Nowe odcinki drogi ekspresowej S7, ronda zamiast niebezpiecznych skrzyżowań, modernizacja ulic i budowa obwodnic. W 2018 roku w województwie świętokrzyskim inwestycje drogowe pochłonęły setki milionów złotych.
DROGI KRAJOWE
Dzięki otwarciu ekspresowej obwodnicy Radomia oraz trasy S7 na odcinku Chęciny – Jędrzejów – Wodzisław szybciej i bezpieczniej można dojechać z Kielc do Warszawy i Krakowa. Wybudowane w Skarżysku-Kamiennej i Lipniku ronda wyeliminowały natomiast ryzyko groźnych wypadków na skrzyżowaniach dróg w tych miejscowościach.
W 2018 roku długość dwujezdniowej „siódemki” wzrosła o blisko 50 kilometrów. Kierowców najbardziej ucieszyło otwarcie ekspresowej obwodnicy Radomia. Dzięki niej, od października, podróż z Kielc do Warszawy trwa krócej i jest bezpieczniejsza. Ominięcie Radomia 25-kilometrowym odcinkiem trasy S7 zajmuje kilkanaście minut. Wcześniej przejazd przez miasto zajmował nawet kilkadziesiąt minut.
DROGA EKSPRESOWA S7 CHĘCINY – JĘDRZEJÓW
Odcinek Chęciny – Jędrzejów ma długość 21,5 km. Łączy wybudowaną w 2013 roku obwodnicę Kielc z istniejącą obwodnicą wschodnią Jędrzejowa. W ramach wartej 585,7 mln zł inwestycji powstały trzy dwupoziomowe węzły drogowe (w Tokarni, Brzegach i Mnichowie). W budowie są miejsca obsługi podróżnych w Smykowie i Podlesiu oraz trzy przejścia dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową i drogi dojazdowe.
DROGA EKSPRESOWA S7 – OBWODNICA RADOMIA
Budowa zachodniej obwodnicy Radomia rozpoczęła się w 2015 roku. Trwała do października 2018 roku. W ramach wartej 729,5 mln zł inwestycji powstały cztery węzły drogowe (Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe), 23 wiadukty, 4 mosty i 2 kładki dla pieszych. Ekspresowa obwodnica Radomia przebiega po zachodniej stronie dawnej „siódemki”. Ma 25 kilometrów.
NOWE RONDA I DROGI ROWEROWE
W 2018 roku zrealizowano także kolejne zadania w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Przebudowano trzy skrzyżowania, wybudowano ponad 13 kilometrów tras dla rowerzystów oraz chodniki o łącznej długości ponad 5 kilometrów. W sumie inwestycje te kosztowały ponad 22,5 mln zł.
Ronda wybudowano w Lipniku (na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 9 i nr 77) oraz w Skarżysku-Kamiennej (droga krajowa nr 42). W Chlewicach przebudowano natomiast skrzyżowanie drogi krajowej nr 78.
Trasy dla rowerzystów i pieszych powstały z kolei wzdłuż drogi krajowej nr 78 – na odcinku od granicy województwa świętokrzyskiego i śląskiego do Moskorzewa (ok. 2,4 km) i na odcinku Moskorzew – Ślęcin (ok. 10,9 km).
Chodniki wybudowano natomiast w Kleczanowie (droga krajowa nr 77; ok. 2,5 km), między Połańcem i Ruszczą (droga krajowa nr 79; ok. 2 km), a także na odcinku Smyków – Zbójno (droga krajowa nr 42; ok. 0,8 km).
TRASY KRAJOWE Z NOWĄ NAWIERZCHNIĄ
W 2018 roku kielecki oddział GDDKiA wyremontował sześć odcinków świętokrzyskich dróg krajowych. Nową nawierzchnię zyskała trasa nr 9 na odcinkach Klimontów – Byszówka (ok. 3,5 km), a także w Goźlicach, Zakrzowie i Pęchowie (ok. 1,5 km) i Ostrowcu Świętokrzyskim (ulica Opatowska; ok. 1 km). Wyremontowano także nawierzchnię na skrzyżowaniu „dziewiątki” w Ostrowcu Świętokrzyskim (ulice Opatowska, Sandomierska, Zygmuntówka).
Droga krajowa nr 74 zyskała nową nawierzchnię pomiędzy Napękowem i Belnem (3,5 km), a trasa nr 79 na odcinku Rogów – Wyszogród (ok. 1 km).
