Prace przy najdłuższym odcinku ścieżki rowerowej, znajdującej się na terenie gminy Kazimierza Wielka, idą pełną parą. Ma on długość prawie 24 kilometrów. To jeden z pięciu odcinków trasy, która prowadzi po śladzie dawnej kolejki wąskotorowej od Wiślicy do Kocmyrzowa na granicy Świętokrzyskiego z Małopolskim.
Jak informuje Łukasz Maderak – zastępca burmistrza, prace związane z utwardzaniem podłoża kamieniem są już prawie na ukończeniu. Obecnie – jak dodaje – rozpoczęło się także asfaltowanie ścieżki.
– Asfalt położono już na 1,5 kilometrowym odcinku od Gabułtowa do Hołdowca oraz na odcinku około jednego kilometra w Zięblicach. Na dniach wykonawca wejdzie z pracami na teren miasta. Rozpocznie się asfaltowanie ścieżki m.in. obok zbiornika retencyjnego – zaznacza.
Burmistrz Adam Bodzioch podkreśla z kolei aspekt edukacyjno-przyrodniczy inwestycji. Dla rowerzystów przygotowane zostaną miejsca do odpoczynku z wiatami. Przy drodze ustawione zostaną specjalne tablice informujące o walorach przyrodniczych i turystycznych Ponidzia.
– Oprócz oznakowania, broszur, zakupimy także rowery. Wypożyczalnia będzie się znajdować w okolicach hali sportowej – dodaje.
Inwestycja ma zostać oddana do końca tego roku. Prawdopodobnie jednak budowa zakończy się nieco wcześniej, a pierwsi rowerzyści pojadą ścieżką już we wrześniu.
Ponadto 7,5-kilometrowy odcinek ścieżki zaplanowano w gminie Czarnocin. Ścieżka rowerowa o długości 4 kilometrów pobiegnie przez gminę Wiślica. Część zlokalizowana jest także w pasie zlikwidowanej kolejowej linii wąskotorowej w gminie Opatowiec.
Szerokość ścieżki na terenach wiejskich wyniesie 2,5 metra, natomiast w samej Kazimierzy Wielkiej będzie ona miała 3 metry. W przyszłości ma zostać połączona z Krakowem.
Ścieżka rowerowa ma swoją bogatą historię. Pomysł na jej utworzenie zrodził się na przełomie lat 1993-94 roku kiedy nastąpiła likwidacja kolejki wąskotorowej. Był to proces żmudny, poprzedzony wieloletnim procesem przygotowywania rozmaitej dokumentacji oraz nabycia od Polskich Kolei Państwowych S.A. gruntu po dawnej „wąskotorówce”.
Warto wspomnieć, że po II wojnie światowej była to bardzo ważna magistrala nie tylko transportu towaru, ale i ludzi.