11 projektów o łącznej wartości ponad 2 miliardów 700 milionów złotych zostanie zrealizowanych w województwie świętokrzyskim w ramach Krajowego Programu Kolejowego. PKP zmodernizują także dworce i przystanki kolejowe. Na liście znalazły się zarówno budynki w dużych miastach, jak i w małych miejscowościach. Część zostanie gruntownie unowocześniona, ale też powstaną zupełnie nowe budynki.
Karol Jakubowski ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe informuje, że największe inwestycje dotyczyły będą linii kolejowych Skarżysko – Kielce – Jędrzejów – Kozłów, Skarżysko – Sandomierz oraz Centralnej Magistrali Kolejowej.
Jak powiedziała Maria Zuba posłanka PiS, rząd premier Beaty Szydło naprawia Polskę, usuwa zaniedbania rządu PO i PSL, a także odbudowuje państwo. Jak dodała, konsekwentnie realizuje program zrównoważonego rozwoju i poprawia jakość życia Polaków, niezależnie od tego, czy mieszkają w dużym mieście, czy mniejszych ośrodkach.
SZYBCIEJ ZE SKARŻYSKA DO KOZŁOWA
Niecałe 600 mln zł kosztować ma modernizacja linii kolejowej nr 8 od Skarżyska do Kozłowa. Umowa dotycząca przygotowania dokumentacji projektowej została już podpisana. Zaplanowane na lata 2020-2022 prace zostaną zrealizowane na odcinku o długości 118 km.
– Obejmą m.in. przebudowę obiektów inżynieryjnych, wymianę sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym – mówi Karol Jakubowski.
W stolicy województwa świętokrzyskiego przebudowane mają być trzy perony i przejście podziemne, natomiast w Suchedniowie, Jędrzejowie i Kozłowie powstaną nowe przejścia tunelowe. Prace obejmą również remonty kładek oraz przejść pod torami.
Modernizacja obejmie również przebudowę peronów na 23 stacjach i przystankach, które zostaną dostosowane do potrzeb podróżnych o ograniczonej mobilności. Zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki, gabloty z informacją o rozkładzie jazdy oraz funkcjonalne oświetlenie, a na peronach zostanie wyłożona antypoślizgowa nawierzchnia.
BĘDZIE PARKING NAD KIELECKIM DWORCEM
W zakładającym przebudowę prawie 200 obiektów w Polsce Programie Inwestycji Dworcowych znalazł się natomiast kielecki dworzec. Jego remontowi będzie towarzyszyć budowa parkingu nad torami.
– Taka propozycja została wstępnie zaakceptowana przez PKP. Parking miałby około 500 miejsc postojowych – mówi prezydent Kielc Wojciech Lubawski.
Dodatkowo planowana jest przebudowa przedpola dworca, czyli Placu Niepodległości. Prezydent stwierdził, że szczegóły dotyczące remontu dworca oraz montażu finansowego inwestycji będą ustalane podczas kolejnych spotkań z kolejarzami.
– Z funduszy miasta wyremontujemy plac przed dworcem. To, kto wybuduje parking nad torami jest sprawą drugorzędną. Ważne, aby teren został uporządkowany i przygotowany do takiego przedsięwzięcia. Czekamy na sygnał ze strony PKP, W każdej chwili jesteśmy gotowi jechać do Warszawy i rozmawiać o szczegółach inwestycji. Zależy nam, aby do takich spotkań doszło jak najszybciej, ponieważ uporządkowanie strefy około dworcowej i samego dworca jest dla nas sprawą pilną – dodał Wojciech Lubawski.
