310 kilometrów na godzinę, udźwig startowy 8 ton i miejsce dla 18 żołnierzy z ekwipunkiem, to podstawowe dane najnowszego śmigłowca, którego projektantami są inżynierowie ze Świdnika. Państwowe Zakłady Lotnicze kończą obecnie testy tej maszyny.
Jej koncepcja narodziła się 6 lat temu- wyjaśnia Zenon Witkowski kierownik projektu Agusta 149. Obecnie zakład ma 4 takie prototypy, które przechodzą próby osiągowe. Prędkość maksymalna powyżej 300 kilometrów na godzinę, to zdaniem Zenona Witkowskiego bariera technologiczna, której nie da się już przekroczyć w śmigłowcach
Zakładów w Świdniku nie ominął kryzys. Dwa lata temu, fabryka miała kłopoty. Ze względu na mniejszą liczbę zamówień, musiała ograniczyć produkcję. Mieczysław Majewski- prezes zakładów w Świdniku zapewnia jednak, że to już przeszłość. Firma wiąże duże nadzieje z najnowszym projektem śmigłowca, do którego już produkowane są elementy.
Przed prywatyzacją, PZL Świdnik przez 16 lat produkował kadłuby dla grupy Agusta Westland. Od ponad 2 lat, włosko- brytyjskie konsorcjum jest większościowym udziałowcem spółki.
Paweł Klepka