Pieniądze przeznaczone przez organizacje pożytku publicznego na kampanie informacyjne, nie zawsze przekładają się na kwoty uzyskane z 1 % podatku. Rekordziści, którym podatnicy przekazali najwięcej pieniędzy, wydają też krocie na promocję. Wśród nich jest m.in. Fundacja ROSA. W ubiegłym roku zebrała od podatników ponad 6 i pół miliona złotych, ale połowa tej sumy poszła na promocję.
Są i tacy, którzy ponoszą małe wydatki na kampanię informacyjną, a 1% też zbierają. Należy do nich Caritas Diecezji kieleckiej, która na promocję przeznaczyła niecały procent środków własnych, a po raz kolejny znalazła się w czołówce organizacji, wspieranych przez podatników ze Świętokrzyskiego. Na reklamę przeznaczono około 3 tysięcy złotych- poinformował dyrektor kieleckiej Caritas ks. Stanisław Słowik.
Regionalne Centrum Wolontariatu w Kielcach dość mocno zaangażowało się w kampanię promocyjną 1 procenta. Jak mówi jego szef- Michał Braun, organizacja otrzymała od podatników kilka tysięcy złotych, ale na reklamę wydała podobną kwotę. Jak zaznacza Michal Braun pieniądze te pochodziły ze środków własnych. W tym roku, organizacja zamierza zmienić formę promocji i postawić na bezpośrednie kontakty z ludźmi.
Z kolei kielecka „Fundacja z Uśmiechem”, pomagająca dzieciom niepełnosprawnym, zyskała 3 razy większe wsparcie podatników, niż dwa lata temu, ale nakłady na promocję 1 procenta też były większe- poinformowała szefowa organizacji Wioletta Zdeb.Trudno określić ile, gdyż często rozliczenia finansowe prowadzone były w ramach wymiany działań. W sumie „Fundacja z Uśmiechem” przeznaczyła ponad 10 % swoich pieniędzy na promocję jednego procenta.
Jak dodał ks. Stanisław Słowik, który należy do ogólnopolskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, są stowarzyszenia, które wydają na reklamę więcej, niż otrzymują od podatników. Powodem może być nieumiejętność zaplanowania kampanii promocyjnej lub chęć zysku. Niektóre z organizacji, w minimalnym stopniu realizują zadania pożytku publicznego, a wpływem z 1 % chcą sfinansować swoje działanie.
W 2012 roku zatwierdzono nowe formularze sprawozdań z działalności organizacji 3 sektora, które posiadają status OPP. Będę one obowiązywać od tego roku, a zawierają m.in. szczegółowe pytania dotyczące wydawania pieniędzy pozyskanych z 1 %, również na cele reklamowe. To oznacza, że w 2014 roku, każdy kto wsparł organizację, będzie mógł sprawdzić, na co wydane zostały przekazane pieniądze.
Renata Morąg