W sumie za ponad 10 milionów złotych nawierzchnia została wymieniona na odcinkach o łącznej długości około 11 km.
BUDOWA „SKARŻYSKIEGO” ODCINKA S7 NA PÓŁMETKU
Droga będzie miała 7,6 km długości. Wiodła będzie nowym śladem, na zachód od istniejącej „siódemki”. W ramach inwestycji powstają dwa węzły: „Skarżysko Północ” i „Skarżysko Zachód”. Koszt robót to 259,8 mln zł. Prace rozpoczęły się w 2017 roku. Budowa drogi ekspresowej S7 między granicą województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego oraz węzłem drogowo-kolejowym w Skarżysku-Kamiennej jest na półmetku. W 2018 roku prowadzone były przede wszystkim prace ziemne oraz roboty przy konstrukcjach obiektów inżynierskich. Droga ma być gotowa w pierwszej połowie 2020 roku.
OBWODNICA MORAWICY I WOLI MORAWICKIEJ
W 2018 roku rozpoczęło się projektowanie pierwszego etapu obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73 Kielce – Busko – Tarnów. Umowa na realizację inwestycji za 78 milionów złotych w trybie projektuj i buduj podpisana została w lipcu. Trwają prace projektowe, a początek robót budowlanych planowany jest w 2019 roku. Nowa droga rozładuje szczególnie obciążony, w dużej mierze ruchem tranzytowym, odcinek trasy węzeł „Kielce Północ” – Busko – Tarnów. W ramach pierwszego etapu inwestycji zaprojektowana i wybudowana zostanie dwujezdniowa droga główna o ruchu przyspieszonym o długości 4,2 km. Będzie ona przebiegała po śladzie istniejącej trasy krajowej nr 73 odcinku od granic Kielc do granic Brzezin i Morawicy. W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 73 z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe.
Dla drugiego odcinka o długości 4 km biegnącego po nowym śladzie na wschód od istniejącej drogi krajowej nr 73 zaktualizowana zostanie koncepcja programowa. W ramach inwestycji przewidziano budowę drogi głównej o ruchu przyspieszonym, rozbudowę i budowę skrzyżowań, budowę estakad nad rzekami Morawka i Czarna Nida oraz innych obiektów inżynierskich.
Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej (I i II etap) będzie miała około 8 km długości.
OGŁOSZONE PRZETARGI
W 2018 roku kielecki oddział GDDKiA ogłosił przetargi na projektowanie i budowę dróg oraz na prace przygotowawcze dla dużych inwestycji drogowych. Niezbędna do późniejszego zaprojektowania i budowy drogi dokumentacja ma zostać opracowana dla czterech odcinków trasy S74 o łącznej długości ok. 100 kilometrów. Są to odcinki: granica województwa świętokrzyskiego i łódzkiego – Przełom/Mniów (27,5 km), Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (16,4 km), Cedzyna – Łagów (32 km) oraz Łagów – Jałowęsy (14,5 km).
Ogłoszone zostały także przetargi na: projekt i budowę obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego (droga krajowa nr 9; ok. 2,6 km), rozbudowę drogi krajowej nr 78 na odcinku Kije – Chmielnik (ok. 10,8 km), a także opracowanie dokumentacji środowiskowej drugiego etapu budowy ulicy Lwowskiej Bis z przebudową mostu na Wiśle w Sandomierzu (droga krajowa nr 77).
DROGI WOJEWÓDZKIE
WYGODNIEJ TRASĄ CHĘCINY – MAŁOGOSZCZ
Kierowcy mogą już jeździć wyremontowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 762 Chęciny – Małogoszcz. Remont ponad 10-kilometrowego odcinka między Chęcinami i Bocheńcem kosztował prawie 70 milionów złotych.
BEZPIECZNIEJ W STARACHOWICACH
W Starachowicach oddano do użytku nowe rondo u zbiegu ulic Radomskiej i Batalionów Chłopskich. Dzięki niemu poprawi się stan bezpieczeństwa i usprawni ruch na zatłoczonej dotychczas ulicy Radomskiej.
