Przebudowa linii kolejowej między Opolem a Kędzierzynem-Koźlem jest już prawie na półmetku. Wyremontowano 50 kilometrów torów, wymieniono 45 rozjazdów, gotowe są nowe perony na 5 stacjach i przystankach. Prace potrwają jeszcze półtora roku. Kolejarze podsumowali dotychczasowe efekty.
– Na terenie województwa opolskiego PKP realizuje Krajowy Program Kolejowy – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
– Te główne prace toczą się właśnie na linii kolejowej pomiędzy Opolem a Kędzierzynem-Koźlem. Bardzo ważne prace realizowane są również na trasie Opole – Nysa, a także na granicy województwa opolskiego i śląskiego, gdzie wykonujemy prace na linii towarowej – dodaje.
Po zakończeniu wszystkich remontów, na kluczowych liniach skróci się czas podróży, a pociągi towarowe będą mogły być cięższe i dłuższe.
– Wartość prowadzonych tu prac to 412 milionów złotych – mówi Maria Wojciechowska z Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych.
– Prace rozpoczęły się od podpisania umowy we wrześniu 2017 roku, natomiast realizacja robót od września 2018 roku. Planowane zakończenie prac na tym odcinku to jest listopad 2021 – zaznacza.
Roboty budowlane prowadzone są obok kursujących pociągów.
– Łącznie do przebudowy jest 85 kilometrów torów, z czego gotowych jest 50 km – mówi Zdzisław Januszkiewicz, kierownik kontraktu.
– Mamy zrealizowany odcinek od Raszowej do Gogolina, to mamy już zrobione dwutorowo. Mamy zrealizowany odcinek od Przywór do Górażdży jednotorowo. Jesteśmy w trakcie modernizacji peronów i odcinka toru numer 2, 4 i 6 stacji Kędzierzyn-Koźle i odcinek od stacji Przywory do Groszowic, tor numer 1 – podkreśla.
Modernizacja oznacza też znacznie lepsze warunki dla podróżnych. Na trzech stacjach: w Zdzieszowicach, Gogolinie i Opolu Groszowicach dostępne będą windy. W Gogolinie zostanie wybudowane nowe przejście pod torami, w Opolu Grotowicach remont przejdzie kładka.
– Te zmiany widać zwłaszcza na stacjach – mówi Martyna Kolemba-Gaschka, rzecznik prasowa wojewody opolskiego.
– Peron wygląda naprawdę przepięknie. Jest dostosowany do osób niepełnosprawnych, wkrótce będzie wyremontowana piwnica, przejście podziemne. Wygląda to wszystko w sposób imponujący – zaznacza.
Trasą Opole – Kędzierzyn-Koźle codziennie przejeżdża 90 pociągów. Przebudowa pozwoli zwiększyć przepustowość tego odcinka, a składy będą mogły jechać z prędkością 160 km/h.