parking dla kilkudziesięciu samochodów.
Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w. W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKP pierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest to nieopłacalne.