Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał wstrzymanie reklam tabletek Dektac i aerozolu Gardimax Medica Spray m.in. za nieprawdziwą informację o działaniu przeciwwirusowym. Zdaniem GIF, autorzy reklamy w rażący i godny potępienia sposób wykorzystali epidemię COVID-19.
Decyzja dotyczy ulotki reklamowej leków Dektac i Gardimax Medica Spray, która była kierowana do lekarzy i farmaceutów. Na ulotce pod hasłem „Zdystansuj wirusa! Odkaź i zabezpiecz przed infekcją” zamieszczono wizualizację opakowań tych leków i napisano m.in.: „ulga w bólu gardła już po 1 minucie” oraz „zwalcza wirusy, bakterie i grzyby”.
Zdaniem GIF, przekaz reklamy wprowadza odbiorców w błąd, podając informacje niezgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego obu leków.
Główny Inspektor Farmaceutyczny ocenia, że „dwa spośród zalecanych przez podmiot prowadzący reklamę pięciu kroków do zdystansowania wirusa są fałszywe: produkt leczniczy Gardimax Medica Spray +nie zwalcza wirusów+, a produkt leczniczy Dektac tabletki powlekane 25 mg nie +zwalcza gorączki+, która jest częstym objawem infekcji wirusowej”.
„Reklama w sposób wyjątkowo nieetyczny wykorzystuje obowiązujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii w związku z zakażeniem koronawirusem COVID-19 i związane z zaistniałą sytuacją uczucie lęku i zagrożenia w społeczeństwie” – wskazał GIF.
Firma Tactica Pharmaceuticals sp. z o.o. może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
To już kolejna w ostatnich dniach decyzja GIF o wstrzymaniu reklamy w związku z koronawirusem. Wcześniej Inspektor nakazał zaprzestanie emisji spotu reklamowego Neosine Forte. Zdaniem inspekcji, przekaz zawarty w reklamie sugeruje, że ten lek wykazuje aktywność wobec koronawirusa COVID-19 i może być stosowany w zapobieganiu i leczeniu COVID-19.
Firma Aflofarm Farmacja Polska nie zgodziła się z tą decyzją. Wskazała, że zgodnie z dokumentacją rejestracyjną, lek Neosine forte jest produktem przeciwwirusowym, a przekaz reklamowy nie nawiązuje do koronawirusa COVID-19. Firma dodała, że wizualizacja wirusa była wykorzystywana w reklamie leków Neosine już od 2014 roku.