Stanowisko władz miasta w sprawie kieleckiego PKS nie zmieni się. Ze swoich planów nie zamierza także rezygnować inwestor, który w piątek ma zostać właścicielem PKS Kielce. Jest jednak szansa na dyskusję, która może zaowocować kompromisem. Ma on dotyczyć planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu, na którym znajduje się dworzec autobusowy oraz planów budowy nowego obiektu, łączącego funkcję komunikacyjną i handlową. Takie wnioski płyną z dyskusji podczas posiedzenia Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego.
O koncepcji inwestora oraz stanowisku władz miasta wobec tych planów rozmawiali w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim między innymi likwidator PKS Marek Wołoch, przedstawiciele firmy Polska Komunikacja Samochodowa 2 oraz dyrektor Biura Planowania Przestrzennego kieleckiego ratusza Artur Hajdorowicz. Każda ze stron po raz kolejny przedstawiła swoje stanowiska oraz zamierzenia. Jak informowaliśmy, w niektórych sprawach znacząco się one od siebie różnią.
Rozbieżności mogą być jeszcze większe, ponieważ – jak poinformował Artur Hajdorowicz – władze Kielc planują uzyskać unijne dofinansowanie, które pozwoli na budowę centrum komunikacyjnego. Mają je tworzyć dwa kieleckie dworce – PKS i PKP. Artur Hajdorowicz zdradził, że trwają rozmowy z kolejarzami oraz z potencjalnymi inwestorami prywatnymi. Jego zdaniem, realizacja tej inwestycji jest możliwa w kilku najbliższych latach. Władze miasta będą bardzo aktywnie zachowywały się w sprawie budowy centrum komunikacyjnego. – W tym przypadku nie chodzi o jakąś drugorzędną inwestycję, ale o strategiczne dla Kielc decyzje – wyjaśnił.
Wojewoda Bożentyna Pałka-Koruba zaapelowała do każdej ze stron o podjęcie rozmów i znalezienie porozumienia. Jej zdaniem, nadrzędnym celem powinno być zachowanie funkcji komunikacyjnej i charakteru dworca oraz utrzymanie miejsc pracy. – Jeśli strony nie będą zacietrzewione w swoich stanowiskach jestem przekonana, że uda się wypracować kompromis – uważa Bożentyna Pałka-Koruba.
Jak informowaliśmy, w piątek spółka PKS 2 ma kupić za niespełna 10 milionów złotych będący w likwidacji PKS Kielce. W planach ma budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, połączonego z galerią handlową. Plany inwestora nie są jednak zgodne z przygotowanym przez urbanistów projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru Kielc. Urzędnicy chcą chronić budynek dworca i jego funkcję komunikacyjną.
Robert Felczak