Jak najlepiej połączyć lekcje przyrody z przekazywaniem wiedzy o atrakcjach geologicznych naszego regionu – zastanawiali się nauczyciele szkół podstawowych podczas warsztatów odbywających się w ramach Klubu Aktywnego Przyrodnika. To projekt realizowany przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. We wtorek w Centrum Geoedukacji Geoparku Kielce odbyło się pierwsze spotkanie w tym roku szkolnym.
Jak mówi Roman Gad, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej w Łopusznie, lekcji przyrody jest zbyt mało, by przekazać dzieciom kompleksową wiedzę, dlatego warsztaty, które podpowiedzą nauczycielom jak uczyć efektywniej są bardzo potrzebne. Dobry nauczyciel posługuje się tą starą maksymą: „Wiem, że nic nie wiem”. Uczymy się przez całe życie – nie tylko nowych treści, bo przecież nauka idzie do przodu – ale poznajemy też techniczną dydaktykę, która pomaga skuteczniej przekazywać wiedzę uczniom. Tutaj przede wszystkim uczymy się od siebie nawzajem. Te warsztaty są bardzo przydatne, bo przecież przyjechaliśmy tu z własnej woli, nikt nas nie wysyłał – twierdzi Roman Gad.
Michał Poros, kierownik Centrum Geoedukacji uważa, że nowoczesny nauczyciel jak najczęściej powinien z uczniami wychodzić ze szkoły. Podkreśla, że w województwie świętokrzyskim jest dużo miejsc, gdzie można poprowadzić ciekawe lekcje. Jako przykłady podaje otwarte niedawno Centrum Nauki Leonarda da Vinci w Podzamczu Chęcińskim, czy też Centrum Geoedukacji kieleckiego Geoparku. „Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w ramach zajęć zaproponować dzieciom wycieczkę, która z jednej strony uczy, ale też bawi. Poprzez ciekawe, praktyczne zajęcia dzieci są w stanie więcej zapamiętać niż podczas suchych, szkolnych zajęć” – przekonuje Michał Poros. Jak dodaje, to właśnie uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych są najczęstszymi gośćmi Centrum Geoedukacji. W ubiegłym roku odwiedziło je w sumie około 40 tysięcy osób.