Wojewoda i samorząd województwa świętokrzyskiego chcieliby zmian w przebiegu tzw. szprych superszybkich linii kolejowych w regionie, które mają być częścią ogromnej ogólnopolskiej inwestycji, realizowanej przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. Szprychy mają zapewnić łatwą komunikację całego kraju z Centralnym Portem Komunikacyjnym w Baranowie. Dojazd do lotniska ma zająć nie więcej niż 2,5 godziny.
Dwie z 10. planowanych szprych mają przebiegać przez Świętokrzyskie. Pierwsza z nich według planu będzie prowadzić przez Grójec, Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Stalową Wolę do Rzeszowa i Sanoka. W ramach drugiej szprychy powstanie linia, która w Opocznie rozdzieli się i poprowadzi do Buska przez Kielce, a także do Krakowa i Katowic.
Przedstawiciele regionu mogli zgłosić ewentualne uwagi do przebiegu szprych. Jak mówi Konrad Majszyk z Centralnego Portu Komunikacyjnego, wszyscy skorzystali z tej możliwości.
– Ze strony prezydenta Kielc pojawiła się propozycja zmiany trasy prowadzącej przez Kielce, a konkretniej miejsca wjazdu do miasta. Natomiast wojewoda świętokrzyski zaproponował, by połączyć planowaną szprychę z istniejącą linią kolejową numer 25, tak by obsłużyć dodatkowe miasta – wymienia.
Chodzi o włączenie do programu Skarżyska-Kamiennej i Starachowic, które aktualnie są pominięte w planie.
– My proponujemy, by włączyć się z linii 25 w linię numer 8 i w ten sposób połączyć szybką koleją Starachowice, Skarżysko-Kamienną i dalej jechać w stronę Radomia – mówi wojewoda Agata Wojtyszek.
Wojewoda podkreśla, że pominięcie tych miast negatywnie wpłynie na ich rozwój. Wiele straci Starachowicka Strefa Ekonomiczna, która ma duży potencjał gospodarczy. Wojewoda uważa, że do linii powinien zostać włączony także Sandomierz.
Jak podkreśla Mariusz Gosek, członek zarządu województwa odpowiedzialny za transport – takie rozwiązania widziałyby także władze województwa.
– Skomunikowanie północy województwa z Centralnym Portem Komunikacyjnym stanowiłoby niewątpliwą zachętę dla przedsiębiorców, by inwestować w naszym regionie. Takie rozwiązanie wpisywałoby się w opracowywaną przez nas strategię rozwoju województwa – podkreśla.
Władze regionu sugerują także wprowadzenie zmian w przebiegu szprychy numer 7. Podobnie jak władze Kielc proponują, by szprycha przebiegała w okolicy Targów Kielce.
Spółka CPK ma odnieść się do proponowanych zmian do końca roku, co nie oznacza, że podejmie wiążące decyzje w tej sprawie. W pierwszej połowie przyszłego roku odbędą się też konsultacje społeczne, które również będą miały wpływ na kształt planowanej inwestycji.