W połowie września mają być gotowe przepisy, regulujące zasady umieszczenia reklam oraz szyldów w Kielcach. Wtedy też odbędą się konsultacje społeczne z mieszkańcami.
Jak powiedział Artur Hajdorowicz- dyrektor wydziału planowania przestrzennego w magistracie, pierwszy szkic projektu był gotowy przed wakacjami, jednak dokument wymaga wielu kompromisów, dlatego prace trwają tak długo. „Chcemy, aby projekt był dobry – tak, żeby zaraz po uchwaleniu nie stwarzał problemów”. Zgodnie z tzw. ustawą krajobrazową, miasta same mogą regulować liczbę, lokalizację i powierzchnię reklam i szyldów na wskazanym terenie.
Regulacje wprowadzane w Kielcach mają również ograniczyć bądź całkowicie zakazać budowy ogrodzeń wokół wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych. Artur Hajdorowicz twierdzi, że stawianie płotów tylko pozornie zwiększa bezpieczeństwo, a jest sprzeczne z ideą funkcjonowania miasta, które w przeciwieństwie do wsi ma być otwarte – niepodzielone płotami. Dyrektor dodaje, że przepisy będą dopuszczały tworzenie ogrodzeń np. z żywopłotów.
Ustawa krajobrazowa weszła w życie 11 września 2015 roku.
Wiktor Dziarmaga