Prezydent stwierdził jednocześnie, że to, iż kielecki dworzec znalazł się w Programie Inwestycji Dworcowych, zakładającym przebudowę prawie 200 obiektów w Polsce, jest zasługą poseł Prawa i Sprawiedliwości Marii Zuby. Jego zdaniem parlamentarzystka skutecznie zabiegała o to w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
WYGODNIEJ I BEZPIECZNIEJ W JĘDRZEJOWIE I SĘDZISZOWIE
Również stacje w Jędrzejowie i Sędziszowie znalazły się na mapie miejsc, które spółka PKP PLK zakwalifikowała do modernizacji i przebudowy. W Jędrzejowie wybudowane ma zostać przejście podziemne w rejonie dworca PKP, które umożliwi komunikację z osiedlem Zamoście. Jak mówi burmistrz Jędrzejowa Marcin Piszczek to bardzo dobra informacja, ponieważ o takie rozwiązania gmina Jędrzejów zabiega od kilku lat. Przejście podziemne ma powstać przy obecnym wyjściu na peron. Jak dodaje burmistrz Piszczek przejście podziemne to najlepsze rozwiązanie ze względu na bezpieczeństwo.
Również na stacji w Sędziszowie planowane są modernizacje i przebudowy. Jak mówi Wacław Szarek, burmistrz Sędziszowa, w ramach modernizacji planowany jest remont kładki z dostosowaniem jej do potrzeb osób niepełnosprawnych. Obecnie wśród proponowanych rozwiązań wymienia się windy i pochylnie. Jak dodaje ważne jest również to, że w ramach prac wyremontowany zostanie główny przejazd kolejowy łączący ul. Sportową z ul. Dworcową łącznie z budową przejścia dla pieszych.
– Prace są bardzo potrzebne, ponieważ stan techniczny tego przejazdu jest bardzo uciążliwy dla podróżujących. To bardzo dobre informacje na które od kilku lat wyczekiwaliśmy – mówi burmistrz Szarek.
W ramach prac modernizacyjnych na terenie powiatu jędrzejowskiego przebudowane będą również stacje w Sobkowie i Miąsowej, a także przystanki kolejowe w Potoku i Krzcięcicach.
SZYBCIEJ I CZĘŚCIEJ ZE SKARŻYSKA DO SANDOMIERZA
Spółka PKP PLK inwestuje także w modernizację linii kolejowej nr 25 od Skarżyska-Kamiennej do Sandomierza. Prace o wartości około 466 mln zł zostaną zrealizowane na odcinku o długości 100 km i obejmą przebudowę m.in. 35 peronów, wymianę toru i sieci trakcyjnej oraz remont ponad 100 obiektów inżynieryjnych. Dzięki tej inwestycji w 2021 roku czas przejazdu ze Skarżyska-Kamiennej do Sandomierza skróci się o około 40 minut. Umowę o przygotowaniu dokumentacji projektowej oraz realizacji robót budowlanych już podpisano.
Zaplanowano także przebudowę 22 przystanków i stacji kolejowych m.in. w Skarżysku, Wąchocku i Starachowicach. Andrzej Brzeziński zastępcą prezydenta Skarżyska podkreślił, że remont dworca będzie pozytywnie wpływać na wizerunek miasta kojarzonego właśnie z kolejarzami.
Prezydent Starachowic Marek Materek wyraził zadowolenie z faktu modernizacji linii kolejowej nr 25. Jak powiedział, to znacznie ułatwi funkcjonowanie przedsiębiorcom działającym w ramach Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Jednym z elementów modernizacji linii kolejowej numer 8 będzie budowa nowego wiaduktu kolejowo-drogowego, a także podziemnego przejścia dla pieszych w Suchedniowie. Prace są możliwe dzięki trójstronnemu porozumieniu między spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, gminą Suchedniów oraz powiatem skarżyskim. Przejście podziemne powstanie w pobliżu obecnego przejazdu przy ulicy Bugaj. Nowy wiadukt zostanie wybudowany nieco bardziej na północ.
– Przygotowywana jest już dokumentacja dotycząca tej inwestycji – informuje poseł PiS Maria Zuba.
I dodaje, że prace zdecydowanie usprawnią komunikację w Suchedniowie. Podobnie ma być w Skarżysku, gdzie przebudowany ma zostać dworzec a planowana jest także budowa tunelu pod torami.
