Ostrowieckie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne chce kupić 15 hybrydowych autobusów, stację paliw oraz przeszkolić kierowców do obsługi takich pojazdów. Pieniądze na ten cel chce zdobyć z programu „Gazela” ogłoszonego przez Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ostatni raz ostrowiecki przewoźnik kupił używane autobusy, sześć lat temu. Ostrowieckie MPK dysponuje teraz 44 samochodami, z których najmłodsze mają po 10 lat. Magdalena Kołeczek, prezes ostrowieckiego MPK przyznaje, że firmy nie stać na zakup nowych aut, stąd pomysł, by aplikować o pieniądze do Funduszu Ochrony Środowiska.
Napęd CNG polega na wykorzystaniu gazu ziemnego lub biogazu. Najnowocześniejsze autobusy hybrydowe wykorzystują także energię elektryczną odzyskiwaną podczas hamowania. Jarosław Wilczyński, prezydent Ostrowca mówi, że pozyskanie środków pozabudżetowych jest jedyną szansą na odnowienie taboru ostrowieckiego przewoźnika. Wartość całego projektu oszacowano na 28 mln złotych.
Gmina zamierza też starać się o środki unijne. Jeżeli wniosek zostanie pozytywnie zaopiniowany, to hybrydowe autobusy pojawią się w przyszłym roku.
Teresa Czajkowska