Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe testuje nową nawierzchnię, która może zostać zastosowana na przejazdach kolejowo-drogowych w całej Polsce. Nowatorskie podłoże ułożono w Radkowicach, gdzie droga wojewódzka łącząca Chęciny z Morawicą krzyżuje się z linią kolejową Kielce – Kraków.
Zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach Mirosław Zenka informuje, że testy prototypowego przejazdu trwają od kilku miesięcy. Jak dotąd nawierzchnia sprawuje się bardzo dobrze. Gumowa nawierzchnia zachowuje elastyczność i nie kruszy się. Mirosław Zenka dodaje, że jeżeli testy wypadną pomyślnie i uzyskają odpowiednie atesty to wówczas rozwiązanie to będzie stosowane w całym kraju.
Zaletami wykonanej z płyt gumowych konstrukcji przejazdu przez tory są trwałość, łatwość wymiany elementów torowisk i nawierzchni przejazdu w przypadku ich uszkodzenia, a także lepsze tłumienie hałasu i drgań. Mirosław Zenka dodaje, że takie rozwiązanie zwiększa również komfort zarówno kierowców, jak i podróżujących koleją.
Nawierzchnia większości przejazdów przez tory jest wykonywana z betonu lub asfaltu. Materiały te nie są odporne na warunki atmosferyczne.