Konsultacja telemedyczna stanowi pełnoprawne świadczenie zdrowotne, które powinno być udzielane na takich samych zasadach jak tradycyjna porada w gabinecie lekarza. Jedyna zmiana dotyczy formy samej komunikacji – przypomina organizacja pozarządowa Telemedyczna Grupa Robocza.
Przygotowała ona specjalny poradnik adresowany dla pacjentów oraz lekarzy. Znajduje się on na stronie http://telemedycyna-poradnik.pl/. Zawiera wskazówki, które mają odpowiedzieć na wiele pojawiających się wątpliwości zarówno u udzielających takich porad lekarzy, jak i pacjentów, którzy nie zawsze rozumieją do końca, na czym ona polega.
Medyk otrzyma informacje m.in. jak poprawnie udzielać profesjonalnych porad medycznych przez telefon i komputer, jak potwierdzić tożsamość pacjenta i co zrobić w nagłych przypadkach. Natomiast pacjent dowie się, na czym faktycznie taka konsultacja polega, jak powinna przebiegać i jakie prawa mu przysługują.
Jak zaznaczono w komunikacie prasowym zamieszczonym na stronie Naczelnej Izby Lekarskiej zdalne konsultacje z lekarzem to kluczowa potrzeba w sytuacji zagrożenia epidemicznego wywołanego koronawirusem. Wiele podmiotów leczniczych zapewnia obecnie możliwość telemedycznej porady. Uruchomiona też została specjalna infolinia NFZ 800 190 590, gdzie pacjent może uzyskać profesjonalne wsparcie w walce z koronawirusem.
Korzystanie z tej formy pomocy w związku z podejrzeniem zakażenia koronawirusem jest zalecane m.in. przez ministra zdrowia, prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta.