Od najbliższego poniedziałku do piątku kierowcy podróżujący odcinkiem drogi krajowej nr 1, przebudowywanym na autostradę A1 na północ od Częstochowy, mogą spodziewać się krótkich, kilkunastominutowych zatrzymań ruchu – podała GDDKiA.
Jak poinformował rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, będzie to związane z montażem belek nośnych kolejnego już obiektu inżynierskiego nad przyszłą autostradą – przejściem dla zwierząt w pobliżu granicy województw śląskiego i łódzkiego.
– Podobnie, jak poprzednio, z uwagi na konieczność przeprowadzenia montażu belek prefabrykowanych nad jezdnią drogi krajowej nr 1, zajdzie konieczność zamknięcia jej odcinka w rejonie obiektu. Zamknięcie drogi nastąpi w godzinach o najmniejszym natężeniu ruchu – zasygnalizował Prusak.
Jak wynika z przekazanych przez niego informacji, kilkunastominutowych wstrzymań ruchu w obu kierunkach na głównej krajowej arterii północ-południe, należy spodziewać się między godzinami 17., a 5. następnego dnia – od poniedziałkowego popołudnia, do piątkowego poranka.
Katowicki oddział GDDKiA koordynuje budowę jednego z pięciu odcinków powstającej autostrady: o długości 16,8 km od węzła Częstochowa Północ (bez węzła) do granicy woj. śląskiego. Jego wykonawcą jest firma Polaqua – za 596,5 mln zł brutto. Pozostałe cztery odcinki powstają w woj. łódzkim.
Jak przekazał w ostatnim komunikacie o postępach tych prac rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji, w kwietniu br. wykonawca kontynuował wykonanie podbudowy pomocniczej i nasypów (w tym górnych warstw), rozbierał pozostałości po starej jezdni DK1 i rozpoczął wykonywanie podbudowy zasadniczej z betonu cementowego.
Prowadzono prace inżynierskie na wszystkich obecnie realizowanych obiektach, m.in.: sześciu przejściach dla zwierząt, wiadukcie autostradowym, moście autostradowym będącym jednocześnie przejściem dla zwierząt czy dwóch wiaduktach drogowych. Trwała przebudowa sieci, kanalizacji, rowów i zbiorników.
Między węzłami Piotrków Południe i Częstochowa trasa będzie miała trzy pasy ruchu w każdą stronę. Na początku roku GDDKiA zapowiedziała, że do końca tego roku na pierwszej nowej jezdni będzie chciała udostępnić dla kierowców po dwa pasy ruchu w każdą stronę (przy wykorzystaniu trzech pasów ruchu oraz pasa awaryjnego). Powinno to usprawnić ruch na „jedynce”, który obecnie na długości kilkudziesięciu kilometrów odbywa się jedną starą jezdnią, wzdłuż trwającej budowy.
Autostradową obwodnicę Częstochowy w ciągu autostrady A1 – między węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Południe otwarto dla ruchu tranzytowego 23 grudnia ub. roku. Na niewykończonej jeszcze trasie obowiązuje ograniczenie prędkości. Zamknięte początkowo były dwa węzły: Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia. Pierwszy z nich otwarto 15 lutego, drugi jeszcze jest niedostępny (ma być otwarty do wakacji).
Jak zaznaczyła w ostatniej informacji GDDKiA, w kwietniu na tym węźle wykonano roboty bitumiczne, łącznie z warstwą wiążącą – na połowie jezdni DK46 oraz na łącznicy węzła z częścią ronda. Dobiegają końca roboty brukarskie w tym rejonie. Rozpoczęto przygotowywanie podłoża pod nowe warstwy konstrukcyjne na południowym pasie ruchu drogi nr 46 wraz z częścią ronda. Wykonanie pozostałej części robót bitumicznych zaplanowano na 25-29 maja br.
Po weekendzie majowym rozpoczęto wykonywanie docelowego oznakowania poziomego autostradowej obwodnicy. Prace rozpoczęto od trasy głównej autostrady, potem przeniosą się na węzły. Całość oznakowania poziomego ma zostać wykonana do końca czerwca br.
Ponadto kontynuowany jest montaż ekranów akustycznych; rozpoczęto budowę oświetlenia drogowego. Do zrealizowania pozostaną jeszcze prace wykończeniowe na węzłach. Niezbędne jest też dokończenie budowy wiaduktu autostradowego nad linią kolejową nr 146 (jedna jezdnia) oraz urządzeń ochrony środowiska.
Do realizacji są także: drogi serwisowe i technologiczne, miejsca obsługi podróżnych, obwód utrzymania autostrady, a także dokończenie przebudowy urządzeń obcych (kolizje). Do wykonania pozostały brakujące roboty melioracyjne i inne wykończenia. Ostatnim elementem będzie wykonanie i wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.
Według GDDKiA termin realizacji całej autostradowej obwodnicy Częstochowy to koniec br., natomiast autostrady A1 między Częstochową a Tuszynem – 2022 r.