W marcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce ponad 45,6 tys. nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, co oznacza spadek o prawie 17,8 proc. rok do roku – poinformował Instytut Samar. Udział firm w rynku nowych aut w marcu wyniósł ponad 70 proc.
W marcu br. zarejestrowano w Polsce ponad 45 tys. 666 nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, co oznacza spadek o 17,77 proc. rdr oraz wzrost o 17,81 proc. w stosunku do lutego bieżącego roku – podał Samar.
Według instytutu to dziewiąty z rzędu spadek sprzedaży rok do roku, w głównej mierze przez perturbacje z dostępnością mikroprocesorów, a także problemy związane z inwazją Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów.
– Chociaż ukraińscy dostawcy wznowili działalność, dzięki czemu produkcja komponentów nieco wzrosła, to jednak jej aktualna wielkość nie pozwala na skompensowanie wcześniejszych strat – oceniają eksperci Samaru.
ROSYJSKA AGRESJA A CENY SUROWCÓW
Wskazali, że dodatkowo agresja na Ukrainę wpłynęła na ceny surowców, w tym niklu wykorzystywanego do produkcji baterii. – Wzrost ten przekłada się na ceny samochodów i wpływa na decyzje zakupowe klientów. Na polskim rynku dodatkowym czynnikiem jest inflacja oraz słaby złoty, co również przyczynia się do wzrostu cen – podkreślili.
Z raportu wynika, że cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała KIA – o 37,93 proc. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda – o 42,68 proc.
W marcu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,65 proc. Udział firm osiągnął poziom 70,35 proc.