Bieliny, Bodzentyn, Nowa Słupia, starostwo kieleckie, oblaci i Świętokrzyski Park Narodowy pracują nad wspólną marką turystyczną „Ziemia Świętego Krzyża”. Ma ona rozwinąć i wypromować turystyczną współpracę samorządów położonych wokół najstarszego sanktuarium oraz przyciągnąć do regionu kolejnych turystów.
Bieliny, Bodzentyn, Nowa Słupia, starostwo kieleckie, oblaci i Świętokrzyski Park Narodowy pracują nad wspólną marką turystyczną „Ziemia Świętego Krzyża”. Ma ona rozwinąć i wypromować turystyczną współpracę samorządów położonych wokół najstarszego sanktuarium oraz przyciągnąć do regionu kolejnych turystów. Starania o stworzenie marki turystycznej „Ziemia Świętego Krzyża”, zainicjowała wiceminister sportu i turystyki Anna Krupka.
– Mając wiedzę, jaki potencjał turystyczny tkwi w województwie świętokrzyskim i w ziemi Świętego Krzyża, od początku popieram pomysł, aby „Ziemia Świętego Krzyża” została zgłoszona do projektu Polskie Marki Turystyczne. W pewnym sensie jestem matką chrzestną tego pomysłu. Okolice Świętego Krzyża mają ogromny potencjał pod względem turystycznym. To nie tylko bazylika i sanktuarium, ale także będące w niedalekiej okolicy Osada Średniowieczna, Centrum Kulturowo-Archeologiczne w Nowej Słupi, zamek w Bodzentynie, czy obiekty agroturystyczne i te związane z dziedzictwem kulinarnym – zaznacza wiceminister.
Anna Krupka podkreśla, że to przedsięwzięcie wpisuje się w zainaugurowany przez nią jako wiceministra sportu i turystyki projekt Polskie Marki Turystyczne.
Jak mówi Anna Łubek, dyrektor Centrum Tradycji Turystyki i Kultury Gór Świętokrzyskich, w najbliższym czasie opracowana zostanie strategia i wizualizacja marki „Ziemia Świętego Krzyża”. Powstała już wstępna koncepcja jej rozwoju, w której wskazano główne walory tego terenu.
– Poza Świętym Krzyżem są to Osada Średniowieczna, Centrum Kulturowo-Archeologiczne, Zamek w Bodzentynie i wiele obiektów noclegowych i gastronomicznych, np. agroturystyka w Nowej Słupi, oferująca ciekawe zajęcia oraz winnica, która niedawno powstała – wymienia Anna Łubek.
W wypromowaniu marki ma pomóc projekt Ministerstwa Sportu i Turystyki, w ramach którego powstaje lista najbardziej atrakcyjnych polskich regionów i szlaków. Miejsca i obiekty, którym resort przyzna tytuł „Polskiej Marki Turystycznej” otrzymają wsparcie w promocji i marketingu w kraju i za granicą – informuje dyrektor departamentu turystyki w resorcie sportu i turystyki Ewa Pawlak-Lewandowska.
– Laureaci tytułu „Polska Marka Turystyczna” będą mogli skorzystać np. z prezentacji na prestiżowych targach turystycznych w Berlinie i Londynie. Będą mieli też sponsorowane targi odpowiednie dla danej branży. Chodzi o to, by turystyka w Polsce rozwijała się w sposób bardziej zrównoważony, aby turyści przyjeżdżali nie tylko do najbardziej znanych miejsc, ale także do innych mniej znanych – mówiła dyrektor z resortu sportu i turystyki.
Świętokrzyskie samorządy i organizacje, które pracują nad marką „Ziemia Świętego Krzyża” przygotowały wniosek do ministerialnego projektu, który został złożony przez Stowarzyszenie Per Crucem.
„Ziemia Świętego Krzyża”, to dobra marka dla regionu, przy tworzeniu której oblaci chętnie współpracują – mówi superior klasztoru na Świętym Krzyżu o. Marian Puchała.
– Cieszymy się, że okoliczne gminy chcą współpracować i taką markę turystyczną tworzyć. Będzie to wielka szansa na promocję regionu, promocję turystyki na Świętym Krzyżu i promocję sanktuarium. To ważna marka, w końcu cały region bierze nazwę od relikwii Drzewa Krzyża Świętego – mówi superior.
Wiadomo już, że wniosek trafił do ścisłej czołówki dwudziestu dokumentów wybranych ze 117 zgłoszonych. Dziś przedstawiciele Ministerstwa Sportu i Turystyki odwiedzili Święty Krzyż i spotkali się z przedstawicielami podmiotów tworzących markę „Ziemia Świętego Krzyża”. Była to nieformalna kontrola, podczas której sprawdzano m.in. organizację, zarządzanie, komunikację i potencjał turystyczny.
Burmistrz Nowej Słupi Andrzej Gąsior podkreśla, że marka turystyczna „Ziemia Świętego Krzyża” opiera się na znanych obiektach i ważnych wartościach.
– Każdy turysta rozpoznaje Święty Krzyż i Góry Świętokrzyskie. Taka marka niosłaby ze sobą wartości związane ze Świętym Krzyżem. Zależy nam, żeby ktoś, kto wykorzystuje tą markę utożsamiał się z wartościami, które stąd płyną – dodał burmistrz.
Burmistrz Bodzentyna Dariusz Skiba zaznacza, że gminy położone wokół Świętego Krzyża muszą współpracować. Kluczowe jest wzajemne wspieranie się dla dobra gmin i całego regionu.
Wójt Bielin Sławomir Kopacz podkreśla, że bardzo liczy na tytuł Polskiej Marki Turystycznej dla projektu „Ziemia Świętego Krzyża”.
– Myślę, że gdybyśmy uzyskali ten tytuł i mogli liczyć na promocję ze szczebla rządowego, to mogłoby przyjeżdżać tu dużo więcej turystów, co byłoby to z korzyścią dla całego obszaru – podkreśla wójt.
Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosi laureatów tytułu „Polska Marka Turystyczna” 16 września.
Projekt „Polskich Marek Turystycznych” został zainaugurowany rok temu przez wiceminister sportu i turystyki Annę Krupkę. Ma na celu wytypowanie najpiękniejszych w Polsce miejsc, które będą promowane przy wsparciu ministerstwa.