Kwestie ujednolicenia oznakowania tras rowerowych, a także wypracowanie rozwiązań ułatwiających budowę ścieżek dla rowerzystów – to tematy dwudniowych obrad zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków Województw RP.
Tomasz Jamka, członek zarządu województwa świętokrzyskiego podkreśla, że głównym celem obrad zespołu, jest wymiana doświadczeń i opinii na temat rozwoju sieci dróg rowerowych na terenie całego kraju i regionu.
– Nam najbliższa jest oczywiście ta infrastruktura, znajdująca się w województwie świętokrzyskim. Chcemy rozwijać ten segment turystyki. Stąd podejmowane przez nas działania mające na celu budowę i rozwój nowych ścieżek rowerowych. Dzięki temu turyści mogą nie tylko spędzić aktywnie czas, ale także przy okazji zwiedzać największe atrakcje regionu – ocenia.
W spotkaniu zespołu ds. mobilności rowerowej wziął udział także Marcin Różycki. Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej zaznacza, że aktywna turystyka rowerowa jest jednym z filarów na których POT opiera strategię promocji turystycznej Polski.
– Chcemy rozwijać ten segment turystyki w regionie świętokrzyskim. Jako Polska Organizacja Turystyczna współpracujemy m.in. z blogerami polskimi i zagranicznymi, aby promować nasz kraj jako miejsce przyjazne, a przede wszystkim atrakcyjne dla rowerzystów. W mojej ocenie świętokrzyska infrastruktura rowerowa jest już przygotowana na przyjęcie także zagranicznych turystów. Mamy ogólnopolski szlak turystyczny GreenVelo, a także sześć przebiegających przez Polskę tras międzynarodowych Eurovelo. Celem całego państwa i poszczególnych regionów jest stawianie na rozwój tej infrastruktury. Świętokrzyskie szlaki rowerowe są wyjątkowe. Trasy są tak skonstruowane, że można podjechać pod każdy szczyt, co nie jest możliwe np. w Tatrach – wyjaśnia.
Jak informuje Tomasz Fitas, zastępca dyrektora departamentu edukacji, sportu, turystyki i spraw zagranicznych w urzędzie marszałkowskim, województwo świętokrzyskie jako jeden z niewielu regionów w kraju, który przyjął dokument jakim jest koncepcja przebiegu tras rowerowych.
– Dokument zawiera korytarzowy przebieg 14 tras rowerowych. Koncepcja zakłada budowę odcinków, które połączą planowane inwestycje z już istniejącymi trasami.
Koncepcja przebiegu tras rowerowych województwa świętokrzyskiego zakłada powstanie 14 ścieżek, na które składają się między innymi trasa o zasięgu europejskim – EuroVelo 11, dwie trasy krajowe Wiślana Trasa Rowerowa i Green Velo, a także jedenaście tras regionalnych. Większość tras jest poprowadzona dolinami rzek, szlakami dawnych kolejek wąskotorowych, czy koronami wałów przeciwpowodziowych. Dokument uwzględnia także trasę w formie pętli wokół Łysogór.
W skład Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków Województw RP wchodzą przedstawiciele wszystkich 16 regionów Polski. 9 czerwca, podczas obrad w Sandomierzu, konwent przyjmie między innymi stanowisko w sprawie ujednolicenia oznakowania tras rowerowych.
Dokument zakłada także ustandaryzowanie numeracji dróg rowerowych w całym kraju. Dla tras rowerowych w województwie świętokrzyskim będą obowiązywać numery od 150- do 199.