PRACE OPÓŹNIONE, ALE WKRÓTCE SIĘ ZAKOŃCZĄ
Na początku 2019 roku pojedziemy wyremontowanym, 30-kilometrowym odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 754 między Ostrowcem Świętokrzyskim i Czekarzewicami Pierwszymi. Droga miała zostać udostępniona na przełomie grudnia i stycznia. Drogowcy muszą jednak zlikwidować usterki zgłoszone przez mieszkańców gminy Bałtów i dlatego oddanie trasy do ruchu się opóźniło. Remont drogi kosztował niemal 100 milionów złotych.
Później niż zakładano pojedziemy także pięciokilometrową obwodnicą Ćmielowa. Miała być gotowa w połowie 2018 roku, ale wykonawca inwestycji natrafił na placu budowy na złej jakości grunty i dlatego trzeba było opracować nową podstawę nasypu. Kolejny, zakładany termin zakończenia robót minął 15 listopada 2018 roku.
NA RAZIE UTRUDNIENIA, ALE BĘDZIE JEŹDZIŁO SIĘ LEPIEJ
Od kwietnia trwa remont drogi wojewódzkiej nr 746 na odcinku Kielce – Suków – Daleszyce – Staszów. Trasa ma być gotowa w połowie 2019 roku. Odcinek, który zostanie przebudowany ma 22 kilometry. Inwestycja jest związana z budową obwodnicy Sukowa i Daleszyc. Wraz z wykupami i dokumentacją projektową kosztuje ponad 130 milionów złotych.
OBWODNICA CHMIELNIKA
Na początku 2019 roku pojedziemy obwodnicą Chmielnika. W ramach wartej prawie 47 milionów złotych inwestycji zbudowano 1,5-kilometrowy odcinek trasy krajowej nr 73 oraz prawie 3-kilometrowy fragment drogi wojewódzkiej nr 765. Pierwotnie droga miała być gotowa w październiku, ale ze względu na konieczność modernizacji sieci gazociągowej roboty zostały wydłużone. Nowa obwodnica o długości ponad 2,5 km omija Chmielnik od północy. Rozpoczyna się od pięciowlotowego ronda na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 73 i biegnie w kierunku wschodnim, gdzie na skrzyżowaniu z drogą powiatową powstał wiadukt drogowy. W dalszej części trasa przebiega w kierunku południowo-wschodnim do skrzyżowania z drogą powiatową, gdzie zaprojektowano czterowlotowe rondo i następnie aż do połączenia z istniejącym śladem drogi wojewódzkiej nr 765.
BUDUJĄ DROGĘ WOKÓŁ PIŃCZOWA
W 2018 roku rozpoczęła się budowa obwodnicy Pińczowa. Nowa trasa pozwoli ominąć miasto od strony wschodniej. Będzie miała ponad 4,5 kilometra długości, jezdnię o szerokości 7 metrów i utwardzone pobocza. Wzdłuż obwodnicy powstaną też chodnik oraz ścieżka rowerowa. Wyremontowane zostaną także dwa fragmenty tras wojewódzkich: 767 i 766. Wartość całej inwestycji to 39 milionów złotych. Obwodnica ma być gotowa do października 2019 roku.
KROK DO OMINIĘCIA STARACHOWIC I NOWEGO KORCZYNA
W połowie 2018 roku drogowcy zlecili opracowanie dokumentacji projektowej obwodnicy Starachowic. Ma się ona zaczynać od skrzyżowania z drogą powiatową w Tychowie. Nad Kamienną i torami kolejowymi poprowadzona zostanie 700-metrowa estakada. Trasa ma się łączyć z planowaną obwodnicą Wąchocka i Parszowa. Na wysokości Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Starachowicach powstanie odcinek łączący tereny przemysłowe z drogą. Koszt budowy obwodnicy to około 70 milionów złotych. Dodatkowo trzeba będzie wykupić grunty od prywatnych właścicieli.
Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił także przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Nowego Korczyna. Przetarg na realizację wartych około 30 milionów złotych robót ma być ogłoszony pod koniec 2019 roku. Nowa droga będzie miała około 3,5 kilometra długości. W ramach inwestycji powstanie również most na Nidzie, wiadukt nad drogą powiatową i co najmniej trzy ronda: w tym jedno na drodze wojewódzkiej 973 do Buska-Zdroju, a drugie przy połączeniu nowej trasy z drogą krajową nr 79 w stronę Krakowa.
Inwestycja łączy się z budową mostu na Wiśle. Przeprawa łącząca Świętokrzyskie z Małopolską jest już w fazie projektowej. Budowa mostu ma kosztować prawie 54 miliony złotych. Rozpocznie się wiosną 2019 roku.
