W niemieckim Schwanau PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały odbioru prac związanych z maszyną TBM, która wydrąży jeden z tuneli średnicowych w Łodzi – od komory startowej do dworca Fabrycznego. To największa maszyna jaka pracowała do tej pory w Polsce.
Tarcza waży ponad 1560 ton, ma średnicę ponad 13-tu metrów i 111 metrów długości. Dziennie będzie mogła wydrążyć ok. 10 m dwutorowego tunelu od komory startowej pomiędzy ul. Odolanowską i Stolarską, przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna.
– Możemy się cieszyć tym, że ta maszyna jest już w całości gotowa, sprawdzona. Przez dwa ostatnie dni szczegółowo ją testowaliśmy. Po dzisiejszym odbiorze będziemy mogli przystąpić do jej transportu do Łodzi – mówi Mariusz Serżysko z zarządu Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów, które jest liderem konsorcjum budującego tunel.
Maszyna teraz zostanie rozebrana i ruszy do Łodzi. Pierwsze jej części mogą dotrzeć do Polski w marcu, całość – za około trzy miesiące. Ze względu na duży rozmiar, niektóre części będą transportowane statkiem: Renem do Morza Bałtyckiego, a potem nocą ciężarówkami. Maszyna będzie nie tylko drążyła, ale też umacniała tunel.
– To jest nowoczesna technologia, która za pomocą nowoczesnego kombajnu realizuje prace związane z drążeniem tunelu i ułożeniem prefabrykatów, które stworzą skorupę tunelu – tłumaczy Arnold Bresch z zarządu Polskich Linii Kolejowych.
Już wcześniej do Łodzi dotarły wszystkie elementy pierwszej tarczy, która będzie wywierci 4 jednotorowe korytarze w stronę Łodzi Kaliskiej i Żabieńca.
Do czerwca, pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską potrwa budowa komory startowej dla odebranej dziś tarczy TBM. Następnie zacznie się drążenie tunelu.
– Jeśli chodzi o efekt, jakiego oczekujemy po zrealizowaniu całego projektu, to bardzo ważne jest to, że połączymy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską, ale też siatka połączeń ogólnopolskich zostanie bardzo mocno poprawiona – dodaje Arnold Bresch .
Jak zapewnia PKP PLK, dworzec Łódź Fabryczna stanie się dworcem przelotowym, skróci się też czas przejazdu przez ścisłe centrum Łodzi. Pociągi w tunelu pojadą z maksymalną prędkością 100 km/h, a dwa przystanki – Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, zostaną zintegrowane z komunikacją miejską.
Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2022 r.