Środowiska rowerowe protestują przeciwko planowanej budowie ścieżek dla cyklistów w mieście. W ich ocenie inwestycje są realizowane bez rzetelnych konsultacji społecznych. Ich zdaniem, Miejski Zarząd Dróg odniósł się tylko do uwag projektantów, natomiast nie uwzględniono usprawnień, które ich zdaniem pozwolą ułatwić ruch komunikacji zbiorowej i nie utrudniać ruchu pieszego i rowerowego.
Kamil Piwowarski, organizator Kieleckiej Masy Krytycznej, twierdzi, że na 114 uwag, które zgłoszono podczas konsultacji, MZD uwzględnił tylko 6. Jego zdaniem, na poprawę infrastruktury rowerowej powinien wpłynąć system ITS, który planuje wprowadzić miasto. Jak informowaliśmy, w ramach tej inwestycji przebudowane będzie ponad 60 skrzyżowań, w tym znajdujących się w pobliżu, ścieżki rowerowe. Tymczasem, zdaniem organizatorów masy krytycznej, nowe rozwiązania będące na razie na etapie projektowana nie uwzględniają faktycznych potrzeb cyklistów, a nowa infrastruktura okaże się niefunkcjonalna.
Społecznik jako przykład podaje skrzyżowanie ulicy Zagórskiej i Źródłowej. W jego ocenie, rowerzyści jadąc od strony bazarów w kierunku centrum, będą musieli czekać na światłach 3 razy. Tymczasem kierowców samochodów zatrzymywać będzie tylko jedna zmiana. W jego ocenie ścieżki rowerowe przed skrzyżowaniami powinny łączyć się z drogami, dzięki czemu rowerzyści mogliby, tak, jak kierowcy, płynnie pokonywać skrzyżowania. Ponadto ich zdaniem powinno się zlikwidować wysepki wydzielające pasy do skrętu w prawo.
Tomasz Zboch pełnomocnik prezydenta Kielc ds. infrastruktury rowerowej wyjaśnia, że drogowcy uwzględnili wszystkie uwagi, które można było wprowadzić w życie. Dodaje, że projektanci, którzy będą przygotowywać dokumentacje dla ITS, mogą sugerować dodatkowe rozwiązania, niewykluczone, że zbieżne z oczekiwaniami rowerzystów.
– Pasy drogowe to też ciągi dla infrastruktur technicznej, która prowadzona jest pod ziemią. Zarządcy niektórych sieci, wymagają, aby nie była ona zabudowywana chodnikami czy ścieżkami. Musimy dostosowywać się do istniejącego zagospodarowania, infrastruktury podziemnej oraz zieleni. Projektowanie ścieżek w takim miejscu jest efektem kompromisu – powiedział.
Jak informowaliśmy, do połowy 2020 roku w Kielcach ma powstać 20 kilometrów ścieżek rowerowych.