Remont kieleckiego dworca kolejowego wszedł w nową fazę. Część ściany frontowej została wyburzona, a do środka wjechał ciężki sprzęt.
Bryła budynku jednak nie zostanie zmieniona – uspokaja Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP. Jej modernistyczny kształt zostanie zachowany. Największe zmiany obejmą wnętrze dworca.
– Po otwarciu dworca tymczasowego, wykonawca rozpoczął prace rozbiórkowe w częściach obiektu, w których do tej pory była prowadzona obsługa podróżnych i pomieszczeniach biurowych, do niedawna zajmowanych przez spółki kolejowe. Do budynku został wprowadzony również cięższy sprzęt budowlany, wspomagający prace rozbiórkowe. Będą one dotyczyły wnętrza budynku, gdyż całkowicie zmieniamy jego aranżację. Od zewnątrz sama bryła dworca nie ulegnie przeobrażeniom, natomiast renowacji zostanie poddana elewacja – wyjaśnia.
Bartłomiej Sarna przypomina, że 20 kwietnia uruchomiony został dworzec tymczasowy. Zastępczy terminal znajduje się pomiędzy Galerią Wieża Sztuki, a budynkiem Poczty Polskiej i jest otwarty całodobowo.
– Była to największa zmiana dla wszystkich podróżnych. W naszej ocenie przebiegła ona bardzo sprawnie. W najbliższym czasie nie przewidujemy żadnych zmian w organizacji ruchu – dodaje.
Po przebudowie, kielecki dworzec stanie się obiektem nowoczesnym, proekologicznym, estetycznym i spełniającym współczesne wymagania podróżnych. Renowacji zostanie poddana elewacja budynku. Przestrzeń obsługi podróżnych zostanie skoncentrowana wokół przestronnego, bo zajmującego ponad 500 m kw. holu, pełniącego jednocześnie funkcję poczekalni.
Podróżni znajdą tam ergonomiczne ławki, wyposażone w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. Będzie on również klimatyzowany.
Budynek będzie dysponował wieloma rozwiązaniami proekologicznymi oraz nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa. Zaprojektowano energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast na dachu budynku zlokalizowano 27 paneli fotowoltaicznych, które w ciągu roku będą w stanie wyprodukować około 8,5 tys. kWh „zielonej” energii – wykorzystywanej na potrzeby budynku.
Przewidywany termin zakończenia inwestycji, to druga połowa 2023 roku. Całkowity koszt przebudowy dworca PKP wynosi 44 mln zł..