„Bądź świadomym konsumentem„ to hasło kampanii edukacyjnej dla seniorów, którą prowadzi Stowarzyszenie Konsumentów Polskich wraz z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak się okazuje, grupa ta, jest często oszukiwana lub naciągana na zakupy. Akwizytorzy wykorzystują niewiedzę lub zaskoczenie, przedstawiając specjalne oferty, które jak się później okazuje, są wyciąganiem pieniędzy. Dzieje się tak podczas organizowanych w tym celu spotkań, wycieczek czy wyjazdów do sanatoriów.
W związku z tym, dla osób powyżej 60 roku życia zorganizowano szkolenia w całej Polsce. Dziś spotkanie odbyło się w Klubie Seniora przy ul. Hożej w Kielcach. Wzięło w nim udział około 30 osób. Miejski Rzecznik Konsumentów, Dariusz Pyk radził, by z większą rozwagą podchodzić do zawierania tzw. umów na odległość i czytać dokładnie podpisywane dokumenty. Przypomniał też, że można z każdej umowy, czy zakupu, zrezygnować w ciągu 10 dni. Psycholog, Jarosław Kania, sugeruje by seniorzy, którzy nie są zainteresowani zakupami, stanowczo odmawiali rozmowy z akwizytorami.
Firmy zachęcając do udziału w spotkaniach połączonych z zakupami, często oferują tzw. gratisy. Zdarza się, że angażują „do pomocy” inne osoby starsze, np. sąsiadów, czy znajomych. Jeśli uczestnik prezentacji, nie jest zainteresowany kupnem towaru, przedstawiciele firmy, mogą prosić o podpisanie oświadczenia potwierdzającego udział w pokazie. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich ostrzega, by czytać ten dokument, bo może okazać się, że jest to umową sprzedaży.
Więcej na naszej antenie o nieuczciwych praktykach wobec konsumentów seniorów – jutro ( środa) po godzinie 10.00 w audycji Na każdą Pogodę.
Renata Morąg