Niewielu przedsiębiorców było zainteresowanych debatą, dotyczącą uporządkowania szyldów i reklam w śródmieściu Kielc. Do Instytutu Designu przyszły zaledwie dwie osoby, spośród ponad 40 zaproszonych. Dyskusja odbyła się w ramach II edycji Włoskiej Szkoły Projektowania.
Ośmiu młodych projektantów z całego kraju na zlecenie urzędu miasta wykona darmowe projekty nowych szyldów dla chętnych przedsiębiorców ze śródmieścia – mówi dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w kieleckim ratuszu Artur Hajdorowicz. Przedsiębiorca, który zdecyduje się na współpracę, otrzyma kilka projektów szyldów, dopasowanych do jego działalności. Zmiany poprawią wizerunek centrum i pomogą w dotarciu do klientów i zwiększeniu zysku firmy.
Obecny na spotkaniu przedsiębiorca Jacek Jaśkiewicz przyznał, że osoby prowadzące działalność mogą mieć małe zaufanie do takich projektów. Designerów traktują raczej jak artystów, a nie specjalistów od marketingu i wizerunku firmy. Podpowiedział też organizatorom, jak rozmawiać z przedsiębiorcami. Przede wszystkim należy potraktować projekt, jako produkt i umiejętnie go sprzedać. Poza tym, z każdym przedsiębiorcą należy się spotkać i wytłumaczyć mu, że stworzenie nowego szyldu może zwiększyć jego dochody. Według Jacka Jaśkiewicza, do tego potrzebny jest np. psycholog biznesu, który potrafi użyć odpowiednich argumentów wobec każdego przedsiębiorcy.
Współpraca z Instytutem Designu może pomóc przedsiębiorcom ze Śródmieścia Kielc w dostosowaniu się do powstającej tzw. „ustawy krajobrazowej”, nad którą pracują posłowie. Jej zapisy przewidują większe możliwości dla samorządów w zakresie porządkowania reklam – mówi Artur Hajdorowicz. Rady gmin będą mogły uchwalać w tym zakresie prawo lokalne. Ustawa przewiduje też pobieranie opłat za reklamy w przestrzeni publicznej, a także karę grzywny za bezprawne umieszczenie tablicy z reklamą.
Przedsiębiorcy, którzy wezmą udział w projekcie Instytutu Designu, mogą liczyć na wsparcie urzędu miasta w załatwieniu formalności związanych z pozwoleniem na szyld i reklamę. Według Artura Hajdorowicza, aktualnie ok 90% właścicieli szyldów może nie mieć takich pozwoleń. Kolejne otwarte spotkanie, dotyczące projektowania reklam i szyldów w śródmieściu Kielc odbędzie się w Instytucie Designu 10 marca o godzinie 11.00. Poza porządkowaniem szyldów, uczestnicy II edycji Włoskiej Szkoły Projektowania opracują też nowy produkt dla piekarni Pod Telegrafem. Trwające 11 tygodni zajęcia, podobnie jak w pierwszej edycji, poprowadzą instruktorzy z Włoch.