Ogrody przykościelne, coraz częściej wyglądają tak, jak przydomowe. Ponadto coraz bliżej tych terenów powstają parkingi, co powoduje, że przestrzeń, która powinna służyć wyciszeniu i zadumie, zaczyna się coraz bardziej kurczyć. Zwracali na to uwagę, uczestnicy sympozjum zorganizowanego w Sandomierzu.
Dr hab. Ewa Trzaskowska z Instytutu Architektury Krajobrazu KUL w Lublinie powiedziała, że obecnie zatracana jest symbolika ogrodów przykościelnych wskazująca na to, że stanowią one łącznik pomiędzy sacrum a profanum.
– Wymiar symboliczny ogrodów przykościelnych można osiągnąć stosując rożne rozwiązania np. figury religijne i inne elementy małej architektury, a przede wszystkim odpowiednio dobrane rośliny – dodała Trzaskowska.
Bolączką ogrodów przykościelnych jest niedocenianie drzew, a trzeba pamiętać że chrześcijaństwo przejęło od wcześniejszych kultur postrzeganie drzew jako miejsca przebywania Boga – stwierdziła natomiast dr hab. Magdalena Lubiarz z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Przypomniała, że np. grusza jest symbolem objawień Matki Bożej, a we współczesnych ogrodach przykościelnych raczej trudno jest znaleźć gruszę. Swój wymiar świętości w toku rozwoju chrześcijaństwa stracił także dąb. To dlatego, że dawniej w lasach pod dębami wypasano świnie, które jadły żołędzie. To wystarczyło, aby dąb stracił swoją symbolikę. Tymczasem warto do niego wrócić w ogrodach przykościelnych, ponieważ jest on długowieczny, potężny o przepięknym pokroju – dodała prof. Lubiarz.
Biorący udział w seminarium dr Piotr Kulesza przypomniał z kolei najważniejsze elementy aranżacji w ogrodach przykościelnych. To brama symbolizująca wejście do Królestwa Niebieskiego, ogrodzenie oddzielające sacrum od profanum oraz woda nawiązująca do rzeki Jordan i chrztu świętego.
Dodał, że symbol wody można uzyskać stawiając w ogrodzie imitację studni z cembrowiną, instalując tzw. suchy potok albo ekologiczny ogród deszczowy napełniany wodą podczas opadów. Potem ta woda stopniowo opada, następuje jej retencja, jest więc połączenie symboliki z ekologią – stwierdził.
Sympozjum odbyło się w Diecezjalnym Centrum Kultury, Edukacji i Formacji Chrześcijańskiej „Quo Vadis”. Organizatorami była Kuria Diecezjalna i Instytut Architektury Krajobrazu KUL w Lublinie.