Mieszkańcy Ostrowca Świętokrzyskiego, którzy chcą usunąć szkodliwy
azbest ze swoich domów mają tylko miesiąc na zgłoszenie tego do urzędu
miasta. Jeden wnioskodawca może otrzymać na ten cel maksymalnie 1900
złotych brutto miejskiej dotacji.
Tylko do 31 sierpnia w urzędzie miasta przyjmowane będą wnioski mieszkańców starających się o sfinansowanie kosztów utylizacji azbestu. W tym roku, w budżecie gminy zarezerwowano na ten cel ponad 200 tysięcy złotych. Jak nas poinformowała Anna Niedbała z ostrowieckiego ratusza, z bezzwrotnej pomocy może skorzystać ok. 150 właścicieli nieruchomości, bo to oni najczęściej zgłaszają się po dotację. Ale w tej grupie mogą też znaleźć się np. spółdzielnie mieszkaniowe.
Otrzymane pieniądze można przeznaczyć na demontaż, załadunek, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest. Za ułożenie nowego pokrycia dachowego, właściciele i administratorzy budynków będą musieli zapłacić sami. Według urzędników- taka dotacja pozwoli na zmniejszenie ilości dzikich wysypisk z niebezpiecznym eternitem i zachęci do legalnego pozbywania się i utylizacji rakotwórczego tworzywa.
Dwa lata temu gmina Ostrowiec Świętokrzyski po raz pierwszy wprowadziła możliwość dopłaty do usuwania szkodliwego azbestu. Wtedy z tej oferty skorzystało tylko 75 właścicieli nieruchomości, a w budżecie zarezerwowano jedynie 75 tysięcy złotych. W roku ubiegłym takiego programu nie było. Natomiast w przyszłym wszystko zależeć będzie od środków, jakimi gmina będzie dysponowała. Utylizację wyrobów zawierających azbest nakazała Polsce Unia Europejska.
Teresa Czajkowska












