Egzamin maturalny z języka angielskiego okazał się dużo łatwiejszy, niż spodziewali się tego uczniowie..
Język angielski
Ponad 11 tysięcy uczniów z województwa świętokrzyskiego pisało 7 maja egzamin maturalny z języka angielskiego. W liceum imienia Jana Śniadeckiego w Kielcach, pierwsze osoby wyszły z sal już po godzinie. Jak mówili, tak łatwego egzaminu się nie spodziewali. Problemu nie sprawiły ani zadania z rozumienia tekstu mówionego, ani praca pisemna.
W tym roku uczniowie musieli napisać krótką wiadomość oraz list nieoficjalny.
Zadowolona ze swoich uczniów była dyrektor szkoły Bożena Potocka. Jednak podkreśla, że o tym czy egzamin rzeczywiście był tak łatwy dowiemy się w czerwcu, po ujawnieniu oficjalnych wyników.
O 14.00 rozpoczął się egzamin z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym. Przystąpiło do niego ponad 2.5 tysiąca abiturientów. Egzamin składał się z dwóch części: dwugodzinnej oraz 70 minutowej.
Matematyka
UWAGA!
Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała różne wersje testów. Sugerowane odpowiedzi dotyczą zamieszczonego przez nas testu ( zobacz test )
Sugerowane odpowiedzi do zadań zamkniętych
Zadanie 1 D Zadanie 2 B Zadanie 3 C Zadanie 4 D Zadanie 5 C Zadanie 6 B Zadanie 7 C Zadanie 8 D Zadanie 9 D Zadanie 10 B Zadanie 11 A Zadanie 12 C Zadanie 13 D | Zadanie 14 A Zadanie 15 B Zadanie 16 B Zadanie 17 A Zadanie 18 A Zadanie 19 A Zadanie 20 B Zadanie 21 C Zadanie 22 B Zadanie 23 A Zadanie 24 C Zadanie 25 D |
Sugerowane odpowiedzi do zadań otwartych
Zadania pomogła nam rozwiązać nauczycielka matematyki z 4 Liceum Ogólnokształcącego Danuta Pyrek. Dziękujemy!
Język polski
Przedstawiamy sugerowane odpowiedzi matury z języka Polskiego.
Zadanie 1
kultura bycia, wzmocnienie więzi międzyludzkich, uspołecznienie
Zadanie 2
wprowadzenie w temat, ubarwienie uatrakcyjnienie tekstu, potwierdzenie tezy
Zadanie 3
człowiek to istota, która funkcjonuje nie tylko na poziomie fizjologicznym ale też w sferze symboli i wartości
Przykład 1
wspólne spożywanie posiłku
Przykład 2
wzmacnianie kontaktów, uspołecznienie
Zadanie 4
miłość uświęca relacje, tworzy i umacnia więzi społeczne
Zadanie 5
personifikacja – podkreślenie cech typowych dla człowieka
antyteza – wskazuje na złożoność i przeciwstawne cechy miłości
wyliczenie – wzmocnienie charakteru wypowiedzi
Zadanie 6
podkreślenie, wzmocnienie wypowiedzi, funkcja fatyczna
Zadanie 7
naukowiec – biolog
miłość buduje podstawowe, społeczne „tkanki” (rodzina)
ksiądz
miłość to życzliwość, przyjaźń porozumienie
filozof
miłość to nie zauroczenie, ale trwały silny związek, radość z czyjegoś istnienia, bezinteresowność
Zadanie 8
1) informatywna/informacyjna
2) impresywna
3) ekspresywna
Zadanie 9
odpowiedź d (o wadach ludzi mówi z pozornym podziwem)
Zadanie 10
1 os. l. poj
dystanosowanie sie, występuje jako obserwator
1 os. l. mn.
cel utożasamienie się ze społecznoscią, z innymi, pośrednia charakterystyka ogółu
Zadanie 11
Podsumowanie, rozważań, konkluzja poprzez zestawienie i ocenę uczuć
Zadanie 12
bo wymaga wysiłku, poświecenia, bezinteresowności wyzbycia się egoizmu, pracy nad sobą
Temat 1
Żołnierskie emocje bohaterów Potopu Henryka Sienkiewicza. Na podstawie przytoczonego fragmentu powieści omów stany emocjonalne, zachowania i sytuacje ukazanych w nim postaci.
Temat 2
Na podstawie fragmentu Wesela Stanisława Wyspiańskiego porównaj poglądy Poety i Gospodarza na temat poezji narodowej oraz przedstaw sądy bohaterów o Polakach.
Maturę pomogły nam rozwiązać nauczycielki języka polskiego z 2 Liceum Ogólnokształcącego Jadwiga Sokołowska i Marzena Iwanicka
Dźwiękowe podsumowanie matury przygotował Daniel Lenarta