O dwa lata może opóźnić się budowa ścieżki rowerowej, łączącej Świętokrzyskie z Małopolską. Samorządy z południa regionu mają problem ze znalezieniem wykonawców drogi, którą ma przebiegać nowa trasa. Nie udało się ich wyłonić w dwóch przetargach, ogłoszonych przez kazimierskie starostwo.
Trasa o długości prawie 40 kilometrów ma przebiegać po śladzie byłej kolejki wąskotorowej, przez gminy: Kazimierza Wielka, Czarnocin, Opatowiec i Wiślica. Miała być gotowa w 2019 roku. Dziś wiadomo, że tak nie będzie. Liderem projektu jest powiat kazimierski.
Michał Bucki, zastępca starosty informuje, że w związku z problemem przy przetargach zdecydowano się wydłużyć czas realizacji inwestycji do 2021 roku.
– Niestety wykonawcy proponowali w tym roku zbyt wysokie ceny. Po ostatnim przetargu, wartość proponowanych przez potencjalnych wykonawców ofert przerosła budżet zarezerwowany dla inwestycji o ponad 2,5 miliona złotych – tłumaczy wicestarosta.
Najdłuższy, około 22-kilometrowy, odcinek ścieżki ma przebiegać przez gminę Kazimierza Wielka. Trasa rozpocznie się na granicy z powiatem proszowickim w miejscowości Lekszyce.
Zastępca burmistrza Łukasz Maderak informuje, że kolejny przetarg gminy chcą ogłosić wspólnie z powiatem późną jesienią.
– Liczymy, że po pomyślnym rozstrzygnięciu przetargu uda się rozpocząć prace przy budowie ścieżki jeszcze w 2019 roku – zaznacza zastępca burmistrza Kazimierzy Wielkiej.
O ponad milion złotych, zarówno w pierwszym, jak i drugim przetargu, przekroczyły zakładany koszt, oferty na budowę ponad 7-kilometrowego odcinka ścieżki w gminie Czarnocin.
Jak mówi wójt Maria Kasperek, gminy nie stać na dołożenie dodatkowych pieniędzy do budżetu inwestycji.
– Nie możemy sobie pozwolić na żadne zmiany budżetowe, które umożliwiałyby nam zrealizowanie tego zdania już dziś. Podobny problem dotyczy również innych gmin, czyli naszych partnerów. Tylko razem z nimi, po ogłoszeniu kolejnego wspólnego przetargu mamy szansę na realizację tej inwestycji – uważa Maria Kasperek.
Okazuje się również, że podobny problem mają małopolskie samorządy, które podobną trasę chcą wybudować od granic z powiatem kazimierskim, do podmiejskiego Kocmyrzowa i dalej do Krakowa. W dwóch ogłoszonych przetargach samorządom również nie udało się wyłonić wykonawcy.
Edukacyjno-przyrodnicza ścieżka rowerowa ma być częścią europejskiego szlaku rowerowego EuroVelo. Wartość inwestycji po świętokrzyskiej stronie to ponad 7 milionów złotych. Znaczna część, to dofinansowanie unijne.