Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński otworzy 9 grudnia w Instytucie Designu w Kielcach wystawę „Fair Building”. Ekspozycja reprezentowała Polskę na XV Biennale Architektury w Wenecji. Została zaprojektowana przez Dominikę Janicką i Michała Gdaka.
Poświęcona jest robotnikom budowlanym, którzy są niedocenianymi twórcami architektury. Mimo to, że muszą włożyć wiele ciężkiej pracy w zrealizowanie projektu, to rzadko się o nich wspomina. Twórcy „Fair Building” byli pierwszymi w świecie architektury, którzy poruszyli problem sprawiedliwego traktowania pracowników budowy.
Wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza przedstawia plac budowy. Na ustawionych rusztowaniach będą zamontowane ekrany do projekcji filmowych, które są raportem z pracy robotników. Filmy były kręcone na autentycznych budowach. Budowlańcy mieli przytwierdzone do kasków kamery, które rejestrowały obraz z ich punktu widzenia.
Druga część wystawy będzie prezentowała końcowy efekt architektury, takiej, jaką widzimy. Ta część będzie zawierała infografiki, mówiące o skali nadużyć i problemach, jakie występują w budownictwie.
Dominika Janicka podkreśla wyjątkowość ekspozycji. Do tej pory na wystawach posługiwano się eksponatami. W tym przypadku zaaranżowana będzie przestrzeń przez jedną wielką instalację. Kuratorka dodaje również, że wystawa prezentowana w Kielcach nie będzie czystym odzwierciedleniem tego, co zwiedzający oglądali w Wenecji. Ze względów technicznych nie dało się przenieść całej wystawy w proporcjach jeden do jednego. Wystawa została również zmieniona i uzupełniona pod kątem szerszego grona odbiorców. Na weneckim biennale oglądali ją przede wszystkim koneserzy sztuki. Odbiorca nie mający styczności z architekturą potrzebuje dokładniejszych wyjaśnień. Takie wyjaśnienia i wskazówki będą przedstawione podczas kieleckiej wystawy.
W Wenecji pawilon z wystawą „Fair Building” cieszył się dużym zainteresowaniem. Dziennie zwiedzało go prawie 500 osób. Pojawiał się w licznych recenzjach i zestawieniach. New York Times wytypował polską prezentację jako jedną z sześciu najlepszych wystaw, natomiast światowej sławy krytyk architektury Aaron Betsky dał jej miano „najbardziej intrygującej” z całego biennale.
Magdalena Nowak