OMINIEMY KLIMONTÓW
Klimontów będzie miał obwodnicę. Czterokilometrowy objazd miejscowości ma powstać do 2021 roku. Inwestycja będzie kosztowała 30 milionów złotych. Drogowcy ogłosili już przetarg. Obwodnica będzie mieć 4 km długości. Zacznie się od granicy z gminą Iwaniska. Przed samym Klimontowem skręcać będzie w lewo, a następnie w prawo w stronę łąk do drogi krajowej nr 9. Powyżej stacji paliw wybudowane zostanie rondo, następnie droga będzie biec za placem targowym do Tenczynopola i w stronę Koprzywnicy.
POSZERZĄ KOLEJNY ODCINEK „MAŁEJ PĘTLI ŚWIĘTOKRZYSKIEJ”
W połowie 2019 roku kierowcy pojadą kolejnym wyremontowanym odcinkiem tzw. „Małej Pętli Świętokrzyskiej”. Za ponad 21 milionów złotych przebudowane zostaną fragmenty dwóch krzyżujących się dróg wojewódzkich. Wyremontowany zostanie odcinek od Bodzentyna do Dąbrowy Dolnej oraz z Celin Podgórza do Bodzentyna.
ULICE W KIELCACH
NOWA ULICA – WITOLDA PILECKIEGO
W lipcu udostępniona dla ruchu została ulica Witolda Pileckiego. Połączyła ona skrzyżowanie Wapiennikowej i Tarnowskiej z Rondem Czwartaków, co usprawniło ruch w kierunku Staszowa. Całkowity koszt budowy wraz z wykupami gruntów to około 40 milionów złotych.
WAPIENNIKOWA JUŻ PRZEJEZDNA
W kwietniu 2018 roku rozpoczął się wart ponad 28 milionów złotych remont ulicy Wapiennikowej. Pod koniec grudnia ulica Wapiennikowa została otwarta dla kierowców. Przejezdna jest na całej długości i w obu kierunkach. Wciąż jednak trwają prace na jednej jezdni oraz na okolicznych ulicach. Remont ulicy Wapiennikowej ma się zakończyć do końca sierpnia 2019 roku.
USPRAWNIĄ KOMUNIKACJĘ W PÓŁNOCNEJ CZĘŚCI KIELC
W listopadzie rozpoczęła się rozbudowa ulicy Olszewskiego w Kielcach. Inwestycja warta prawie 40 milionów złotych ma usprawnić komunikację w północnej części miasta. Ulica zostanie rozbudowana w kierunku północnym i zakończy się rondem, od którego prowadził będzie łącznik w kierunku wschodnim do skrzyżowania ulic Zagnańskiej i Witosa.
Budowlańcy zaczęli także pierwsze prace przy najtrudniejszym elemencie inwestycji, czyli budowie wiaduktu o długości 190 metrów. Przygotowywane są postumenty pod filary mostu, który powstanie nad linią kolejową. Przebudowa ma kosztować 38 milionów 400 tysięcy złotych. Prace mają się zakończyć do października 2020 roku.
PROBLEMY Z PRZEBUDOWĄ ULIC WITOSA I ZAGNAŃSKIEJ
Drogowcy planują, że wiosną przyszłego roku rozpocznie się przebudowa ulic Witosa i Zagnańskiej. Koszt prac szacowany jest na 140 milionów złotych. Po remoncie Zagnańska będzie dwujezdniowa od węzła Skrzetle do Witosa, a dalej do granic miasta przekrój drogi pozostanie bez zmian. Z kolei Witosa jest projektowana jako dwujezdniowa między Zagnańską a ulicą Karczunek. Dodatkowo powstanie nowe połączenie między Witosa a Radomską. Przesuwa się jednak rozstrzygnięcie przetargu na przebudowę ulicy Witosa i Zagnańskiej. Wszystko wskazuje na to, że zostanie on rozstrzygnięty na początku 2019 roku.
MODERNIZACJE DRÓG W REGIONIE – ZOBACZ WIDEO:
BRZEGI. Droga S7, odcinek Brzegi – Mnichów
CHĘCINY. Budowa trasy ekspresowej S7
SKARŻYSKO. Rondo
CHĘCINY. Zmodernizowana trasa wojewódzka Chęciny – Małogoszcz