Modernizacja 25 wyczekiwana w Ćmielowie
Tamtejszy samorząd zna już wstępne ustalenia. Jak informuje Jan Kuśmierz, burmistrz Ćmielowa, jest już podpisana umowa z PKP na wykonanie projektu technicznego. Mieszkańcy zyskają dwa odnowione perony, zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna na ulicy Zamkowej, a także zostanie zmieniony sposób łączenia ulicy Kolejowej z ulicą Sandomierską.
W trakcie modernizacji gmina Ćmielów zaangażuje się w przebudowę ulicy Kolejowej, która sąsiaduje z torami. Burmistrz mówi, że ta inwestycja jest konieczna ze względu na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców i komfortu kierowców. Ponadto na ulicy Legionów zostanie zamknięty przejazd, zostanie tylko przejście dla pieszych. Przejazd zostanie przeniesiony w okolice byłego dworca. Burmistrz uważa, że takie rozwiązanie udrożni ruch, ale także zwiększy bezpieczeństwo. Przejazd na ulicy Legionów jest wąski i jest tam ograniczona widoczność. Gmina teraz czeka na ostateczny projekt, specyfikujący zakres prac.
W powiecie ostrowieckim zmodernizowane zostaną jeszcze stacje i przystanki w gminie Kunów, Ostrowiec Świętokrzyski i Bodzechów. W powiecie opatowskim inwestycje zostaną przeprowadzone w gminie Ożarów i Wojciechowice. Póki co te samorządy nie znają szczegółów działań, mających się rozpocząć w połowie przyszłego roku.
230 KM/H DO STOLICY
To jednak nie wszystkie inwestycje kolejowe w regionie świętokrzyskim. Pięć projektów realizowanych jest także na Centralnej Magistrali Kolejowej.
– Prace trwają, między innymi, na stacjach Włoszczowa Północ i Olszamowice – informuje Karol Jakubowski ze spółki PKP PLK.
Spółka PKP PLK wybuduje również łącznicę kolejową w Czarncy. Inwestycja ma doprowadzić do skrócenia czasu podróży koleją z Kielc do Warszawy. Kolejarze liczą, że łącznica w Czarncy będzie gotowa najpóźniej w 2020 roku.
WIĘCEJ PASAŻERÓW, NOWE POCIĄGI
Kolejarze liczą, że realizowane i planowane inwestycje sprawią, iż pasażerowie coraz chętniej wybierać będą podróż pociągami. Do podróżowania koleją zachęcać mają także nowoczesne pociągi.
Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego, podkreśla, że już teraz zauważalny jest wzrost liczby pasażerów korzystających z usług Świętokrzyskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Dodał, że największym zainteresowaniem pasażerów cieszy się linia Skarżysko – Kielce – Kraków. W tym roku liczba pasażerów korzystających z przewozów regionalnych wzrosła w regionie o ponad 20 procent. Najczęściej jeżdżą mieszkańcy Ostrowca Świętokrzyskiego, Starachowic, Skarżyska-Kamiennej, Kielc, Jędrzejowa i Sędziszowa.
Samorząd województwa planuje również zakupić dwa, czteroczłonowe pociągi osobowe, które mają być największe w dotychczasowej flocie spółki. Urząd marszałkowski ogłosi niebawem przetarg na ich zakup. Zdaniem Jana Maćkowiaka pierwszy z nich mógłby wjechać na świętokrzyskie tory jesienią przyszłego roku, a kolejny na początku 2019 roku. Wicemarszałek liczy, że o realizacje zamówienia dla spółki będą rywalizowali dwaj najwięksi producenci pociągów w Polsce, czyli bydgoska PESA i nowosądecki NEWAG. Koszt jednego składu szacowany jest na ok. 18 milionów złotych.
Wicemarszałek Jan Maćkowiak poinformował również, że świętokrzyskie koleje poszerzą w przyszłym roku ofertę wakacyjnych połączeń do Sandomierza, które – jak zaznaczył – cieszyły się w tym roku bardzo dużym zainteresowaniem.
Obecnie Świętokrzyski Zakład Przewozów Regionalnych ma podpisaną 5-letnią umowę z samorządem województwa na świadczenie usług dotyczących przewozów pasażerskich. Umowa ma obowiązywać do 2020 roku.