Zespół problemowy ds. sytuacji w gminie Łagów powstał przy Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego. Ma on pomóc w rozwiązaniu uciążliwej dla mieszkańców sytuacji pylących kopalń. W gminie działa sześć takich zakładów. Rocznie wydobywa się w nich ok. 4 mln ton kruszywa. Mieszkańcy od lat skarżą się na uciążliwy pył i kurz, o czym wielokrotnie informowaliśmy.
Przez cały 2016 rok na zlecenie samorządu gminy prowadzone były badania, które miały określić, czy w okolicy działania kopalń nie są przekraczane normy zapylenia powietrza – mówi wójt Łagowa Paweł Marwicki. Badania prowadzono w 4 punktach. W jednym z nich, w okolicach cmentarza, wyniki są zatrważające. Odnotowano tam 72-krotne przekroczenie rocznej normy zapylenia. Wójt ma nadzieję, że Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego pomoże w rozmowach z przedsiębiorcami, by ich działalność stała się mniej uciążliwa.
Problemem są głównie ciężkie samochody z kruszywem, które powodują tzw. wtórne zapylenie. W okresie najbardziej intensywnego wydobycia, w ciągu doby przejeżdża tamtędy ok. tysiąca takich pojazdów. Część zakładów ma własne drogi dojazdowe do trasy krajowej nr 74. Jednak kilka kopalń korzysta z drogi powiatowej przebiegającej koło cmentarza parafialnego, gdzie zapylenie jest największe. Rozwiązaniem byłoby zbudowanie dla nich odrębnej trasy dojazdowej – dodaje Paweł Marwicki. Gmina zaprojektowała taką drogę, która byłaby odsunięta od obecnej o ok. 600 metrów w stronę Opatowa. Gmina zabezpieczyła też pieniądze na wykup gruntów pod inwestycję. Urząd chce, żeby kopalnie włączyły się w budowę dedykowanej im trasy.
W rozmowy pod przewodnictwem Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego zaangażowały się władze gminy i przedstawiciele wszystkich kopalń, działających w gminie Łagów. Po świętach odbędzie się wspólne spotkanie, które ma przybliżyć do wypracowania rozwiązań, korzystnych zarówno dla mieszkańców, jak i dla przedsiębiorców.
Budowa asfaltowych dróg wyjazdowych z kopalni wydaje się niezbędna – przyznaje Aleksander Kabziński, przewodniczący zespołu prowadzącego rozmowy i prezes Polskiego Związku Producentów Kruszyw. Jeżeli uczestnicy rozmów uznają, że droga spełnia ich oczekiwania, to zostanie ustalony udział każdej ze stron w jej wykonaniu. To nie powinno być trudne i drogie, bo odcinek można wykonać z kruszyw dostarczonych przez zakłady. Jednak przedsiębiorcy także chcą widzieć możliwości dalszej pracy.
Obecnie wydobycie sięga 20 metrów w głąb. Zakładom zależy na zejściu niżej i eksploatacji dalszej części złoża.
Koncesję na wydobycie kruszyw wydał Urząd Marszałkowski. Jednak kontrole urzędu dotyczą wyłącznie określonych w koncesji zasad wydobycia. Z kolei poziom hałasu i zanieczyszczenia dróg weryfikuje Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. W 2016 roku odbyło się 5 kontroli we wszystkich kopalniach – mówi Witold Bruzda, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska. Wyłoniono 3 kopalnie, w których przeprowadzono szczegółowe kontrole. Badania nie wskazały na przekroczenia norm hałasu, ale zdarzały się zaniedbania w usuwaniu pyłów, na które inspektorzy na bieżąco zwracali uwagę przedsiębiorcom.
Podczas majowego posiedzenia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, zespół ds. sytuacji w gminie Łagów przedstawi podsumowanie przeprowadzonych spotkań wraz z propozycjami rozwiązań.