Kieleckie MPK rozważa zakup autobusów, których eksploatacja pozwala na 30-procentowe oszczędzanie paliwa. Przewoźnik testuje właśnie 12-metrowego, hybrydowego Solarisa. W samochodach osobowych technologia ta nie jest nowością, ale w przypadku autobusów, nie jest często spotykana.
Podczas hamowania energia elektryczna jest magazynowana w specjalnych akumulatorach, a następnie wykorzystywana jest do napędzania pojazdu. Prezes MPK Kielce Elżbieta Śreniawska nie ukrywa, że spółka zamierza kupić autobusy z napędem alternatywnym. Dodaje jednak że najpierw trzeba przekonać się o efektywności i walorach ekonomicznych takiego napędu, ponieważ hybrydowy autobus kosztuje około 40 procent więcej niż pojazd z tradycyjnym silnikiem.
Dzisiaj do Kielc ma przyjechać kolejny hybrydowy autobus. Tym razem przegubowy. Będzie on obsługiwał linię autobusową do Targów Kielce, gdzie w środę rozpoczyna się wystawa Transexpo.
Jak informowaliśmy miejski przewoźnik kupi wkrótce osiem autobusów. Sześć przegubowych, 18-metrowych oraz dwa 12-metrowe. Wyjadą one na kieleckie ulice na początku przyszłego roku. Będą to jednak pojazdy z tradycyjnym silnikami.
Robert Felczak