Świętokrzyski Oddział NFZ od początku roku wyjaśniał kilkaset przypadków osób które były przekonane, że są ubezpieczone, tymczasem okazało się, że nie ma ich w ewidencji i być może będą musieli zapłacić z własnej kieszeni za świadczenia zdrowotne.
Jak przypomina rzecznik NFZ Beata Szczepanek – to na pacjentach spoczywa obowiązek sprawdzania i dopilnowania ubezpieczenia zdrowotnego. Tymczasem zdarza się, że osoba pracuje, ale nie ma jej w ewidencji ubezpieczonych. Jeszcze częściej może być tak, że osoba pracująca zapomniała zgłosić do ubezpieczenia niepracujących członków swojej rodziny, np. małżonka lub dzieci. Częstym przypadkiem jest także sytuacja, że dana osoba pracowała przez krótki czas i była z tego tytułu ubezpieczona. Jednak po zakończeniu pracy, ponownie nie ma ubezpieczenia. W takiej sytuacji formalności kolejny raz powinni dopełnić członkowie jej rodziny.
Tymczasem część osób o tym zapomina i może zdarzyć się, że szpital czy Fundusz wystawi im rachunek za świadczenia zdrowotne. NFZ wyjaśnia takie przypadki, ale lepiej by pacjenci wcześniej sami pamiętali o ubezpieczeniu siebie i swoich bliskich.
Pomocny może być Zintegrowany Informator Pacjenta – czyli system elektronicznej weryfikacji danych. Przy pomocy Internetu, możemy przejrzeć historię swojego leczenia, ubezpieczenia, zleconych badań i ich kosztów.