Świętokrzyskie gminy wskazały „białe plamy transportowe”, czyli miejsca, w które nie dociera transport publiczny. Okazuje się, że problem dotyczy niemal wszystkich gmin w województwie. Dane zebrał Departament Transportu i Komunikacji w urzędzie marszałkowskim.
Z badania wynika, że na 2103 sołectwa w Świętokrzyskiem w 330 miejscowościach brakuje transportu w dni robocze. Problem jest jeszcze większy, jeśli chodzi o komunikację w weekendy. Ta, jak wynika ze zgłoszeń gmin, w sobotę i niedzielę nie dociera do 926 sołectw, czyli niemal połowy w regionie. Jak oceniły samorządy – powodami takiej sytuacja są: niska frekwencja pasażerów, nierentowność połączeń i brak zainteresowania przewoźników.
Największa liczba sołectw, gdzie nie dociera transport publiczny w dni robocze, znajduje się w powiecie kieleckim – mówi Anna Grzela, pełniąca obowiązki dyrektora Departamentu Transportu i Komunikacji.
– Na 346 sołectw w powiecie kieleckim w 79 mamy zidentyfikowany taki problem. Oznacza to, że prawie 23 procent powiatu nie jest objęta publicznym transportem, który gwarantowałby zarówno dowóz dzieci do szkół, jak i mieszkańców do ośrodków gminnych – mówi.
Nie najlepiej jest też w powiatach: koneckim, jędrzejowskim oraz skarżyskim. Jeśli chodzi o transport publiczny w weekendy, sytuacja jest dotkliwa w powiecie skarżyskim, gdzie 73 procent wsi nie ma dostępu do komunikacji. W powiecie kazimierskim jest to 68 procent, a w jędrzejowskim 59 procent. Autobusy nie docierają też w weekendy do połowy wsi w powiatach: opatowskim, pińczowskim, włoszczowskim, starachowickim oraz buskim.
Poseł Bogdan Latosiński z klubu Prawa i Sprawiedliwości mówi, że dane zgromadzone przez samorząd województwa są potwierdzeniem jego diagnozy.
– Cieszę się, że analizy się rozpoczęły, choć powinny zostać zrobione już dawno po wprowadzeniu ustawy o transporcie publicznym w 2010 roku – mówi parlamentarzysta.
Dodaje, że tylko na podstawie wojewódzkiego planu transportowego, opartego o gminne i powiatowe siatki połączeń, będzie można starać się o rządowe pieniądze na finansowanie nierentownych kursów.
Urząd marszałkowski w dalszym ciągu analizuje potrzeby mieszkańców województwa świętokrzyskiego dotyczące transportu zbiorowego. W najbliższym czasie do samorządu wpłyną informacje od powiatów.