Konsorcjum firm Febe Polska, SP Sine Midas Stroy i Dampak przedstawiło najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i wybudowanie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73.
Oferta opiewa na kwotę ok. 214,9 mln zł. Jednym z warunków podpisania umowy na realizację inwestycji będzie brak odwołań od decyzji komisji przetargowej.
Jak informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach, w ramach inwestycji, wybudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 73 o długości ok. 4,5 km, biegnący nowym śladem i stanowiący drugi fragment obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej.
– Nowa, dwujezdniowa droga będzie skomunikowana z użytkowanym od stycznia pierwszym 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy w śladzie istniejącej DK73. W ramach drugiego etapu inwestycji, planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Zaprojektowane i wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, m.in. dwie estakady. Jedna z nich będzie najdłuższą w woj. świętokrzyskim. Będzie to 500-metrowa estakada nad rzeką Czarna Nida. Wybudowane zostaną także: 350-metrowa estakada nad rzeką Morawką i most nad potokiem Łabędziów. Pod każdym z wymienionych obiektów zaplanowano przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również wiadukt nad drogą powiatową – mówi rzecznik.
Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie zaprojektowanie i wybudowanie nowej drogi w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych.
OBWODNICA MORAWICY I WOLI MORAWICKIEJ
Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km.
Odcinek I. Obwodnica o długości 4,2 km budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miała dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstała po wschodniej stronie tej istniejącej, a prawa jezdnia jest przebudowywana. W ramach zadania zaprojektowane zostały 4 skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Zgodnie z umową inwestycja ma się zakończyć wiosną 2022 roku.
Odcinek II. W drugim etapie inwestycji wybudowany zostanie odcinek biegnący po nowym śladzie omijający Morawicę i Wolę Morawicką po wschodniej stronie w stosunku do istniejącej drogi nr 73. W ramach II etapu inwestycji przewidziano budowę drogi GP głównej o ruchu przyspieszonym, rozbudowę i budowę skrzyżowań, budowę estakad nad rzekami Morawka i Czarna Nida oraz innych obiektów inżynierskich. Budowa ma się rozpocząć w 2022 roku, a zakończyć w 2025 roku.