Do Warszawy z Kielc w godzinę i dwadzieścia minut – tak za kilka lat może wyglądać podróż pociągiem. Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego i prowadzących do niego inwestycji kolejowych, zaplanowanych między innymi w województwie świętokrzyskim. Mieszkańcy regionu wkrótce będą mogli zgłaszać uwagi do wyznaczonych przez spółkę tras.
Projekt zakłada, że dzięki nowym inwestycjom kolejowym na wielką skalę, przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami nie zajmie więcej niż 2,5 godziny. Tak zwane szprychy, czyli szybkie połączenia kolejowe zaplanowane są także w województwie świętokrzyskim. W regionie powstaną dwie takie linie – numer 6 i 7.
Pierwsza z nich będzie prowadzić przez Grójec, Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Stalową Wolę do Rzeszowa. W ramach drugiej szprychy – numer 7 – powstaną w zasadzie dwie linie. Jedna z nich poprowadzi od centralnego portu do Opoczna i dalej poprzez Kielce, Busko-Zdrój, Tarnów do Nowego Sącza. Druga z nich w Opocznie obierze inny kierunek – przez Włoszczowę do Krakowa i Katowic.
– W ciągu ostatnich dni spółka CPK zaprezentowała Strategiczne Studium Lokalizacyjne. To nowy dokument prezentujący szczegółowe mapy korytarzy planowanych szprych – mówi Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji w CPK.
Dodaje, że wewnątrz korytarzy znajdują się proponowane przebiegi linii kolejowych. Można się z nimi zapoznać na stronie internetowej CPK.
– W poniedziałek, 10 lutego rozpoczną się konsultacje społeczne, w ramach których każdy mieszkaniec województwa będzie mógł wypowiedzieć się na temat planowanych tras – przybliża Konrad Majszyk. Dyrektor podkreśla, że etap konsultacji jest ważny, bo w dużej mierze wpłynie na ostateczny przebieg linii kolejowych.
Według wstępnych założeń w województwie świętokrzyskim trasy obejmą łącznie 281 kilometrów, z czego 208 to linie istniejące, które będą modernizowane przez Polskie Koleje Państwowe PLK. Pozostałe 73 kilometry wybuduje spółka CPK. Pociągi z Kielc mają jeździć do Krakowa i Warszawy co godzinę a z Rzeszowa do Warszawy przez Ostrowiec co dwie godziny.
Mariusz Gosek, członek zarządu województwa przyznaje, że planowane inwestycje znacząco poprawiłyby komunikację ze stolicą Polski. Podkreśla jednak, że liczy na kilka zmian w przebiegu linii kolejowych.
– Skoro spółka zdecydowała się na budowę torów między Buskiem a Żabnem, to będziemy ją prosić o uwzględnienie także dobudowy 1,5-kilometrowego odcinka torów na linii 74, którą pierwotnie mamy realizować w ramach innego rządowego programu – mówi Mariusz Gosek.
Takie rozwiązanie pozwoliłoby na oszczędności, bo inwestycja zakrojona jest na 120 mln zł, z czego 15 proc. kwoty musi pokryć samorząd województwa. Uwagi władz regionu będą dotyczyć także przebiegu linii w okolicach Kielc, by przeprowadzić ją koło Targów Kielce. Władze województwa chciałyby, aby w przebiegu drugiej szprychy z Warszawy do Rzeszowa znalazły się oprócz Ostrowca Świętokrzyskiego także Skarżysko-Kamienna i Starachowice.
Konsultacje społeczne potrwają do 10 marca.
Na ciąg nr 6 składają się następujące linie kolejowe:
1) nowa linia nr 88 Centralny Port Komunikacyjny – Warka,
2) istniejąca linia nr 8, odcinek Warka – Radom,
3) nowa linia nr 84 Radom – Kunów,
4) istniejąca linia nr 25, odcinek Kunów – Stary Garbów,
5) nowa linia nr 80 Stary Garbów – Zbydniów,
6) istniejąca linia nr 74, odcinek Zbydniów – Stalowa Wola Rozwadów,
7) istniejąca linia nr 68, odcinek Stalowa Wola Rozwadów – Łętownia,
8) nowa linia nr 58 Łętownia – Rzeszów,
9) nowa linia nr 632 Łukawiec – Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy,
10) istniejąca linia nr 106 Rzeszów – Jasło (wraz z przewidzianymi do budowy odcinkami nowego przebiegu),
11) istniejąca linia nr 108, odcinek Jasło – Sanok,
12) nowa linia nr 638 Jedlicze – Szebnie,
13) nowa linia nr 122 Rzeszów – Sanok.
Na ciąg nr 7 składają się następujące linie kolejowe:
1) nowa linia nr 88, odcinek Centralny Port Komunikacyjny – Korytów,
2) istniejąca linia nr 4, odcinek Korytów – Zawiercie.
Odgałęzienie do Skarżyska-Kamiennej, Tarnowa i Muszyny(granica Polska/Słowacja):
3) nowa linia nr 586 Idzikowice-Opoczno,
4) istniejąca linia nr 25, odcinek Opoczno – Skarżysko-Kamienna,
5) nowa linia nr 89 Wąsosz Konecki – Kielce,
6) istniejąca linia nr 8, odcinek Kielce – Sitkówka Nowiny,
7) istniejąca linia nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój,
8) nowy odcinek linii nr 73 Busko-Zdrój – Tarnów,
9) istniejący odcinek linii nr 96 Tarnów – Nowy Sącz wraz z przewidzianymi do budowy odcinkami nowego przebiegu,
10) istniejący odcinek linii nr 96 Nowy Sącz – Muszyna – Leluchów (granica państwa).
Połączenie do Krakowa, Nowego Sącza i Zakopanego:
11) nowa linia nr 111, odcinek Biała Błotna – Węzeł Małopolsko-Śląski (wraz z połączeniami w obrębie Węzła),
12) nowa linia nr 113, odcinek Węzeł Małopolsko-Śląski – Kraków,
13) istniejąca linia nr 91, odcinek Kraków – Podłęże,
14) nowa linia nr 622 Węgrzyce Wielkie – Tymbark,
15) istniejąca linia nr 104, odcinek Tymbark – Nowy Sącz,
16) nowa linia nr 623 Fornale – Szczyrzyc,
17) istniejąca linia nr 104, odcinek Chabówka – Fornale,
18) istniejąca linia nr 99, odcinek Chabówka – Zakopane.
Połączenie do granicy Polska/Czechy i Katowic:
19) nowa linia nr 111, odcinek Węzeł Małopolsko-Śląski – Chełmek,
20) istniejąca linia nr 93, odcinek Chełmek – Chybie,
21) nowa linia nr 170 Chybie – Jastrzębie-Zdrój – Godów (granica państwa),
22) nowa linia nr 113, odcinek Katowice – Węzeł Małopolsko-Śląski,
23) istniejąca linia nr 1, odcinek Zawiercie – Katowice,
24) istniejąca linia nr 139, odcinek Katowice – Czechowice Dziedzice,
25) istniejąca linia nr 150, odcinek Most Wisła – Ochodza.