To były najkrótsze rozgrywki w „Kółko i krzyżyk”. Pytanie i…kolejna runda. Jutro o 400 złotych zagra Bartosz. Dzisiaj w „Stacji:Wakacje” zastanawialiśmy się także, jak wykorzystać nieużywany smartfon.
Dodatkowo Pan Józef zaproponował przygotowanie instalacji, ale z wykorzystaniem kilku nieużywanych smartfonów. Według naszego radiowego synoptyka – jutro załamanie pogody.
Ponadto poznaliśmy historię najstarszego metra na świecie, czyli metra w Londynie.
The London Underground
Did you know that …
the London Underground is the oldest underground railway in the world? It opened in 1863 using steam locomotives. Now, with its total length of about 400 km, 270 stations and over a billion passengers a year, the London Underground, known as the Tube, is one of the longest and busiest metro systems in the world. Surprisingly, around 55% of the network is actually above the ground.
Over the years, the Tube has served London’s citizens not only as public transport. During the Second World War, many stations and tunnels were used by thousands of people as air-raid shelters. Also, some stations were adapted for government and military offices as well as control rooms for anti-aircraft guns. The Central line was even converted into a factory manufacturing military equipment. Finally, the British Museum used part of the Piccadilly line to hide valuable exhibits.
People are not the only living beings to travel through the tunnels. The Tube is home to an army of half a million mice supported by many species of birds, bats, snakes, and insects. Interestingly, some scientists believe that the Tube is a natural habitat for a unique mosquito which has evolved underground.
The London Underground is also haunted by terrifying ghosts, such as the Faceless Woman, the Toothy Man, or the Screaming Spectre. So, if you are travelling by underground, remember: mind the ghosts, mind the mosquitoes, and of course, mind the gap.
Metro w Londynie
Teraz już wiesz, że …
metro w Londynie jest najstarszym metrem na świecie. Pierwsze parowe lokomotywy przewoziły pasażerów już w 1863. Obecnie londyńskie metro jest jednym z największych i najruchliwszych systemów lokalnych linii kolejowych o łącznej długości tras około 400 km, 270 stacjach i ponad miliardem pasażerów rocznie. Angielska nazwa ‘London Underground’ (potocznie ‘the Tube’) sugeruje kolej podziemną (underground – pod ziemią), co może być trochę mylące, gdyż trasy podziemne stanowią tylko ok. 45% wszystkich linii.
Historia pokazuje, że dla mieszkańców Londynu metro to nie tylko środek transportu. W czasie II wojny światowej stacje i tunele podziemnie służyły jako schrony przeciwlotnicze, w których w czasie bombardowań, chroniło się tysiące ludzi. Podziemia były też wykorzystywane przez rząd i wojsko. Umieszczono tam fabrykę produkującą sprzęt wojskowy, a Muzeum Brytyjskie skorzystało z tuneli, by chronić cenne eksponaty ze swojej kolekcji.
Ludzie to nie jedyne żywe istoty przemieszczające się tunelami. Metro jest zamieszkane przez pół milionową armię myszy, wspieraną przez wiele gatunków ptaków, nietoperzy, węży i insektów. Co interesujące, naukowcy twierdzą, że system tuneli jest naturalnym środowiskiem dla zupełnie nowego podgatunku komara, który ewoluował pod ziemią.
Metro w Londynie może pochwalić się także całą gamą przerażających upiorów i duchów nawiedzających bezkresne tunele i opuszczone stacje.
Zapamiętaj:
an underground railway – kolej podziemna
an air-raid shelter – schron przeciwlotniczy
to manufacture equipment – produkować sprzęt
a valuable exhibit – cenny eksponat
to be haunted by a ghost – być nawiedzonym przez ducha
I pytanie na dziś: do czego służyły w czasie II Wojny Światowej stacje i tunele londyńskiego metra. Odpowiedzi należy wysłać pod: wakacje@radio.kielce.pl.